Miten teillä jaetaan kotityöt?
Tuosta kotityölakkoketjusta tuli mieleeni asiaa tiedustella.
Meillä minä:
- siivoan noin 90% kaikesta asunnon siivoamisesta (lapset omat huoneensa, koululaisia ovat)
- pyykkään 95%:sti koko perheen kaikki pyykit (lajittelen, pesen, ripustan, viikkaan, vien paikoilleen kaappeihin)
- täytän ja tyhjennän tiskikonetta noin 50% kerroista
- tankkaan ja siivoan auton lähes aina, mies käyttää hyvin harvoin autoa
- hankin kaikki lastenvaatteet ja -tarvikkeet
- korjaan rikkoontuneet vaatteet, vaihdan napit ja vetskarit yms.
- pesen kaikki ikkunat n. 2krt vuodessa
Mies:
- käy ruokakaupassa 90%:sti
- laittaa ruoat 95%:sti
- täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen noin 50% kerroista
- huolehtii kaikesta kodin elektroniikasta, hankkii, päivittää, huollattaa
- vie enimmäkseen roskat (tai ainakin biojätteen lähes aina)
- hoitaa kaikki lasi- ja peltipurkit kierrätyspisteisiin
- palauttaa pullot ja tölkit kauppaan
- pesee saunan lauteet n. 2krt vuodessa
- putsaa kylppärin viemärin, jos se menee tukkoon
Minusta meillä menee kotityöt aika tasan. Kumpikin ollaan kokopäivätöissä. Miehellä paremmat tulot, joista hän maksaa asumiskulut. Minä maksan muut laskut. Mies maksaa myös suurimman osan perheen ruokakuluista. Kumpikin säästämme lomamatkoihin palkoistamme.
Kotityöt eivät ole aina jakaantuneet näin tasan. Asiat on otettu keskusteluun monta kertaa liittomme aikana. Olemme kumpikin olleet kotivanhempina vuorollamme ja etenkin se on lisännyt tasa-arvoa. Aikaisemmin toinen kuvitteli toisen vain lepäilevän kotona / töissä.
Miten teillä homma toimii?
Kommentit (33)
Ja teen ne tosi mielelläni. Exä teki paljon kotitöitä mutta halusi niistä kunniaa ja vertaili ja neuvoi ja nalkutti, vaikka minä olin siistimpi ihminen kuin hän. On ihanaa kun voi yksin tehdä mitä haluaa.
että lapset eivät tee juuri mitään. He siivoavat omat huoneensa (alle 10-vuotiaita kumpikin). Sen lisäksi he vievät likaiset vaatteensa pyykkiin, laittavat kenkänsä ja ulkovaatteensa paikoilleen. He myös tekevät itse välipalansa ja aamupalansa ja korjaavat pöydän niiden jälkeen.
Voisivat tehdä tosiaan enemmänkin!
Meillä tehtävät ovat jakautuneet aika tarkkaan miehen ja mun kesken, koska jos oletan miehen huomaavan jotakin itsenäisesti, näin ei tapahdu.
Kotityöt ovat myös jakautuneet sen mukaan mihin aikaan kukakin on yleensä kotona.
Kertokaa lisää omasta työnjaostanne. Kiinnostavaa kuulla esim. miten varhain teillä on lapsilla omia kotityövastuita ja minkälaisia.
ap
-tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen
-siivoaa oman huoneen
-vie roskat
-siivoaa kotieläin alueen ja ruokkii ne
-imuroi
Nämä tuli nyt mieleen. Lapset tällähetkellä 9-13v.
mikä liittyy kodinhoitoon, mies hoitaa auton ja vaihtaa lamput, koska en ylety.
Astianpesukoneen täyttö onnistuu meidän pojilta kyllä, mutta tyhjennykseen tarvittaisiin hieman lisää pituutta... Astiakaapit korkealla eikä tilaa jakkaralle.
Roskia saisivat alkaa viedä ja imuroida oman huoneen ohella myös muita huoneita. Se olisi ainakin helppoa. Ja pyykkäämistäkin voisin heille opettaa. Pyykin ripustaminen katonrajaan ei taida onnistua.
Olipa hyvä, kun tuli puheeksi. En vaan ole tullut ajatelleeksi, että lapset ovat jo noin isoja..
He kyllä välillä käyvät ostamassa pieniä ruokaostoksia ja leipovat n. kerran kuussa.
ap
Ämmä
-tiskaa
-imettää
-tekee ruuat
-siivoaa
-muut ämmien jutut
Minä
-tuon rahat perheelle
-siitän
-grillaan kesällä
Näin meillä:
minä:
- toimin kotitöiden "työnjohtatajana"
- siivoan vessan, lattiat, keittiön, ym. paikat, pyyhin pölyt, siistin, järjestelen, organisoin
- avaan viemärit ja olen yhteydessä tarvittaessa huoltomieheen
- pyykkään kaikki pyykit (lajittelen, pesen, ripustan, viikkaan, vien paikoilleen kaappeihin)
- suunnittelen ja teen ruoan
- käyn kaupassa noin 40%:sti
- vien metalli/lasin/patterit/hehkulamput kierrätyksen
- korjausompelen tarvittaessa
- kastelen kukat
mies
- tiskaa käsin
- imuroi
- vie roskat, pahvit, paperi- ja biojätteet 90 %:sti
- käy ruokakaupassa 60%:sti
- petää useimmiten sängyn
- huolehtii kaikesta kodin elektroniikasta, hankkii, päivittää, huollattaa
- palauttaa pullot ja tölkit kauppaan
Ikkunoiden pesu ei jyvitetty, joten se mättää.
Lakanat vaihdetaan yhdessä.
Minä hoidan kodin siivoamisen, vaatteet, juoksevat asiat, paperiasiat, lääkäriajat, apteekkiasiat, juhlien valmistelut yms. sekä lapset, kun mies on töissä. Hoidan enimmäkseen talon rempat ja pihan kunnon.
Mies käy töissä, kylvettää ja syöttää lapset usein iltaisin, leikkii enemmän heidän kanssaan kuin minä. Kokkailee. Hoitaa lainat, vakuutukset ja auton. Huoltaa koneet ja tietokoneet.
Käymme yhdessä kaupassa, kävelyilä. Yhdessä kodin ulkopuoliset asiat usein.
Homma toimii, kumpikin voi vauhtaa osia koska vain, mennä nukkumaan, jos väsyttää.
että lapset eivät tee juuri mitään. He siivoavat omat huoneensa (alle 10-vuotiaita kumpikin). Sen lisäksi he vievät likaiset vaatteensa pyykkiin, laittavat kenkänsä ja ulkovaatteensa paikoilleen. He myös tekevät itse välipalansa ja aamupalansa ja korjaavat pöydän niiden jälkeen.
Voisivat tehdä tosiaan enemmänkin!
Meillä tehtävät ovat jakautuneet aika tarkkaan miehen ja mun kesken, koska jos oletan miehen huomaavan jotakin itsenäisesti, näin ei tapahdu.
Kotityöt ovat myös jakautuneet sen mukaan mihin aikaan kukakin on yleensä kotona.
Kertokaa lisää omasta työnjaostanne. Kiinnostavaa kuulla esim. miten varhain teillä on lapsilla omia kotityövastuita ja minkälaisia.
ap
ovat lähinnä olleet äidin pikku apulaisia tai kouluiässä siivonneet huoneen perjantaina, mutta murrosiän kynnyksellä se jäi vähitellen vähemmäksi.
Olen pitänyt ykkösenä sitä, että jaksaa käydä vuoropäivähoidossa, sen jälkeen koulussa ja leikkiä. En tehdä kotiöistä pakkoa. Samalla olen opettanut kyllä taidot niin, että 15-vuostias osaa tehdä itse ruokansa ja pestä pyykkinäs, hoitaa laskut.
Lapset saa nyt teineinä ja nuorina aikuisina yhdellä sanalla vaikka siivoamaan koko talon, mutta oma-aloitteisuudessa on toivomisen varaa. Hiukan liian lepsu siis, mutta silti kannatan "yhdessä tekemistä" jatkuvien siivoustappeluiden sijaan.
Minä:
-Hoidan arkisin koirien lenkitykset ja ruokkimiset
-Käyn arkisin kaupassa
-Teen arkisin ruoat
-Pesen pyykit
-Siivoan (tähän sisältyy siis kaikki)
-Kohta hoidan arkisin vauvan yksin
Mies:
-Tekee yleensä viikonloppusin ruoan
-Hoitaa kaikki autoihin liittyvät hommat
-Hoitaa remontoinnit
-Hoitaa pihatyöt
Meillä toki erilainen tilanne, kun mies on vain viikonloput kotona, mutta silloin kun on kotona osallistuu kaikkeen muuhun paitsi siivoamiseen (toki omat jälkensä korjaa). Mies myös tienaa todella paljon enemmän kuin minä ja maksaa meillä lähes kaiken (maksan toki omat ja lapsen vaatehankinnat ja kauppareissut yms.), joten tämä jako sopii minulle paremmin kuin hyvin.
Minä teen sisällä kaiken muun paitsi mies imuroi. Ulkohommat ja autoon liittyvät hoitaa mies. Ajan myös joskus nurmikkoa ja yhdessä haravoidaan. Asumme omakotitalossa.
minä pesen pyykit ja hoidan kuivumaan ja kaappeihin. Pesen myös vessan aina (ja saunan kerran, pari vuodessa). Näihin mies ei halua koskeakaan, osaa kyllä ja tarvittaessa tekeekin jos olen pitempään poissa.
Minä myös teen pakastimen sulatukset, mehujen ja hillojen keittämiset.
Mies vie pääsääntöisesti roskat ja vie matot ulos (ja hakee) ja tamppaa ne.
Mies myös hoitaa auton renkaitten vaihdot ja nesteitten lisäykset sun muut.
Minä vien kyllä useimmiten auton huoltoon ja tankkaan mutta muuta en ajamisen lisäksi osaakaan :)
Mies vaihtaa lamput ja korjaa tietokoneen jos tulee jotain.
Mies vie aina pullot kauppaan.
Muuten kaikki siivoukset ja ruuanlaitot ym hoidetaan aika tasan, kummalla on aikaa. Molemmat ollaan kokopäivätöissä.
Lapset (3,5v. ja kohta 6 v.) opettelevat tarrataulun avulla korjaamaan lelut pois illalla ja astiansa koneeseen ruuan jälkeen sekä vaatteet likapyykkikoriin. Ulkovaatteet pitää osata myös viedä kuivumaan aina kun tullaan kotiin jostain. Pienempi ei vielä ymmärrä ja joskus kaikki onnistuu, joskus ei, mutta isompi hoitaa jo aika omatoimisesti.
Isompi vie joskus roskat ulos ja auttaa siivouksessa kun tyhjennetään lattioita imuroimista varten (on älyttömän hyvä hakemaan esim. sänkyjen alta tavaroita!)
Minä vien kyllä useimmiten auton huoltoon ja tankkaan mutta muuta en ajamisen lisäksi osaakaan :)
Mitä muuta sille pitäisi tehdä?
Mitä muuta sille pitäisi tehdä?
Niin, ei tarviikaan, mutta olisi hyvä osata esim. tarpeen vaatiessa edes avata konepelti. Ei ole hajuakaan... Ja tosiaan nesteitä en osaa lisätä, vaikka on mies pari kertaa näyttänyt. Ja olen kyllä kuullut naisista, jotka vaihtavat talvirenkaat tuosta vaan.
Minä teen ns. Arkiruuan pääsääntöisesti, mies tekee viikonloppuisin paremman ruuan.
Minä k,äyn kaupassa 95% mies 5%
Siivotaan aika 50-50, välillä saattaamennä kuukausikin että mies hoitaa sen joka päivä, välillä kuukausi että minä, mutta pääsääntöisesti puoliksi menee. Koululaiset siivoavat omat huoneensa.
Pyykit pesen minä noin 80%, mies siis silloin tällöin.
Mies hoitaa kaikki autoon liittyvät, minä vaatekaapit ja lasten tarvikkeet.
Tiskikoneen, roskat, pyykkien kaappiin laitot tekee kuka kerkii tai kuka kotona, tähän osallistuu myös lapset.
Miten kotityöt lapsuudessa vanhempin kesken jakautuivat, oliko tasa-arvo vallalla, ei ainakaan meillä. Mutta nykyään on kaikki toisin, lue varmasti tunteita puolesta vastaan herättävä kannanottoni miessukupuolen puolesta! Kommenttoidakin kirjoitukseen saa, mikäli siltä tuntuu...http://ehtookellot.com/viewtopic.php?f=7&t=61
Minä:
-pyykkään/ripustan/viikkaan/laitan kaappiin 100%
-imuroin 50%
-tiskaan 50%
-teen ruuan 70%
-vaihdan lamput/ korjaan pikku jutut 100%
-tankkaan auton/siivoan sen jne. 30%
-pesen ikkunat 100%
-hoidan pihan 100%
-hoidan kissan tarpeet (vessan siivous, ruokinta) 95%
- koiran lenkitys 50%
-moppaus&wc.n siivous 100%
-pölyjen pyyhintä 100%
-saunan pesu 100%
Mies:
-hoitaa asioista puolet, mitkä itelläni on 50% jne.
- hoitaa elektroniikan
- "maksaa" laskut (eli käyttää maksamiseen kyllä molempien tilejä, itse vaan en jaksa näpytellä)
-vie vaatteensa pyykkiin
-hioo&maalaa pikku projektit
- vie roskat
- tamppaa matot
- auttaa kyllä tarvittaessa myös minua
Lapsi (vajaa 3v)
-vie vaatteensa pyykkiin
-likaiset astiat tiskialtaaseen
-siivoaa lelunsa päivän päätteeksi
-kovasti auttaisi muussakin siivouksessa
Olen itse vielä kotona, mies opiskelee 2kk vielä. Olen ainakin nyt tyytyväinen tähän, aina ei ole ollut näin ja on riideltykkin, mutta lopulta selvitetty. :)
molemmat tekee kotona ollessaan niitä hommia mitä kulloinkin eteen tulee. Jos pyykkikorissa on pyykkiä, se laitetaan koneeseen. Kun kone on pessyt, se tyhjennetään. Sama koskee tiskejä. Jos on silitettävää, jompikumpi silittää. Jos lattialla on roskia, se kumpi huomaa ottaa imurin ja imuroi. Kumpikin tekee tarvittavan homman samantien.
Ei tulisi mieleenkään että toinen istuskelisi sohvalla kun toinen puuhailee. Molemmilla on silmät päässä ja osaa katsoa mitä kulloinkin pitää tehdä.