Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei hyväksy tekojensa seurauksia, miten pitäisi toimia?

Vierailija
11.02.2012 |

Tai siis ei hyväksy sitä, että jos toimii väärin niin siitä rangaistaan. Esimerkki: kiroilee päiväkodissa - joutuu jäähylle - jäähyn jälkeen yrittää potkaista jäähyn määrännyttä hoitajaa - joutuu taas jäähylle. Kaiken tämän jälkeen on vaan sitä mieltä että hoitaja on tyhmä ja hän saa tehdä mitä haluaa. Lapselle on selitetty miljoona kertaa mitä tarkoittaa rangaistus. Ei mene jakeluun. Kaiken keskustelun jälkeen kommentti on vaan, että epäreilua, miksi aikuiset määrää? Auttakaa, en tiedä enää mitä tehdä! Kyseessä 6-vuotias.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi (muutkin kuin ap:n lapsi) tarvitsee jonkun muun rangaistuksen.

jäähy on yksi nurkassa seisottamisen muoto. Vanhanaikaista ja johtaa väärään lopputulokseen...saa lapsen vain vihaamaan rankaisijaa. En koskaan laita omia lapsiani jäähylle, ja suoraan sanoen, ihmettelen miks se on nykyisin niin suosittua.............se on todella vanhanaikaista, ajattelee asiaa miltä kannalta vain!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meillä rangaistus on kasvatuskeskustelu ja/tai tärkeän lelunhyllyttäminen määräajaksi, esim 2 tunniksi. Ennen rankaisemista lasta varoitetaan ja kerrotaan mitä seuraa, jos toiminta jatkuu. Jos lapsi lopettaa, ei rangaistusta tule, vaan kehuja ja kiitosta. Jos homma jatkuu, niin sit se jo kerrottu rangaistus, mut ei yhtään enempää. Meillä näin.

Vierailija
22/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on! Siis siihen epäreilun jankkaamiseen. Mä kerron lapselle, että elämä on joskus epäreilua, mutta täällä on tiettyjä juttuja joita pitää vaan noudattaa halusi tai ei. Aikuistenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi (muutkin kuin ap:n lapsi) tarvitsee jonkun muun rangaistuksen.

jäähy on yksi nurkassa seisottamisen muoto. Vanhanaikaista ja johtaa väärään lopputulokseen...saa lapsen vain vihaamaan rankaisijaa. En koskaan laita omia lapsiani jäähylle, ja suoraan sanoen, ihmettelen miks se on nykyisin niin suosittua.............se on todella vanhanaikaista, ajattelee asiaa miltä kannalta vain!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meillä rangaistus on kasvatuskeskustelu ja/tai tärkeän lelunhyllyttäminen määräajaksi, esim 2 tunniksi. Ennen rankaisemista lasta varoitetaan ja kerrotaan mitä seuraa, jos toiminta jatkuu. Jos lapsi lopettaa, ei rangaistusta tule, vaan kehuja ja kiitosta. Jos homma jatkuu, niin sit se jo kerrottu rangaistus, mut ei yhtään enempää. Meillä näin.

mutta, no, ei se jäähyttäminen ole aina sitä että istutetaan nurkkaan.

Meillä siis käytetään jäähyjä, kyllä, mutta lasta ei esim. viedä omaan huoneeseen tai pois näkyvistä. Kun lapsi laitetaan jäähylle, hänet pyydetään ensin rauhoittumaan, selitetään jäähyn syy ja sanotaan että hänen pitää miettiä sitä jäähyn syytä. Jäähyajan loputtua puhutaan sitten siitä että mitä hän teki väärin ja miten sitten pitäisi toimia. Lapsi yleensä sanoo vielä itse esim. että "en olisi saanut purra siskoa, koska se on väärin", tms. Sitten puhutaan hetki siitä että miksi hänen tekemänsä asia on väärin ja miten käytöstä pitää korjata.

Lelut/tavarat meillä lähtee arestiin jos koulussa/kerhossa ovat toimineet väärin.

Sen olen kuitenkin huomannut että se jäähy toimii parhaiten riehumisen/hakkaamisen jne. jälkeen, missä tunteet on kuohuneet lapsella. Lapsi saa siis hetken aikaa rauhoittua.

Vierailija
24/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vain on niin vitun tyhmiä....

rakentavasta vastauksesta. AP

Säännöt ja rajat ovat lapsilla aina tärkeitä.Ei ole aina kuitenkaan helppo niitä noudattaa ja käskyjä ja kieltoja on niin paljon siksi onkin niin tärkeä myös se rakkaus ei vaan rajoja vaan myös rakkautta.Kun lapsi todella kokee että häntä rakastetaan ja että siitä huolimatta että niin usein tekee "väärin" rakastetaan häntä kuitenkin kaikesta huolimatta ja että väärät teot ei hänestä tee huonoa.Lapset jotka joutuvat negatiiviseen kierteeseen jossa jatkuvat rangaistukset ja kiellot muodostavat suurimman osan kommunikaatiota lapsen kanssa, kokevat itsensä kelvottomiksi eikä heillä löydy keinoja muuhun kun puolustautumiseen.

Vierailija
25/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille toivon kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kyllä se siitä sitten alkaa sujua. Ja ei varmaan kannata kauhesti selitellä ja selostaa joka kerta, eiköhän lapsi kuitenkin tiedä mikä tilanne on kunhan vain vastustaa periaatteesta.

Vierailija
26/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolapsykologi voisi osata auttaa. Sinne saat lähetteen neuvolan terveydenhoitajan kautta. Kyllä oikeat toimintatavat olisi hyvä oppia ennen koulua, ettei siellä joutuisi hankaluuksiin.

Kyllä mielestäni komentajan aikuisen potkiminen on aika huolestuttavaa. Ja se ei voi johtua löysästä otteesta kotona, silloin kuitenkin päiväkodissa hommat sujuisivat!

Tartu ongelmaan rohkeasti ja lähde hakemaan apua! Sillä autat lastasi parhaiten!

T: LTO

Vierailija
27/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neidillä oli kutakuinkin tuon ikäisenä 'mut en mä haluuuu, ei mun tartte jos mä en haluuuuuu' -kausi. Aika ärsyttävää oli, mutta se loppui aikanaan. Joskus taisin mainita, että 'luuletko sinä, että minä aina haluuuuun mennä kauppaan ja haluuunkohan mä aina laittaa ruokaa' jne. Ei kait siihen mitään poppakonstia ole. Mukavaa on silloin, kun on kunnolla ja tiukat rajat silloin kun ei ole. Ja tuo, että rankaisija on tyhmä on ns. defenssimekanismi. Joko ollaan niin, että ei vois vähenpää kiinnostaa toi sun rangaistukses tai sitten oot tyhmä. On aika kehittynyttä myöntää, että sain tämän rangaistuksen, koska käyttäydyin huonosti ja se oli aivan oikein minulle. Ei onnistu ihan kaikilta aikuisiltakaan.

Vierailija
28/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli, ja vaikka kotona vaadittiin tiettyä kuria ja että asiat toimii sai poika tehdä ne omaan tahtiinsa, kunhan teki. Siis näennäisesti silloin kun minä määräsin mutta kuitenkin venytti aina hitusen. Esim. pelin lopettaminen oli aina sitä että varoitin että kohta loppuu, ja kun aika oli täynnä sain seisoa minuutin vierellä ennenkuin lopetti. Joskus meni hermo ja löin virrat pois ja vastauksena oli niin iso kiukku että koin mielekkäämmäksi joustaa, kun poika kuitenkin totteli.

Siten alkoi koulu ja huomattiin että tämä ei toimi enää koulussa. Jos sanotaan että käkää riviin siihen pitää käydä heti eikä maleksia muualla. Vastaopettajan viesti asiasta avasi mun silmät: Vaikka kotona pärjättiin suht mukavasti oli aika opettaa pojalle se että aiukuiset määrää. Tämä nyt oli jo 9v ja aresti ei rangaistuksena ollut enää toimiva (ei muuten koskaan oikein tällä lapsella toiminut, muiden meidän lasten kohdalla kyllä) joten otettiin pois etuuksia niskottelusta. Samalla kyllä puhuin ja selitin sitä miten tunteet tulee ja menee ym. soopaa mutta sekin auttoi lasta parantamaan ja ymmärtämään omaa käytöstään. Nyt osaa hillitä itsensä, ei joudu tappeluihin ja tottelee opettajia nurisematta. Ja vanhemmilla on selvä auktoriteetti jota mun ei tarvitse suuttumalla korostaa. (eikä se toki koskaan auttanutkaan, mutta keinot loppui siihen)

Vierailija
29/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis ei hyväksy sitä, että jos toimii väärin niin siitä rangaistaan. Esimerkki: kiroilee päiväkodissa - joutuu jäähylle - jäähyn jälkeen yrittää potkaista jäähyn määrännyttä hoitajaa - joutuu taas jäähylle. Kaiken tämän jälkeen on vaan sitä mieltä että hoitaja on tyhmä ja hän saa tehdä mitä haluaa. Lapselle on selitetty miljoona kertaa mitä tarkoittaa rangaistus. Ei mene jakeluun. Kaiken keskustelun jälkeen kommentti on vaan, että epäreilua, miksi aikuiset määrää? Auttakaa, en tiedä enää mitä tehdä! Kyseessä 6-vuotias.

kun käännän tilanteen toisin päin, siis siten, että lapsi olisi se "uhri". Kysyn häneltä, saako häntä potkia tai lyödä? Mitä hänen mielestään sellaiselle ihmiselle pitää tehdä, joka kohtelee häntä huonosti?

Yleensä lapset ovat tosi tarkkoja kuitenkin omista oikeuksistaan, ja siitä, että heitä väärin kohdelleet saavat rangaistuksen. Sitten on helppo kysyä, miksi lapsi itse kuvittelee voivansa ilman rangaistusta tehdä mitä vaan.

Vierailija
30/36 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vähän samaa mieltä, kun joku aikaisemmista kirjoittajista, että jäähy on aika erikoinen rangaistus.

Minä olen alusta pitäen yrittänyt kasvattaa lasta empaattisuuteen ja toisten huomioimiseen. Joka ikinen kerta, kun on tehnyt jotain ikävää, olen kysellyt, että miltähän mahtaa toisesta nyt tuntua. Olen aina pitänyt tärkeänä, että vääristä teoista ei saa koskaan mitenkään hyötyä. Eli jos käy napsimassa lelun toiselta, niin se pitää käydä itse viemässä takaisin.

Jos kerjää huonolla käytöksellä huomiota, en sellaista huomaa. En koskaan hermostu enkä ahdistu lapsen valituksista, ininöistä tai epäreiluuden huutelusta. Meillä on esimerkiksi ollut kynät monta päivää lattialla odottamassa että kynät heittänyt lapsi ne kerää. Minä olen aina lapsiani sinnikkäämpi. Tätä yritän nyt hokea oikein urakalla, kun esikoinen on jo murrosiässä.

Monesti olisi vaan helpompaa toimia toisella tavalla, mutta koska lapsia on 5, niin se sitten kostautuu ennen pitkää. Meillä lapset ovat jossain vaiheessa kiroilleet hakeakseen huomiota, enkä silloin ole sitä huomannut tai rankaissut. Jos on kovin pahaksi yltynyt, niin en ole ottanut mukaan puistoon, kauppaan, kylään tms. koska "ei osaa käytöstapoja". Joskus on auttanut sekin, kun kertoo lapselle, että miten muut pitävät häntä vähän tyhmänä, kun puhuu ihan puuta heinää.

Jos minua on sanottu tyhmäksi, niin mitäs sitten.. sellasta se on.. "onpas sulla kurjaa, kun äitikin on tyhmä, onneksi itse taidat olla tosi viisas"

4-vuotias joskus yritti saada haluamaansa sanomalla että "se, joka päättää, ni se määrää". Ja hän siis oli itse päättänyt jotain.. =)

Huumorillakin selviää, ei kaikkea tartte ottaa aina vakavasti.. minusta pahinta on tuo hoitajan potkiminen. Äitinä on varmasti siihen helpompi puuttua. Jos joku lapsistani on yrittänyt minua potkia, lyödä tms. olen kyllä sanonut että se sattuu, äidille tuli paha mieli eikä äiti nyt viitsi pelata/leikkiä/lukea/auttaa, kun noin kurjasti käyttäydyit.

Vierailija
31/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä pk:ssa vielä käytetään jäähyjä, jos ne on niin vanhanaikaisia?

Vierailija
32/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vielä pieni mutta alkaa olemaan jo iso, tahtoo käyttäytyä kuten isompi lapsi muttei ole valmis.

Toinen mikä voi tulla eteen on että heittäytyy ihan pieneksi.

Neuvolaan voi soittaa tuosta, ehditte vielä saamaan apua kun on neuvolan asiakas! Turhaa itseään ihan piippuun vetää ja tuo on kuitenkin melko vahvaa käytöstä ja jatkuu kodin ulkopuolella niin äitinä itse ainakin tykkään että lasta voidaan tukea riittävän aikasin.

Jos vaikka olisi jotain toimintaterapiaa?

Tehkää ihan simppelit säännöt vaikka. Kirjoita ne vaikka taululle, ei saa lyödä, haukkua, satuttaa.

Hyvin menneistä päivistä vaikka tarra palkkioksi ja hyvin sujunut arkipäivät palkitaan uimahallireissulla?

Sitkeästi vaan jäähylle aina kun tarttee jäähylle laittaa. Vaikka kostaa tai uhmaa. Silti sinne jäähylle uudestaan mutta positiivista palautetta aina kun joku menee hyvin, just vaikka koko päivästä tarra ja pienemmästä, hyvin mennyt ruokailu, nopea pukeutuminen, kaikki tälläiset voit kuitata hyvästä asiasta!

Näin lapsi huomaa että niitä positiivisiakin puolia on, mitä enempi huomaat niitä ja sanot ääneen niin varmaan tuntuu hyvältä lapsesta eikä hän koe olevansa vaan läjä huonoja asioita.

Vierailija
33/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ajattele lasta, lapsi oppinut kirosanat aikuiselta! Ei se ole lapsen syy.

Nyt hienovaraisesti yritetään kitkeä tuo tapa pois mutta ei rankaisemalla, osa vanhemmista kun ei osaa

päätellä että rankaisuhenki pitää yllä koston ja vihan ilmapiiriä.

Lapsihan on jo ilmoittanut tunteensa että tämä on hänestä epäreilua.

Ajatelkaa miltä lapsesta tuntuu!

Asian voi sanoa nätisti lapselle että nyt ei kiroilla ja lapsi voi tyytyä siihen ja hänelle ei synny katkeruutta eika vihan tunnetta.

Kaikista asioista ei tarvii tehdä suurta näytelmää.

Vierailija
34/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkiminen otetaan huumorilla?

Sä et ole ilmeisesti kuullut siitä ala-asteikäsestä joka kuoli aivovammaan. Hän pääsi mukaan varoittavana esimerkkinä miten luokkakaverit saa toisen hengiltä!

VÄKIVALTA ei ole KOSKAAN, MISSÄÄ, eikä KENELTÄKÄÄN sallittua!!!

Jos sun lapsi tulee joskus lyömään lastani, niin mä teen siitä suoraan pahimmillaan poliisiasian.

Katsotaan sitten kun sä lässytät lapsellesi: "Onpa siinä ilkeä täti!"

Mene jumalauta itseesi ja nopeaan!!! Sä teet tuhoa lapsillesi tuollasella asenteella, ei ne opi ennenkö istuu vankilassa. Ja silloinkin syy on jonkun muun kuin hänen?

Vierailija
35/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI EI!

Säännöistä kuule kaikki loukkaantuu! Silti sun lapsi niitä samoja sääntöjä noudattaa kuin muutkin!

35

Vierailija
36/36 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ajattele lasta, lapsi oppinut kirosanat aikuiselta! Ei se ole lapsen syy.

Nyt hienovaraisesti yritetään kitkeä tuo tapa pois mutta ei rankaisemalla, osa vanhemmista kun ei osaa

päätellä että rankaisuhenki pitää yllä koston ja vihan ilmapiiriä.

Lapsihan on jo ilmoittanut tunteensa että tämä on hänestä epäreilua.

Ajatelkaa miltä lapsesta tuntuu!

Asian voi sanoa nätisti lapselle että nyt ei kiroilla ja lapsi voi tyytyä siihen ja hänelle ei synny katkeruutta eika vihan tunnetta.

Kaikista asioista ei tarvii tehdä suurta näytelmää.

siis jos tappaa jonkun niin ei rankaista, koska sehän vaan luo koston ja vihan ilmapiiriä... niinkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän