Saanko tietää, jos äitini kuolee?
Emme ole tekemisissä ja äitini, tai hänen puolen sukunsa, ei tiedä nykyistä sukunimeäni. Äitini on syrjäytynyt ja vuosiin en ole kuullut hänestä mitään, ei halua olla yhteyksissä. Olen ainoa perillinen, mutta perittävää ei ole, sksi en tätä kysy... Mutta tuleeko minulle äitini poismenosta jotain kautta kuitenkin tieto? Vai enkö saa koskaan tietää, jos hän kuolee?
Kommentit (10)
Tietojani ei varmastikaan ole ilmoitettu sairaalaan lähiomaiseksi, koska äitini ei tosiaan edes tiedä nykyistä sukunimeäni tai yhteystietojani. Kuolinsyytäkään en varmaan saisi sitten tietooni?
Kamala ajatus, että sitten äitini poismenon jälkeen kaivellaan varmaankin väestörekisterin tiedoista nimeni ja osoitteeni ja pistetään kirje postiin... :(
Kuka tuollaisessa tilanteessa sen perusnkirjoituksen pitää/kutsuu sinne? (En ole koskaan ollut perunkirjoitustilaisuudessa). Olen ainoa perillinen, eli olisinko siis perunkirjoituksessa yksin/ainoa kutsuttu?
varmasti olisit ainoa, jollei äidilläsi ole uutta puolisoa, sitähän et varmaan tiedä?
Eikö olisi mukavampaa pitää äitiisi yhteyttä hänen vielä eläessä?
Itse menetin äitini, kadun vieläkin sitä, että pidin häneen huonosti yhteyttä!!!!
Äitini ei halua pitää yhteyttä, joten se siitä.
Mahdollisesta puolisosta en osaa sanoa, mutta luulen, että hänen valitsemaansa elämäntyyliin ei mahdu puoliso tai ainakaan vakava ihmissuhde.
Osaisiko vielä joku vastata siihen, että mistä tuo kutsu perunkirjoitukseen sitten tulee? Kuka sen järjestää?
ap
Voit tehdä sen itse tai maksaa siitä jollekin.
Muista virkatodistukset.
On sekin hommaa, soitella virkatodistuksia. Jos pesä on varaton, sano se myös kirkkoherranvirastoihin, niin ne voi lähettää sulle ilmaiseksi.
emme ole koskaan olleet missään tekemissä, mutta isyys on tunnustettu ja maksut maksettu aikoinaan. Kyllä minä silti haluaisin tietää kun hän kuolee. Saanko siis mistään selville?
että sossutäti sairaalassa, etsii tietosi ja ottaa sinuun yhteyttä. Perunkirjoitukset taas jäävät omaisten vastuulle. Sinun tulee harkita, sitä että pystytkö tekemään itse vai tarvitsetko esim. tuomarin apua. Ei sairaala anna niitä tietoja esim. tuomarille. Perunkirjaan tarvitset kuitenkin paljon papereita mm. virkatodistukset siitä päivästä kun äitisi on täyttänyt 15 vuotta katkeamatta kuolemaanssa saakka, saldotodistu pankista ym.
tehtävä 3 kk sisällä kuolemasta tai se tulee SINULLE kalliiksi.
Ellei sitten äitisi suku ole täysin sammumassa sinuun.
Äidilläsi saattaa olla muitakin lapsia kuin sinä. Myös he ovat perijöitä. Hän on voinut myös adoptoida lapsen tai aikuisen.
Jos sinua (ja sinun lapsiasi) tai muita rintaperillisiä ei olisi, sinun sijaasi perijänä tulisi äitisi mahdollinen puoliso.
Ellei puolisoa olisi, mutta hänen vanhempansa olisivat elossa, he perisivät äitisi.
Ellei vanhempia olisi erossa, mutta sisaruksia olisi, he perisivät äitisi.
Tämän(kin) takia laissa on määräys, että kuolleen koko elämän ajalta täytyy tehdä sukuselvitys, josta selviävät hänen kaikki väestökirjanpitoon merkityt lapsensa.
Perunkirjoituksen järjestää yleensä joku pesän osakkaista. Jos olet ainoa lapsi, sen järjestäminen olisi periaatteessa sinun tehtäväsi. Riippuu siitä, keitä äitisi lähellä on, kuka käytännössä hänen asioitaan alkaa hoitaa hänen kuolemansa jälkeen. Ellei ole ketään, viranomaiset ottavat sinuun yhteyttä.
Jos viranomaiset eivät löydä kuolleelle ketään sukulaista, perintö menee valtiolle.
""Jos sinua (ja sinun lapsiasi) tai muita rintaperillisiä ei olisi, sinun sijaasi perijänä tulisi äitisi mahdollinen puoliso.""
tulee kutsu. Mutta sairaalasta ei kerrota ellei siellä ole sinun nimesi lähiomaisena.