Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaako uskovaisia..

Vierailija
16.02.2012 |

se, jos uskonnoton ei rukoile tilaisuudessa, johon on joutunut työnsä puolesta? Pitäisikö kädet piilottaa niin, että uskovaiset eivät näe tai olla rukoilevinaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kristitty ja uskon Jumalaan, mutta harvoin ristin käteni rukoillessani. Ei minua yhtään sekään kiinnosta, että ristiikö joku vieruskaveri kätensä.

Vierailija
2/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene uskonnollisiin tilaisuuksiin kuin ERITTÄIN hyvästä syystä, rukoile en vaikka mikä olisi. Enkä nouse ylös heidän jumalanpalvelustaan kunnioittamaan.

Ap.n ei tarvitse laittaa käsiä ristiin, tuskin siitä nyt kukaan järkevä ihminen loukkaantuisi.

Sen sijaan tämä kirjoittaja vaikutti hieman sosiaalisesti vajaavaiselta. Ateistinkin olisi kohteliasta kunnioittaa TOISTEN uskontoa...mutta mikäs siinä jos nimenomaan haluaa herättää negatiivista huomiota kirkossa. Tai ehkä kanssaihmiset ajattelevat että istumaan jääjällä on huonot jalat!

Itse ainakin laitan huivin päähän kun menen ortodoksikirkkoon tai moskeijaan, ja muutenkin yritän käyttäytyä kunnioittavasti. Ihan vaan sen takia, koska maassa ollaan maan tavalla!

Vapaiden suuntien tilaisuuksissakinnolen pari kertaa käynyt, mutta siellä on paljon muitakin, jotka eivät nosta käsiään, kuten en minäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan käyttäydyt muuten asiallisesti ja hillitysti on ihan oma asiasi rukoiletko vai et.

Käsien ristiminen on joka tapauksessa vain ulkoinen hiljentymisen merkki, sydämessä ja ajatuksissa se rukous kuitenkin tapahtuu jos tapahtuu.

Vierailija
4/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen varmaan kyllä tiesitkin jos olet yhtään normaaleille tavoille opetettu.

Käsiä ei tarvitse laittaa ristiin mutta jos istut kädet puuskassa kun muut rukoilevat ja kirkossa ylipäätään, osoitat sillä ylemmyyttäsi ja halveksuntaasi. Käsien puuskassa pitäminen on halveksunnan ja torjunnan osoitus muissakin ihan maallisissa tilanteissa.

Vierailija
5/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin torjuva ja vihamielinen. Töissä pyrin olemaan käyttämättä sitä kokonaan.

Sen varmaan kyllä tiesitkin jos olet yhtään normaaleille tavoille opetettu.

Käsiä ei tarvitse laittaa ristiin mutta jos istut kädet puuskassa kun muut rukoilevat ja kirkossa ylipäätään, osoitat sillä ylemmyyttäsi ja halveksuntaasi. Käsien puuskassa pitäminen on halveksunnan ja torjunnan osoitus muissakin ihan maallisissa tilanteissa.

Vierailija
6/20 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, kun pidän käsiäni niin istuessani muutenkin, ellei ole mitään tekemistä. En ole huomannut ainakaan herättäväni huomiota. En lausu rukouksia.

Vierailija
7/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakaan kristinuskon mukaan ei käsien tarvitse olla missään tietyssä asennossa rukoillessa.

Vierailija
8/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kristinusko, ev. lut.

Kaikki muut laittavat tai ovat laittavinaan kädet ristiin. Itse olen kuten ennenkin. Koen itseni silmätikuksi.. Mutta kun käsien ristiminen tai sen teeskenteleminen tuntuu yhtä epäluontevalta kuin tuntuisi mennä maahan kontalleen koti Mekkaa...

ap

Vierailija
9/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene uskonnollisiin tilaisuuksiin kuin ERITTÄIN hyvästä syystä, rukoile en vaikka mikä olisi. Enkä nouse ylös heidän jumalanpalvelustaan kunnioittamaan.

Vierailija
10/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuhan siitä ei tee mitään shouta.

eli ei tarvi piilottaa käsiä tms.

Vierailija
11/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta. Mutta saatan olla kädet puuskassa sen ajan, kun muut ovat kädet ristissä. Siitä syystä, että käteni ovat sattuneet olemaan puuskassa rukoiluhetkeä ennen.

Olen ajatellut, että kokevatko jotkut, että se on kannanotto...

Tällaiset tilaisuudet ahdistavat minua jonkin verran, mutta minun on oltava paikalla työni takia.

ap

Vierailija
12/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pistää silmään jos joku ihan mieltään osoittavasti istuu suu mytyssä jos tulee ruokarukouksen aika, mutta tuskinpa kukaan edes kiinnittää huomiota jos joku ei lausu rukousta? Aika harva ääneen lausuu muutenkaan..

Minua ei häiritse muiden jutut kunhan ei tee mitään numeroa tai lyttää muiden osallistumista.

Vierailija
13/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuin eturivissä (vapaalla olevan, pappisasussa olevan) papin vieressä.

Se ei laittanut käsiään rukousten aikoina ristiin. Ne olivat vain yhdessä päällekkäin.

Laita kädet yhteen päällekkäin. Tai mitä haittaa ,vaikka ristisitkin ne.

Herätät negatiivista huomiota.

Vierailija
14/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kuuluu hartaustilaisuuksissa olo. Loukkaat kyllä muita. Tulee kurja olo. Viet tunnelmaa sieltä, jos vielä olet työtehtävissä. Sun pitäisi olla esimerkillinen.

Vierailija
15/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrtsi, halveksuva ilme ja kädet puuskassa voisi vaikuttaa epäkohteliaalta, mutta naama peruslukemilla niin mikäs siinä.

Vierailija
16/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä rukoilusta. Rukoilu on jonkin määritelmän mukaan sydämen puhetta Jumalalle. Sydämeni, ajatuksesi, ahdistukseni, toiveeni jne eivät ole käsissäni.

Kun kysyt, että loukkaantuuko joku, vastaan, että varmasti loukkaantuu. Ihan joka porukkaan mahtuu niitä, jotka voivat loukkaantua ihan mistä vain. toisaalta joku voi sitten loukkaantua siitä, jos ristitkin ne kätesi. Samoinhan jou ateisti voi loukkantua ihan mistä vain. Viimeksi koulun vanhempaintoimikunnassa toinen vanhempi loukkantui, koska minulla on kalenteri, jossa on kannessa ristin kuva. Kuulemma yritän painostaa muita uskomaan samoin kuten minä. Ja minun uskostani, arvoistani tai maailmankuvastani en ole koko toimikunnassa sanonut koskaan halaistua sanaa. Yhteiskunnan kuulemma pitäisi olla uskonnoton ja siksi minun kalenterini on jopa rikollinen.

eli kristinusko, ev. lut.

Kaikki muut laittavat tai ovat laittavinaan kädet ristiin. Itse olen kuten ennenkin. Koen itseni silmätikuksi.. Mutta kun käsien ristiminen tai sen teeskenteleminen tuntuu yhtä epäluontevalta kuin tuntuisi mennä maahan kontalleen koti Mekkaa...

ap

Vierailija
17/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi epäluontevalta laittaa kädet ristiin. Mitä sitten, jos joku tuosta loukkaantuu? Kunhan käyttäydyt asiallisesti etkä provosoi (et esimerkiksi pyörittele silmiäsi ja huokaile rukouksen aikana) niin on loukkaantuvan oma ongelma, jos hän loukkaantuu siitä ettet ole rukoilevinasi.

Vierailija
18/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole uskovainen. Kun olen ollut kirkossa järjestetyissä tilaisuuksissa, sukulaisten ja ystävien häissä, hautajaisissa, rippitilaisuuksissa, en ole myöskään osallistunut rukouksiin tai virsien veisauksiin.

Nousen kyllä ylös silloin kun pappi käskee, sitä pitäisin epäkohteliaana jos jäisi istua möllöttämään.

Vierailija
19/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös alalle. Olen aineenopettaja yläkoulussa. Joudun menemään tilaisuuteen valvomaan oppilaita, joita opetan kyseisellä tunnilla.

Mieluiten olisin vahtimassa niitä oppilaita, jotka eivät osallistu uskonnolliseen aamunavaukseen. Mutta se tuntuisi jo numeron tekemiseltä.

ap

Vierailija
20/20 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukkaa jos et rukoile. ei se ole mikään pakko. kaikki pitää huolen omasta rukoilustaan. ei kaikki uskovaisetkaan tykkää rukoilla tuolla tavalla..en mä ainakaan.

se loukkaa jos mulkoilet ja huokailet kyllästyneenä niin ettei kenellekään jää epäselväksi mitä ajattelet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi