Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka vastaa jos psykoosipotilas ei pysty huolehtimaan vuokrastaan tai laskuistaan?

Vierailija
12.02.2012 |

Ja saa sen vuoksi häädön?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-potilailla on usein taloudellisia vaikeuksia ja häätö ei ole tavaton, kuten ei myöskään kotiutus sairaalasta kadulle.

Vierailija
22/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkaholhooja? Entä jos sitä ei määrätä, sairaala maksaa korvaukset? Kai hullullakin nyt joku oikeusturva on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilas ei tiedä edes omaa nimeään, kuka silloin maksaa vuokrat ja laskut?

Vierailija
24/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kadulle joudu.

Vierailija
25/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää Psykiksen skenaario: jos AV-mammat (sic!) sanovat asian X, se oikeuttaa Psykiksen tekemään asian Y. Hänen itsensä ei ikään kuin tarvitse käyttää omaa harkintaansa tai jopa vastata teoistaan. Kiehtovaa!

Vierailija
26/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkaholhooja? Entä jos sitä ei määrätä, sairaala maksaa korvaukset? Kai hullullakin nyt joku oikeusturva on?

Hulluillakin on oikeusturva, mutta hullutkin ovat täysivaltaisia, kunnes mahdollisesti joutuvat holhouksen alle. Mutta aina ei kukaan aja hullun asiaa - eikä siitä ketään vastuuseen saada. Kukin vain itsestään huolehtii. Asiat on helppoja kun on alle 18, sen jälkeen ei ole enää sitä ns turvaverkkoa.

Vierailija
27/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitohenkilökunnasta valituksen jos on itse ollut nuppi sekaisin kuolaamassa lepositeissä ja sinä aikana laskut ovat jääneet maksamatta ja kämppä mennyt alta, koska kukaan ei ole niistä huolehtinut?

Vierailija
28/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just sellainen raikas tapa aloittaa uusi elämä? Siitähän sä oot haaveillut.

Vierailija
29/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka kanssa mietitään taloudellsia asioita.

Vierailija
30/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaantuleva, niin on ainakin asuminen varmistettu psykoosista toipumisen jälkeen. Selma, näin teen jos psykoosiin joudun, eka vastaantuleva saa puukosta.

Kun psykoosi on ohi? Kadulla on paha olla, mutta asuntoloissa luulisi olevan vapaampaa kuin vankilassa. Tosin huolenpitoa on vankilassa enemmän.

Vierailija
31/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan sos.työntekijään kannattaa ottaa yhteyttä hän osaa neuvoa. edunvalvoja on myös vaihtoehto. jos potilaan tilillä on rahaa laskut voi viedä suoraan pankkiin niin pankista hoidetaan ne

Vierailija
32/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs se tilanne että oon vaan niin vitun sekaisin etten edes tajua kuka olen, ei varmaan tuu ensimmäisenä sossut ja edunvalvojat siinä tilanteessa mieleen?

Mut aivan sama, ei teidän kanssanne tästä kannata keskustella, koska ei teillä ole käsitystä siitä miten heitteillä psykoosissa oleva käytännössä on.

Vähän sama ku itse puhuisin Esko Valtaojan kanssa tähtitieteestä, mitään Eskon puheista en käsittäisi.

Vierailija
33/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä, kun poikani on sairaalassa juuri nyt, psykoosissa. Sairaalan sossu on ok, mut hänkin on kiireinen: Mulla ei ole varaa maksaa poikani vuokraa. Viime kädessä kyllä se potilas ihan itse siitä vastaa, riippuu vaan vuokranantajan kärsivällisyydestä ;(

T Apea äiti

Vierailija
34/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muun pitäis mun vuokraani maksaa vaan sitä että kuka huolehtii siitä että vuokra tulee maksetuksi jos potilas ei itse kykene?

Vai sanotko jollekin kaulasta asti halvaantuneelle kun se herää teholta, että maksa kuule vuokras tuossa nettikoneella ihan itse äläkä yritä toisten vastuulle laittaa?

Joo, mut en mä oottanutkaan että tajuaisitte pointtiani. Tai ehkä mä ilmaisin itseni jotenkin epäselvästi kun en vääntäny av-mammalle ratakiskosta.

Vierailija
35/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinulla läheisiä? voisitko antaa heille valtuudet hoitaa asioitasi niin kauan kun et itse siihen kykene?

Vierailija
36/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä niin. Sukulaisilla tai tutuille jos raha-asioideni hoidon antaisin en näkisi rahojani enää ikinä.

Ei ole läheisiä ja valtuudet annan ainoastaan viranoimaiselle.

Vierailija
37/37 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedossa itsellä, että sairaus on siinä mallissa, että voi tulla tuollainenkin ajankohta, kannattaa jo etukäteen tehdä maistraatissa edunvalvontavaltuutus. Tai itseasiassa kaikkien kannattaa tämä tehdä, sairas tai ei, siltä varalta että se paha päivä koittaa. Tosin silloin pitää olla henkilö, jolle tuon valtuutuksen antaa, eli joku tarpeeksi läheinen joka siihen suostuu.

Jos taas jo ollaan siinä tilanteessa, että henkilö on siellä sairaalassa ja ne laskut ja muut pitäis hoitaa, tulee sairaalahenkilöstön ilmoittaa potilaan omaisille potilaan hoitotilanteesta. Jos omaisia ei ole, käsittääkseni ne laskut jää hoitamatta, mutta sitten kun/jos potilas toipuu, voi hän vedota tuohon sairauteensa laskujen hoitotilanteessa. Eli laskuja voidaan sovitella, antaa anteeksi jne. Jos ei muutoin niin vaikka sitten oikeudenkäynnin kautta.

Luin jokin aika sitten eräästä maniapotilaasta, joka sai pikavippejä ym. anteeksi lääkärintodistuksen perusteella koska oli ottanut ne täysin maniavaiheen kourissa eikä ymmärtänyt mitään tekemästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi