Irtisanoutumisajan noudattamatta jättäminen?
Onko kukaan tehnyt niin ja jos on, niin laittoiko työnantaja oikeasti maksamaan?
Mietin vain, että tuo käytäntöhän on laissa mutta onko kellään käytännön kokemuksia asiasta eli olisi joutunut jotain maksamaan?
Kommentit (17)
Siis vaikka olisit sopinut 3 kk irtisanomisajasta, niin se ei päde, koska lain mukaan se on 1 kk.
Siis vaikka olisit sopinut 3 kk irtisanomisajasta, niin se ei päde, koska lain mukaan se on 1 kk.
työlaissa tosiaan sanotaan, että "Jollei muusta sovita"...
alkaa vaatia mitään korvauksia koska se täytyy ensin viedä oikeuteen. Erittäin todennäköisesti vaan jää palkatta jos lähtee ennen irtisanomisajan päättymistä!
joka alkoi aiemmin kuin irtisanomisaika loppui, mutta keskustelin asiasta työnantajan kanssa ja ihan sovussa päästivät minut lähtemään aikaisemmin. (Sainpa vielä vakituisen työpaikankin samalta työnantajalta, tosin eri paikasta ja eri tehtävästä, sen koulutuksen käytyäni, joten mitään kaunaa ei jäänyt puolin eikä toisin).
kuullut että työnantaja olisi huudellut irtisanomisajoista yhdenkään työntekijän perään. Oikeusprosessin aloittaminen on hankalaa ja lisäksi on hankittava näyttö. Palkka on kyllä pidätetty eikä tietenkään ole maksettu niiltä päiviltä kun ei ole ollut irtisanomisaikaa töissä, mutta sehän on tietysti ihan lain mukaista.
mutta ei sitten saa korvauksiakaan. Todennäköisesti jää saamatta jotain lomakorvauksia ja tietysti irtisanomisajan palkka. Xttumainen työnantaja vie asian työtuomioistuimeen ja sitten joutuu maksamaan ehkä, mutta epäilen että ei perusduunarin takia kukaan tee niin.
työntekijät ovat alasta johtuen osa-aikaisia. Kaikki irtisanoutujat eivät ole noudattaneet irtisanomisaikaa, mutta kenelläkään ei ole maksatettu sopimusrikosta. Kerran on jopa maksettu irtisanoutuneelle kahden viikon palkka kotiin, koska epäilimme, että tämä olisi aiheuttanut äkillisillä sairauspoissaoloillaan suurempaa haittaa, jos hän olisi käynyt töissä irtisanomisaikansa.
Olen siis ottamassa loparit, aloittamassa uudessa työssä ja meidän ulkomaisessa firmassa on käsittämätön kolmen kuukauden irtisanomisaika.... Ajattelin vain "tyynesti ilmoittaa", että olen vielä kuukauden (mikä täällä se normiaika) että saavat asiat järjestettyä ja that's it.
En usko minäkään, että alkavat minua siellä väkisin pitää - ei siinä olisi mitään järkeäkään kun työmotivaatiota ei enää ole mutta ajattelin nyt kuitenkin kysellä kun tuo lakiteksti asian tiimoilta niin jyrkältä vaikuttaa.
Kannattaa tarkastaa vaikka liitosta asia, mutta mielestäni täällä lain mukaan yli kuukauden irtisanoutumisaika (työntekijän siis) ei ole pätevä
tuo on pätevä - tuo kuukausi on se maksimi JOS muuta ei ole sovittu ja minä tyhmänä olen mennyt muuta allekirjoittamaan...
- ap
Kannattaa tarkastaa vaikka liitosta asia, mutta mielestäni täällä lain mukaan yli kuukauden irtisanoutumisaika (työntekijän siis) ei ole pätevä
tuo on pätevä - tuo kuukausi on se maksimi JOS muuta ei ole sovittu ja minä tyhmänä olen mennyt muuta allekirjoittamaan...
- ap
Nyt itsekin googlasin ja näin lukee ainakin Akavan sivuilla. Kannattaa kuitenkin kysyä liitosta tarkemmin ja mitä sen noudattamatta jättämisestä voi seurata.
ja kaikki maksamattomat matka- ja lomakorvaukset ovat maksamatta siihen asti, että työntekijä tulee tekemään sen 2 vko tai 1kk ajan töitä. Yksikään työntekijä ei ole nostanut syytettä asiassa, jossa itse on omalla toiminnallaan rikkonut lakia.
ja kaikki maksamattomat matka- ja lomakorvaukset ovat maksamatta siihen asti, että työntekijä tulee tekemään sen 2 vko tai 1kk ajan töitä. Yksikään työntekijä ei ole nostanut syytettä asiassa, jossa itse on omalla toiminnallaan rikkonut lakia.
En tietenkään odota palkkaa tuolta ajalta enkä lomakorvauksia, näillä liksoilla tuo lomakorvauskaan ei ole järin suuri joten kestän sen, että en sitä saa kunhan vaan pääsen pois tuosta työpaikasta ennen kuin ns. suoni päästä puhkeaa... Toivon vaan, että en itse joudu mitään maksamaan työnantajalle.
Ja sovit uuden työnantajan kanssa, että voit aloittaa virallisesti sitten myöhemmin, jos maksaisivat vaikka bonuksia. Selität jotain vuosilomasta ja sivutyökiellosta, jos kysyy syytä...
Työsopimus on molemminpuolinen sopimus ja irtisanomisajasta poikkeminen on sopimusrikkomus, josta joutuu maksamaan.
ja ainut seuraamus mikä siitä tuli, etten saanut palkkaa niiltä päiviltä kun olin pois.
Huomenna sitten nähdään miten käy, pitäkäähän peukut pystyssä saadaan asia työnantajan kanssa sovittua..!
- ap