Ei salmiakkia raskaana olevalle
Suomalaisessa Katri Räikkösen tutkimuksessa on todettu jo kohtuullisen ja erityisesti runsaan lakritsin tai salmiakin syönnin aiheuttaneet ongelmia syntyvälle lapselle. 8-vuotiaana runsaastti salmiakkia syöneiden äitien lapset menestyivät keskimääräistä huonommin älykkyystesteissä ja heidän peruskortisonituotantonta oli jopa 30 % muita lapsia korkeampi. Samoin runsas lakritsin syöminen on yhdistetty kohonneeseen ennenaikaisen synnytyksen riskiin ja supistuksiin. Nykyisin sanotaan, että maksimissaan 50 grammaa päivässä eikä säännöllisesti. Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeet tulevat muuttumaan uusien tutkimustulosten takia. Kohtuullisena käyttönä pidetään korkeintaan glykyritsiinia 500 mg viikossa. Tämä määrä ylittyy viikossa, jos syö 67 grammaa kerran viikossa Fazer ruutusalmiakkia. Salmiakin glykyritsiinipitoisuus voi olla jopa 7.5 mg/g kun suosituksessa 50 g päivä on ajateltu salmiakin glykyritsiinipitoisuudeksi 2 mg/g. Mitään turvallista rajaa salmiakin syömiselle ei voida määrittää. Jotkut herkät henkiöt saavat haittavaikutuksia glykyritsiinista annoksella 200 mg viikossa. Tämä vastaa keskimäärin lakritsia noin 100 g mutta kuitenkin vain 26 grammaa fazer ruutusalmiakkia tai 40 grammaa Fazer salmiakkimixiä viikossa.
Miten ihmeessä neuvolassa voidaan ohjeistaa, että salmiakkia saa vetää niin paljon kuin maistuu, jos verenpaine on matala? Tai että ainakin 50 grammaa päivässä saa syödä. Jos syö Fazer ruutusalmiakkia 50 grammaa päivässä saa viikossa glykyritsiinia 2625 mg. Taitaa olla viimme vuosituhannen juttuja nämä salmiakin syömiset.
Kommentit (19)
mutta siis jatkan, että kovasta liikakäytöstäkin voi olla haittaa, ettei nyt päivittäin kannata mussutella (vaikka alhainen verenpaine):
"Kahdeksan vuoden ikäisenä lapset, joiden äidit olivat raskauden aikana saaneet glykyrritsiiniä alle 250 mg viikossa pärjäsivät paremmin sanallisissa- ja muistitehtävissä kuin ne lapset joiden äidit olivat saaneet glykyrritsiiniä yli 500 mg viikossa odotusaikana. Lisäksi ADHD-tyyppiset keskittymättömyys- ja aggressiivisuuskäyttäytymismallit olivat selvästi yleisempiä lapsille, joiden äidit olivat odotusaikana saaneet paljon glykyrritsiinihappoa. 500 mg glykyrritsiiniä viikossa vastannee vain noin 250 grammaa lakritsia per viikko eli alle n. 35 grammaa päivässä (Stormer et al 1994). Tosin lakritsi- ja salmiakkivalmisteiden glykyrritsiinipitoisuudet vaihtelevat tuotemerkeittäin."
500 milligrammaa voi syödä päivittäin glykritsiinia niin eikö se ole päivässä 71,4 milligrammaa?
Mistä sitten tuo toinen luku 2 milligrammaa päivässä?
Miten iso on vaikka nuo Fazerin ruutusalmiakki tai salmiakkimix- pussit?
Tiedän ihmisiä jotka syö salmiakkia muttei hekään päivittäin napsi.
Entä mikä on herkkä ihminen joka saa haittavaikutuksia? Mitä ne haittavaikutukset on ja syökö tälläinen henkilö salmiakkia?
Tuskinpa kukaan raskaana ollessaan vetää aski tolkulla päivittäin salmiakkia!!!
Koska se oli ainoa joka auttoi pahaanoloon.
Olis pitänyt vetää enemmän, koska lapset on menneet kaikki yliaikaiseksi ja ekalla luokalla tytöllekkin sanottiin että on nelosluokkalaisen tasolla.
Kympin lapsia kaikki.
YThdessä salmiakkirasiassa ei ole des 50 g, joten kantsii katsoa määrät niin ymmärtää, mitä voi huoletta syödä.
Mä oon miettinyt paljon tätä(kin) sen jälkeen kun tyttö syntyi ennenaikaisen vesienmenon vuoksi 8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Mulla oli koko raskauden ajan kauhea salmiakin ja lakritsin himo, ja koska kuitenkin verenpaineeni oli koko raskausajan jopa liiankin alhaalla ja neuvolassakin suositeltiin siksi salmiakkia, söin niitä ihan surutta! Keskosuuden syytä ei tietty koskaan saatu selville, ja monien muiden mahdollisten syiden takia oon vähän spekuloinut myös tätä...
Hitto, nyt iski ihan kamala salmiakkihimo!
Mmmmm, Draculaa.... Tai Halvan ruutusalmiakki! Tai Pantterii...
Rv10+6, lakuhimo iski pari viikkoo sitten, sen sainkin jo tyydytettyä enkä usko että ihan heti yllättää, salmiakkia en olekaan syönyt pitkään aikaan mutta nyt...
HItto, taidan mennä Filmtownin kautta kotimatkalla ja hamstrata salmiakkeja =D
alkuraskaudesta että kun kärsin huimauksesta niin saan syödä salmiakkia huoletta. En oo kyllä mitenkään paljon syönyt mutta välillä. Aika pelottavaa kun en oo aiemmin kuullut vaikutuksista syntyvään lapseen.
Oletko joku ihme hysteerikko?
Olen jokaisessa raskaudessani syönyt salmiakkia juuri niin paljon kun on mieli tehnyt ja kaikki 3 lasta ovat terveitä.
Tuskinpa kukaan raskaana ollessaan vetää aski tolkulla päivittäin salmiakkia!!! Mä söin mielestäni paljon, kun söin max. askin vkossa!! Ja siis oikeesti, varmasti enemmän haittaa on lapselle, jos äiti vetää röökiä/energiajuomia/alkoholia/kahvia jne jne päivittäin..
Lakritsijuurella tehtiin aikanaan abortteja. Se ketoo ko aineen vaikutusmekanismista.
Lakritsijuurella tehtiin aikanaan abortteja. Se ketoo ko aineen vaikutusmekanismista.
Se nostaa verenpainetta vaarallisiin lukemiin, jolloin verenkierto sikiön napanuoraan häiriintyy. Mutta herran jestas, eihän askilla viikossa/parilla karkilla vaikka päivässä ole sellaista vaaraa. Sitä jopa suositellaan niille, joilla on liian alhainen verenpaine, alapaine muistaakseni.
salmiakki juttu jo aikaa sitten!! Kielletty on!
Mä söin ekassa raskaudessa salmiakkia juurikin lähes joka päivä. Mua etoi ja oksetti lähes koko raskauden ajan, ja salmiakki helpotti oloa. No, karkkia nyt ylipäätään meni melkein joka päivä, lakuakin ihan urakalla. Muissa raskauksissa en salmiakkia syönyt ehkä ihan samaan malliin, mutta en nyt erikseen sitä vältellytkään.
Kolme tervettä lasta tuolla pyörii, ja se salmiakilla kyllästetty vaikuttaa kaikkein älykkäimmältä. :)
Jos syö 2 milligrammaa päivässä niin miten se liittyy tuohon 500 milligrammaan viikossa määrään?
Eikö 2*7 ole vasta 14? Mihin se 186 milligrammaa jää?
Missä kohdassa menin sekaisin?
Mulla myös pahoinvointiin auttaa melkeen ainoastaan
salmiakkipastilli, mutta en niitä montaa päivässä imeskele.
Mulla myös pahoinvointiin auttaa melkeen ainoastaan
salmiakkipastilli, mutta en niitä montaa päivässä imeskele.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2012 klo 23:03"]
Oletko joku ihme hysteerikko?
Olen jokaisessa raskaudessani syönyt salmiakkia juuri niin paljon kun on mieli tehnyt ja kaikki 3 lasta ovat terveitä.
[/quote]
Ihanaa av-mamman kommentointia. "Minäkin tein raskausaikana sitäjatätä ja silti muksut on terveitä..." Mutta eihän tuossa sanottu, että lapsiesi pitäisi olla sairaita vaan tyhmiä. Tosin se voi olla geneettistäkin...
Itse tälläkin hetkellä napostelen irttarihyllystä ostettuja pääkalloja (salmiakkia siis)..ainoo makeinen mitä syön raskauden aikana kun kaikki muut ällöttää. Nyt rv20 ja viimeksi syönyt joskus kolme/neljä viikkoa sitten. Pilkun viilaaja turha olla, tiedän etten joka päivä näitä syö mut kyl tätä välillä voi nauttia. Joukossa tyhmyys lapsilla tiivistyy eikä salmiakin syönnillä raskauden aikana! :D
Siis ei kysymys ole salmiakista vaan korkeasta verenpaineesta: "Äidin raskaudenaikainen verenpaineen nousu ja siihen liittyvät tilat kuten pre-eklampsia todetaan noin 10 prosentissa kaikista raskauksista ja voivat vaikuttaa vauvan tilaan kohdussa sekä myöhempään kehitykseen”, toteaa professori Katri Räikkönen Helsingin yliopistosta. ”Tutkimuksemme osoittaa, että jopa päättelykyvyn heikkeneminen vanhemmalla iällä saattaa juontua sikiöaikaisista kasvuolosuhteista, jolloin aivojen kasvu ja kehittyminen ovat kiihkeimmillään”.
Eli jos korkea verenpaine niin sitten ei kannata lisätä sitä salmiakilla.