Voiko sf-mittakäyrästä päätellä syntymäpainon?
Jossain palstalla bongasin viestin, jonka mukaan sf-mittakäyrä jotenkin ennustelisi syntymäpainoa. Olen luullut, ettei näillä asioilla välttämättä ole yhteyttä. Mutta jos joku tietää esim. käyrästä jossa ennustetaan syntymäpainoa sf-mitan mukaan, olisin tosi kiinnostunut!
Kommentit (3)
Meillä mentiin koko ajan yläkäyrien yläpuolella, poika syntyi 40+2 ja painoi lähes tasan 3500g. Mun kaverilla koko ajan oltiin alakäyrän alapuolella, syntyi laskettuna päivänä ja painoa vaavilla 3800g.
Minulla on nyt menossa rv 35+6. Viimeisen kuukauden ajan sf-mitta on huidellut käyrien yläpuolella, mutta terkkarin mukaan vauva ei ole ollenkaan isokokoinen, vaan pikemminkin hieman keskimääräistä pienempi (mutta onneksi ihan hyvän kokoinen). Sf-mitta on myös kiinni mittaajasta: minulla neuvolalääkäri sai viikolla 28 pienen mitan ja terkka siitä kahden viikon kuluttua kaikki käyrät ylittävät lukemat!
Mulla oli ekassa raskaudessa sf mitta koko ajan käyrien alapuolella ja poika painoi melkein 4 kg syntyessään, 51 cm pitkä. Eli ainakaan mulla niillä ei ollu mitään yhteyttä keskenään.
Kamilla74