Jos D-vitamiinin suositus on 7,5mikrogrammaa ja syömme 10mikrogrammaa päivittäin
lapset kuin aikuiset. No, onko paha? Pitäiskö tulla joitain yliannostusreaktioita?
Kommentit (31)
20 mikrogrammaa ja itse otan 40. Nyt olen kyllä miettinyt lastenkin annostuksen nostoa 40 mikrogrammaan. Enkä pelkää yliannostusta.
Itse otan sellaisen kolme kertaa viikossa. Alaluokkalaisille annan kerran viikossa. Ilmeisesti pitäisi antaa enemmän.
Viime syksy oli ensimmäinen ever, kun EN ollut sairaana.
Lapseni ovat olleet sairaana, mutta kumpikaan ei ole ollut räkätaudissa.
t. Se 125 mg kolmesti viikossa ottava ja lapsilleen kerran viikossa antava.
noin 60-80 mikrogramman hujakoilla
Ei todellakaan ole missään lähelläkään 80 mikrogrammaa yliannostus.
Tutkimuksien mukaan yleisesti ottaen aikuisella miehellä 250 mikrogrammaa päivässä pitkään käytettynä _voi_ aiheuttaa haittaa. Voitte googlata ihan itse jos ette usko.
Tässä kohtaa viralliset suositukset ovat aivan hatusta vedettyjä ja takaavat sen, että puutostila löytyy suunnilleen kaikilta suomalaisilta.
jo googlaamallakin näet ettei vitamiineista tule yliannostusta!!
Loput poistuu ulosteena.
Mua niin vituttaa nää toimettomat imiset. Jos ei uskalla googleen luottaa edes minimimediataidoilla, niin sit heitetään tänn av-palstaan?
meillä tenava syö 10 mikrog/pvä ja itse otan kaksi 25 mikrog;n kapselia!Täällä suomessa ihan "alakanttiin" koko d-vitamiin suositukset!Lukekaa muualta maailmasta tietoa,googlettakaa,älkää olko noin v:n saamattomia ja kysele täältä tommosia typeryyksiä*!!;(
Loput poistuu ulosteena.Mua niin vituttaa nää toimettomat imiset. Jos ei uskalla googleen luottaa edes minimimediataidoilla, niin sit heitetään tänn av-palstaan?
On kahdenlaisia vitamiineja: vesiliukoisia ja rasvaliukoisia. Vesiliukoisia esim. C-vitamiini, rasvaliukoisia mm. D-vitamiini. Vesiliukoisista ei voi käytännössä saada yliannostusta koska ylimääräinen vitamiini poistu virtsan mukana (tosin esim. suuret C-vitamiiniannostukset saattavat aiheuttaa kirvelyä virtsatessa poistuessaan), mutta rasvaliukoiset varastoituvat elimistön rasvaan eivätkä poistu virtsan/ulosteen mukana. Niistä voi siis saada yliannostuksen, mutta ei esim. D-vitamiinista ap:n annostuksella.
Vesi/rasvaliukoisten vitamiinien ero opetettiin ainakin meillä jo 7. luokan kotitaloustunnilla.
Loput poistuu ulosteena.Mua niin vituttaa nää toimettomat imiset. Jos ei uskalla googleen luottaa edes minimimediataidoilla, niin sit heitetään tänn av-palstaan?
On kahdenlaisia vitamiineja: vesiliukoisia ja rasvaliukoisia. Vesiliukoisia esim. C-vitamiini, rasvaliukoisia mm. D-vitamiini. Vesiliukoisista ei voi käytännössä saada yliannostusta koska ylimääräinen vitamiini poistu virtsan mukana (tosin esim. suuret C-vitamiiniannostukset saattavat aiheuttaa kirvelyä virtsatessa poistuessaan), mutta rasvaliukoiset varastoituvat elimistön rasvaan eivätkä poistu virtsan/ulosteen mukana. Niistä voi siis saada yliannostuksen, mutta ei esim. D-vitamiinista ap:n annostuksella.
Vesi/rasvaliukoisten vitamiinien ero opetettiin ainakin meillä jo 7. luokan kotitaloustunnilla.
ja uo ylitys ei haittaa mitään, neuvolassa jopa suositeltiin tuota sinun "yliannoststa"
nostin D-vitamiiniannostuksia 40 mikrogrammaan vrk. Aikaisemmin oli ainakin 2-3 kertaa talven aikana jokaisella joku flunssa tai räkätauti, nyt niistä ei ole hajuakaan, vaikka koulussa on kaverit sairastelleet monta viikkoa.