Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aina sama juttu... Elämme jatkuvasti yli varojen...

Vierailija
14.02.2012 |

Tuntuu, että vaikka rahaa olisi laskujen jälkeen kuinka paljon tahansa tilillä niin aina onnistumme tuhlaamaan ne hyvin nopeasti ja loppuaika ennen seuraavaa palkkapäivää menee erittäin tiukilla...

Kuinka oppia olemaan säästeliäämpi? Mikä on teidän taloudessanne hyväksi koettu keino?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmekä shoppaile turhuuksia. Aina kaikki tarpeellinen vain, josta neuvoteltu etukäteen.

Teen aina laskelmia rahankäytöstä ja yleensä n. 20-30 euroa saisi mennä vuorokaudessa kauppareissuihin, jotta pärjäisimme hyvin! Joskus tietysti menee paljon vähemmän, joskus enemmän riippuen mitä kotoa uupuu.

En ymmärrä mikseivät rahat siltikään riitä... Mieheni on meillä yleensä se joka huolehtii kauppareissuista ja raha-asioistamme.

Vierailija
2/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin kansioon. Samaan paikkaan myös tiedot maksetuista laskuista ym juoksevista kuluista. Vertailet näitä perheenne tuloihin. Laske käyttörahaa seuraavalle kuulle niin, että jää vähän säästöönkin yllättävien kulujen varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me käymme 2-3 krt vk, menee 20-60€ käynti.

lopeta turhat sipsit, tv, lehdet jne. vaikea neuvoa kun ei tiedä miten paljon rahaa on ja mihin se menee. ostakaa vaatteet outleteista.

Vierailija
4/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tutustumassa marttojen sivuille.

Seuraa vähän aikaa mihin se raha menee. Sovi että kaikki kuitit laitetaan talteen ja sitten katsotaan mitä on ostettu.

Vierailija
5/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

UFF:n euron päiviltä jne Lapselle voi löytyä ystäväpiiristä kierrätysvaatteita ihan ilmaiseksiskin.

Vierailija
6/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peleihin? Käy pitsalla?

Ota sinä välillä päävastuu rahankäytöstä ja katso riittäisikö sitten rahat.

Vierailija
7/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme syö herkkuja lainkaan (hyvin hyvin harvoin). Ravintolassa/noutoruokaa keskimäärin kerran kuukaudessa, muuten teemme ruoat aina itse. Yleensä päivän ateriatarpeemme maksavat n. 5-10 euroa, siihen päälle leivät, rahkaa, hedelmiä, vauvallemme ruokaa jne.

Niinä kertoina menee toki enemmän rahaa kauppaan, kun uupuu kahvit, wc-paperit, vauvanvaipat, pesuaineet jne. + Mieheni tupakoi.

Täytyy varmaan alkaa pitämään vain tarkempaa listaa ja laatia kunnon kauppalaput hinta-arvioineen...

Vierailija
8/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti sanomani.

Vierailija
9/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

UFF:n euron päiviltä jne Lapselle voi löytyä ystäväpiiristä kierrätysvaatteita ihan ilmaiseksiskin.

Mieluummin tingin omista menoistani, kun lapsemme.

Toki en törsäile mihinkään superkalliiseen, vaan yritän etsiä hinta-laatusuhteeltaan järkevimmän ja edullisimman vaihtoehdon. Yleensä nettishoppailen ja bongailen tarjouksia. Mutta ainoastaan tilaan silloin, kun aidosti tarpeellista. En hetken mielijohteesta.

Vierailija
10/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten lasket, paljonko päiviä on seuraavaan palkkaan ja jaat tuon käyttörahan 30/31 päivällä. Kun tietää, että jokaisena päivänä voi käyttää vaikkapa 30 euroa, ei tule tehtyä heräteostoksia. Tosin tuossa käy helposti aluksi niin, että kahden viikon päästä huomaat että nyt eletäänkin kympillä päivä loppukuu :)

Vierailija
11/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi, että mä sanoisin mieluummin, että me onnistumme käyttämään kaikki rahamme. En tuhlaa, enkä osta tarpeetonta, enkä tee heräteostoksia. Ilmeisesti meillä vaan ON liian vähän käyttörahaa, koska se ei millään riitä. Pakko se on vaatteita ja ruokaa ostaa ja ajoittain liinavaatteitakin yms.

Ei jarkuvsti voi pihistellä, säästää ja nuukailla. hammaslääkärille pitää mennä jos hammas hajoaa, isommat kengät pitää ostaa kun lasten jalka kasvaa, uudet housut pitää ostaa kun entiset jää pieneksi jne. Ei elämistä voi lopettaa.

Enkä edes jaksa enää miettiä mitään säästövinkkejä. Olen säästänyt ja pihistellyt jo nin kauan, että en jaksa sitä enää.

Vierailija
12/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tinkiä lapsemme suhteen...

Toki en törsäile mihinkään superkalliiseen, vaan yritän etsiä hinta-laatusuhteeltaan järkevimmän ja edullisimman vaihtoehdon. Yleensä nettishoppailen ja bongailen tarjouksia. Mutta ainoastaan tilaan silloin, kun aidosti tarpeellista. En hetken mielijohteesta.

Kaikella ystävällisyydellä, tämä on vähän nurinkurista. Itse teen juuri päinvastoin.

Ostan itselleni uutta, laadukasta ja kalliimpaa. Hyvää perustavaraa joka kestää käytössä pitkään.

Pienellä lapsella kaikki jää pieneksi hyvin nopealla aikataululla ja kaikkea löytyy käytettynä ja käyttökuntoisena. Toki uutena hankitut asiat voi myydä, mutta väittäisin että silti järkevämpää on hankkia käytettyä niin kauan kuin se on mahdollista.

Vain minun mielipiteeni =)

Vierailija
13/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tinkiä lapsemme suhteen...

Kaikella ystävällisyydellä, tämä on vähän nurinkurista. Itse teen juuri päinvastoin.

Ostan itselleni uutta, laadukasta ja kalliimpaa. Hyvää perustavaraa joka kestää käytössä pitkään.

Pienellä lapsella kaikki jää pieneksi hyvin nopealla aikataululla ja kaikkea löytyy käytettynä ja käyttökuntoisena. Toki uutena hankitut asiat voi myydä, mutta väittäisin että silti järkevämpää on hankkia käytettyä niin kauan kuin se on mahdollista.

Vain minun mielipiteeni =)

ja äiti kulkee kalliissa laatuvaatteissa. Siinä tulee väistämättä mieleen, että olisikohan lastensuojeluilmoituksen paikka.

Vierailija
14/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kauppaan, jos en oikeasti tarvitse jotain. Sama koskee nettiputiikkeja. Ruokaostokset teen viikolla pääsääntöisesti pienestä lähikaupasta, jossa on huomattavasti vähemmän heräteostettavaa. Me emme juurikaan kuluta rahaa myöskään huvituksiin, sillä parasta rentoutumista on kotona ja ystävien kanssa puuhailu sekä liikunta, joka minun tapauksessani tarkoittaa lähinnä lenkkeilyä ja hiihtoa, eli ei maksa sekään mitään. Alennusmyynneistä ostan vaatteita sitten enempi ja niillä pärjäilen aika hyvin taas seuraavaan alennuskauteen. Sama koskee muksuja.

Ollaan miehen kanssa kumpikin ihan keskipalkkaisia. Nyt ajattelin ottaa kevään projektiksi yrittää saada säästöön 500 euroa joka palkasta. Tiukkaa voi tehdä, mutta kokeilen ainakin. Jos ei tee liian tiukkaa, niin sitten jatkan kevään yli. Parin vuoden päästä olisi tarkoitus toteuttaa eräs unelma, joka vaatii pesämunaa, joten sieltä löytyy motivaatiota.

Vierailija
15/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Vero% on korkeampi mitä sen pitäisi olla, joulukuussa saa hyvät palautukset. Moni pitää tätä tyhmänä tapana säästää, mutta se sopii minulle hyvin.

-Kakkostili, jonne joka kk automaattisesti menee tietty summa rahaa. Tuolle tilille voin joskus myös siirtää ylimääräistäkin, mutta en juuri koskaan sieltä nosta rahaa pois, enkä varsnkaan mihinkään "arkipäivän" juttuihin vaan matkakassaan tmv.

-Kaikki ns. "ylimääräinen" raha jätetään nostamatta, tähän kuuluu S-bonukset, en edes tiedä paljonko S-tilillä on, mutta useamman vuoden ajan kaikki bonukset menneet sinne ja jääneet säästöön "pahan päivän" varalle.

Vierailija
16/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kyllä tosi pahalle jos lapsi on selkeästi kirpparirytkyissä ja äiti kulkee kalliissa laatuvaatteissa. Siinä tulee väistämättä mieleen, että olisikohan lastensuojeluilmoituksen paikka.

...näin tyypilliseen av-vastaukseen, mutta menköön nyt...

Vaatteeni eivät ole siinä mielessä kalliita laatuvaatteita mitä ilmeisesti tarkoitat. Hiukan H&M:a kalliimpaa hyvää perusvaatetta jotka kestävät käyttöä ja pesua mahdollisimman pitkään.

Lapseni ei kulje kirpparilta ostetuissa 'rytkyissä'. Maailma on täynnä hyväkuntoista käytettyä tavaraa ja minä ostan sellaista. Siis ihan oikeasti hyväkuntoista, mielelläni ostan vähän 'parempaa' ja hyväksi todettua merkkiä koska tiedän että ne eivät juurikaan kärsi käytöstä ja näyttävät hyvältä käytettynäkin.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ne harmaan sävyt siinä mustan ja valkoisen välissä.

Vierailija
17/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kyllä tosi pahalle jos lapsi on selkeästi kirpparirytkyissä ja äiti kulkee kalliissa laatuvaatteissa. Siinä tulee väistämättä mieleen, että olisikohan lastensuojeluilmoituksen paikka.

...näin tyypilliseen av-vastaukseen, mutta menköön nyt...

Vaatteeni eivät ole siinä mielessä kalliita laatuvaatteita mitä ilmeisesti tarkoitat. Hiukan H&M:a kalliimpaa hyvää perusvaatetta jotka kestävät käyttöä ja pesua mahdollisimman pitkään.

Lapseni ei kulje kirpparilta ostetuissa 'rytkyissä'. Maailma on täynnä hyväkuntoista käytettyä tavaraa ja minä ostan sellaista. Siis ihan oikeasti hyväkuntoista, mielelläni ostan vähän 'parempaa' ja hyväksi todettua merkkiä koska tiedän että ne eivät juurikaan kärsi käytöstä ja näyttävät hyvältä käytettynäkin.

Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ne harmaan sävyt siinä mustan ja valkoisen välissä.

laadukasta, uutta ja kalliimpaa.

Ihan selvästi tarkoitit merkkituotteita. Nyt sitten yrität vaan selitellä.

Vierailija
18/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun palkka tulee, maksan kaikki laskut sekä siirrän S-tilille rahaa, suunnilleen sen verran kuin kuukauden ruokamenoihin menee.

Sen jälkeen siirrän jemmatilille sen summan, minkä siinä vaiheessa pystyn, käyttötilille jätän vain sen verran rahaa kuin tarvitsen muihin kuin ruokamenoihin (eli ei paljon).

Ja kakkostilille ei pääse millään kortilla käsiksi.

Vierailija
19/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaa kirjanpitoa muutama kuukausi! Mutta siihen pitää molempien todella sitoutua,että "totuus" tulee ilmi. Luvatkaa myös etukäteen, että ette moiti toinen toistanne tuloksista. Sen jälkeen miettikää yhdessä, mistä voisitte säästää.

Vierailija
20/23 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rahat on tiukilla. Annetaan bonusten kertyä, ja ostetaan sitten bensaa ja ruokaa heikommassa tilanteessa.

Sinuna keräisin kuukauden kuitit, ja tutkisin ne ihan ruutuvihon kanssa. Vaihtaisin tuotteet jo kaupassa halvempiin vastaaviin ja vahtisin kilohintoja. Laadusta ei sen sijaan kannata tinkiä lastenvaatteissa ja tavaroissa, kun halvat tuppaa hajoamaan eikä kestä kierrätystä.

Laita palkkapäivänä sivuun (vaikka vaan 50-100) (itse laitan 300 euroa) rahaa toiselle tilille, johon ei ole automaattikorttia. Lisäksi säästän lapsille 30-70 euroa/nenä/kk, riippuen laskujen määrästä. Siinä on vararahastoa.

Sovi laskujen eräpäivät tilipäivien kanssa yhteen ja maksa ne heti pois. Loput on sitten kuukauden käyttövarat. Älä tee heräteostoksia = iltapäivälehtiä, nameja, limsoja, muita lehtiä, muovikasseja.... Jätesäkit on roskapusseina halvempia. Eväät töihin edes jokunen kerta viikossa.

Osta Lidlistä ja Sokoksesta murkinasi, ainakin meilläpäin niissä edullisinta.

Minä otan kakkostililtä sitten yllätystilanteisiin, eli lasten sairastelut, hajonneet tavarat sun muut. Muuten en koske siihen. Kertyneen yli 800 euron säästön siirrän aina suljetummalle säästötilille, jolta saa nostaa 4 kertaa vuodessa. Samoin laitan sinne ylityörahat ja lomaltapaluurahat. Rahaa on vaihtelevasti.

Lisäksi pitää olla se periaate, että pankissa pitäisi olla säästöjä 3 kk nettopalkan verran pahan päivän varalle. Jos vaikka työttömäksi joutuu. Mulla on nyt just ja just, ja maaliskuussa saan lisää, kun on uusi ylityöputki edessä.

Olen joskus ollut työtön, persaukinen ja suolet kuristen, niin että säästäväisyys on mulle tärkeä periaate. Suosittelen ap, että käyt taloudenpitosi läpi ihan kunnon täikammalla ja ajatuksen kera.

Ja jos tuntuu, ettei rahat vaan riitä, pitää oikeasti harkita, voisiko tehdä lisää työtä,jos lastenhoito vaan järjestyy. Mulle on kelvannut satunnaiset iltasiivouskeikatkin vanhalla kesätyöpohjalla, aina se ylimääräinen on kotiinpäin.

ja olen yh.