Pienituloiset ja työttömät / lasten kanssa kotona olevat, paljon säästöjä?
Mulla tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen, kun jotakuta huolestutti kahden viikon tyhjän päällä olo.
Meillä on miehen kanssa tulot yht. 2000€, sen alle menty kuitenkin jo pitkän tovin kun jäin sairaslomalle ja nyt äitiyslomalla. 1700€ on tällä hetkellä tulot, lapsilisät alkaa juosta ihan kohta. Mitään muita tukia ei saada.
Mulla itselläni on säästössä 1300€ (ja tällä hetkellä käyttötilillä parisataa), miehellä säästössä 500€ ja käyttötilillä toinen samanmoinen.
Tiukkaa tuntuu olevan joka kuukausi, eikä meinaa säästöön kunnolla mitään jäädä kun joka kuukausi tulee joku "yllättävä" meno, tässä kuussa varsinkin kun auto ei mennyt katsastuksesta läpi ja korjaushan ei ilmaista tunnetusti ole (noi maksut vielä menossa mieheltä eli taitaa tyhjillään käyttötili olla kuun lopussa) + ajokortin uusiminen, sairaalalasku (synnytyksestä) nous aika korkeeksi pitkän sairaalassaolojakson vuoksi, kaikki nämä tässä kuussa.
Mies jää työttömäksi alkukesästä eikä tulevasta tietoa, tulee saamaan ansiosidonnaista mutta niissähän voi mennä vaikka kuinka kauan että raha alkaa juoksemaan, joten puskurirahastoa on nyt pakko kerätä näinä parina kuukautena..
Miten tee muut pienituloiset olette varautuneet pahan päivän varalle? :) Ja kuukausittaisia menoja voi myös laittaa jos haluaa.
Meillä yht./kk:
Vuokra (sis. vedet ja autopaikan) 710
Sähkö 35
Netti ja puhelin 30
Vakuutuslaskut yht. n. 60/kk
Noi on kiinteät menot ja tosiaan noita "yllättäviä" menoja tuntunu nyt olevan joka kuukausi. Tietää et ne on tulossa mutta aina onnistuu yllättämään =) Ja nyt vielä pesukone alkanut kuulostamaan siltä että vetelis viimeisiä, voipi olla että pyykkituvalle tästä joutaa jos sanoo nyt kevään aikana itsensä irti =/ Vaikka maksaahan sekin.
Kommentit (8)
tulot kuin meillä mutta lapsia enempi, teillä varmasti tosi tiukkaa onkin. :/
ap
riippuu ihan miten mies tekee päiviä. Joskus sieltä saa 500, joskus 600e. Mä kyllä varmaan kohta irtisanoudun ja alan kotiäidiksi, kuitenkin aika raskas työ.
nyt äippärahalla, miehen palkka ei päätä huimaa, mutta ihan ok. Mulla on säästössä n 1000e, miehellä about samanverran ja yhteisellä tilillä säästössä on 800e. Ja ne on kerätty sinä aikana kun kerkesin itsekin olemaan töissä ennen vauvaa, ikää vasta 22 joten ei ole kerennyt kovin isoa työhistoriaa karttumaan:) nyt menee kaikki suoraan kädestä-suuhun tyylillä niin kauan kuin olen kotona vauvan kanssa.
Kun vaimo ollut kotona reilun kymmenen vuotta lapsia hoitamassa. Jos tulee yllättävää menoa täytyy vanhemmilta pummia ;) Näillä elinkustannuksilla varmaan seuraavatkin kymmenen vuotta mennään kädestä suuhun..
Tulot sitä luokkaa että just ollaan toimeentulotukirajalla, eli joinakin kuukausina kun esim. kotivakuutus erääntyy saataisiin sossun tukea ja toisina ei.
olen kyllä yllättynyt että ei ole säästössä mitään. Mulla se luo pientä turvallisuuden tunnetta että jos tiukka paikka tulee niin vuokrarahan voi sieltä tililtä kääriä.
Mutta varmasti viimeistään silloin kun mieheltä loppuu työt niin eletään myös silloin kädestä suuhun + säästötilit tyhjenee nopeasti jos ei mistään rahaa tule.
Kiitos vastanneille :) ap
Tai on meillä S-tili vähän kuin pahan päivän varalle, mutta ei sielläkään muutamaa satasta enempää ole. Sillä voi sitten korjata autoa tarvittaessa tai jos pesukone kosahtaa tms. Muuten oikeastaan menee kaikki mitä tulee.
Paitsi että kyllähän meillä tavallaan menee "säästöön" koko ajan kun lyhennetään asuntolainaa. Joskushan tää toivottavasti on sitten kokonaan oma.
Lapsi on niin arvokas asia ettei raha ole sen rinnalla mitään. Itsehän sitä tinkii vaikka mistä, me ollaan oikein hyvin pärjätty ilman säästöjäkin ;)
Vaikka esim. piti lopettaa tupakointi ja saunaoluet on jätetty ostamatta nyt jo neljättä kuukautta juuri siksi, että olisi sitten käytössä enemmän lapsia varten :)
Toimeentulotukea tulee kuukausittain, palkka minulla brutto 1600e, käteen tulee yleensä 1000e. Miehen bruttoa en muista mutta hänelle tulee käteen paljon vähemmän kuin mulle, osa-aikatyö.
Kolme lasta ja joka kuukausi saadaan sosiaalitoimesta 300-400e. Tarkoittaa sitä että elellään samalla elintasolla kuin ne joilla ihan oikeasti ei sitä työtä lainkaan ole. Käydään silti töissä kun vielä jaksaa..