Ahdistaa, hämmentää, antakaa ajatuksia
Epäilen 7.v pojallani jonkin asteista värisokeutta. Jo se hieman mietitytti; missä sen voi varmuudella todeta? Miten vaikuttaa lapsen elämään? Oppimiseen jne. Etsin sitte netistä tietoa ja löysin seuraavaa:
Tyttö tarvitsee perimän sekä isältä että äidiltä. Pojalle riittää pelkkä äiti. Ja jos äiti itse ei ole värisokea ni äidin isä on. Ja mulla kun ei ole virallista isää ni lapseni on perinyt mahdollisen värisokeuden olemattomalta vaariltaan.
Nyt sit tiedän isästäni jotain, hän on/oli värisokea. Mietityttää vaa et mitäköhän muita perinnöllisiä sairauksia tai vikoja kannan tietämättäni mukanani. Tilanne ahdistaa. Äitini ei ole ottanut isääni/isättömyyttäni puheeksi koskaan enkä itsekkään ole rohkaistunu kysymään.
Normaalisti en edes mieti koko ukkoa. Joskus oon aatellu et mitkä piirteet minussa on isän puolelta. Mutta en ehkä edes uskalla selvittää isäni henkilöllisyyttä. Vaikka perinnölliset seikat selviäisikin ni saattaispa siinä selvitä(tai sotkeentua)moni muukin asia.
Kokemuksia, ajatuksia, mitä teen vai teenkö mitään?
Kommentit (7)
Tein testin pojalleni eikä hän nähnyt numeroita palloissa. Soitin myös koulun terkkarille joka lupas tutkia.
Ei se elämää paljon rajoita, joihinkin ammatteihin esteenä. Eiköhän kirjastosta tai netistä löydy värikuvia joilla testata tätä. Tai sitten kouluterkkarilta?
Silmälääkäri tutki ja testasi värisokeuden. En tiedä kuinka paljon vaikeuttaa lapseni elämää, mutta ei isäni ainakaan pitänyt sitä kovin pahana. Eräisiin ammatteihin ei kuitenkaan pääse, jos on värisokea. Menkää käymään silmälääkärillä, niin saatte asiaan varmuuden.
lähinnä se isä asia.
Kiitos kumminki.
No eihän sille sitte mitään voi.
Ois ollu kiva kuulla mitä muut isättömät miettii noista asioista.
Tai sitten olen ainoa isätön........