Muissa maissa siivojille maksetaan tippiä!
Mutta Suomessa tippikulttuuri on ihan lapsenkengissä, hyvä jos ravintolassakaan älytään jättää tippiä!
Muistakaa ihmiset AINA, että kun teillä käy siivooja, antakaa tippiä! Se ilahduttaa siivoojan päivää eikä vain siitä syystä että hän saa esim. lounasleivän ilmaiseksi, vaan siitä että häntä arvostetaan!
Kommentit (21)
on palkkataso ja muut edut toista kuin etelän tippimaissa.
En jätä tippiä ravintolassakaan. Se ei kuulu Suomeen. Palvelu kuuluu ostettavaan palveluun.
Miksi väkipakolla tuoda muiden tapoja tänne?
Itse olin kokopäiväinen siivooja sairaalassa (vastuu suuri, ei kiirettä mutta siistiä PITÄÄ olla), tuntipalkka ilman kokemuksia ja koulutusta silloin 7,5e/tunti BRUTTO.
Myöhemmin hotellisiivooja, palkka 8,7e/tunti, jatkuva kiire ja vastuu siitä että huone on siisti ja ettei asiakkaat tee valituksia huoneen siisteydestä, rankka työ!
Ne kerrat kun olen saanut tippiä, olen ollut ikionnellinen!
ap
siksipä suomessa on oltava hyvä sosiaalinen tukiverkosto valtion toimesta, ihmiset ei enää ihmisiä auta eikä arvosta. Vanhukset, sairaat ja yksinhuoltajat jätetään yksin pärjäämään jolloin heidän on pakko turvautua kunnan tarjoamaan apuun.
Minäkin nostin tuolloin toimeentulotukea että sain vuokrani maksettua.
usein juuri siisteydestä.
Sitä kautta tieto juuri sinun, siivooja, hyvästä työpanoksesta pitäisi kantautua esimiestesi korviin. Sitä kautta ehkä olisi mahdollista vongata palkkaa paremmaksi.
Tippaus ei ole oikea tie, usko pois.
Kannatan suomalaista palkkapolitiikkaa, jossa ihmisen palkka ei ole sattumanvaraisista sattumamääräisistä tipeistä koostuva. En maksa tippejä.
monille muillekin tippejä, esim. kampaajille. minä en halua sille tielle lähteä.
siivojille tippiä kun kerran tiedän että se on rankkaa työtä. Summalla ei ole väliä, jätän sen mitä milloinkin voin, kuitenkin aina jotain.
Tippaus on harmaata taloutta. Tuloista pitää maksaa verot. Palkat on jo tarpeeksi isot, ei tarvi korvikkeita päälle. Suomessa tippiä antaa vain sellaiset jotka yrittää elostella "rahaa on".
nykyään jättää tippiäkin. Hyvänen aika.
ja meillä käy siivooja, jolle maksetaan PALKKAA, eikä mitään tippejä. Kaksi kertaa vuodessa annetaan ylimääräistä, jouluna ja kesälomien edellä.
tipit ovat osa palkkaa, ja työnantaja kyllä huomioi sen palkkaa maksaessaan.
Varmaan motivoi tekemään työnsä hyvin ja huomioimaan asiakkaan, jos palkka on siitä riippuvainen millä fiiliksellä asiakas on maksaessaan.
Suomessa se tippien osuus sisältyy palkkaan. Siksi täällä ei ole tippikulttuuria.
mutta sehän ei tosiaan olekaan kiiretyötä, vaan tarkkaan tehtyä huolenpitoa kaikkien asiakkaiden terveydestä! Hehän siellä leikkaussalit siivoavat ja huolehtivat ettei pöpöt tartu.
Esimerkiksi hotellihuoneen siivoukseen annetaan aikaa 10-15min ja siinä ajassa pitää kuitenkin joka paikan kiiltää (MUKA!), puhtaat petivaatteet, suihkun pesu jne. Hotellihuoneista saa melkein aina valituksia, harvat kiittävät! Huoneeseen jätetty kiitoslappu ei muuten mene esimiehille vaan seuraava siivooja todennäköisesti siivoaa sen roskiin.
siivojille tippiä kun kerran tiedän että se on rankkaa työtä. Summalla ei ole väliä, jätän sen mitä milloinkin voin, kuitenkin aina jotain.
tippiä myös bussikuskille, kampaajalle, tarjoilijaille ravintolassa, portsarille yökerhossa, narikan hoitajalle,...?
Vai pelkästääns siivoojille?
Miksi?
tarjoilijoille jätän tipin kyllä, narikan hoitajallekin jos sellainen on (harvoin käyn baareissa), kampaajalla en käy. Ja bussikuskille vien joulun aikaan suklaakonvehteja, se kenen kyytiin nyt satun menemäänkään. Ja kiitän sen vuoden työmatkakyydeistä.
Ite aina toivon tippiä että saisin sillä bussimatkan maksettua.
Mutta tuo on aika fakta että ne jättävät tippiä jotka haluavat näyttää että rahaa löytyy.
mm. Eräs suomalainen räppäri jätti kahtena peräkkäisinä päivinä mulle 20e tippiä, eli yhteensä 40e. Oli aivan selvästi jonkun näköinen 'mulla on rahaa' merkki kyseessä koska kaverinsa vieressä kyselivät että mitä hittoa :D
Olin kyllä kiitollinen, vaikka sattuman kauppahan se oli että kahtena peräkkäisenä päivänä hänet satuin olemaan hänen tarjoilijansa eri rafloissa.
Juomarahat ovat veronkiertoa, jotka ei sovi suomalaiseen lainsäädäntöön ja yhteiskuntaan. Suomessa tippaus on ökyilyä, jolla humalatilassa osoitetaan omaa paremmuus "palvelusväkeen" nähden.
Miksi muuten hotellisiivooja ja ravintolan tarjoilija ansaitsisivat juomarahaa, mutta työpaikan siivooja ja koulun keittäjä eivät? Onko baarimikon tai taksikuskin työ niin erityistä, että siitä pitäisi palkita verottomalla lisällä, kun lihatiskin myyjä ja bussikuski joutuvat selviämään pienellä palkallaan?
se oli hämmentynyt mutta iloinen! pyysin nyppimään ruotoisesta fileestä ruodot pois, teki sen ja hänelle kertyi jonoa siihen, eli tuli minun takia kiire. arvostin silti että teki ylimääräistä joten halusin kiittää, jätin 2e siitä, mitätön raha mutta kiitoshan se tärkein on!
toisin kuin monissa muissa maissa...