Auttakaas taas, pyykinpesusta kyse...
Mua ällöttää se lokero, jonne pesuaineet annostellaan. Aineet vaan jämähtää, ja alkaa kasvaa varmaan jotain levää eikä aina jaksais olla hinkkaamassa... Olenkin siis käyttänyt pelkästään nestemäisiä pesuaineita pesupallossa. Joskus pesuohjelman päätyttyä olen lisännyt huuhteluainetta pesupallossa ja pyörittänyt vielä yhden ylimääräisen huuhtelun.
Kysynkin siis, onko jollain kokemusta pesujauheen käytöstä pesupallossa? Ja mites se huuhteluaine, jos senkin laittaisi heti alusta alkaen koneeseen omassa pesupallossaan? Toimisiko?
Ja vielä lisättäköön, että ihan yleisesti ottaen ärsyttää kun pyykinpesuainepakkauksista ei juuri löydy tietoa että millaiselle pyykille tarkoitettu... Kun valkoinenkin vaate (paitsi puuvilla) on kuulemma värjätty valkoiseksi? Jos pesee valkopyykille tarkoitetulla pesuaineella, se haalistaa ja harmaannuttaa valkoisen värin? Eli parempi vissiin pestä värillisen pyykin pesuaineella? wtf??!
Kommentit (11)
Kun käyttää nestemäisiä, ei jämähdä mitään. Jauheita voi aivan hyvin laittaa koneeseen pesupallossa, tai vaikka pesupussissa.
Ymmärrät varmaan, että jos huuhteluaineenkin laittaa koneen sisään jo pesun alussa, siitä ei ole paljonkaan jäljellä enää huuhteluvaiheessa.
Etikka huuhteluaineena ei taatusti jämähdä mihinkään lokeroon.
"värillä" ei ole väliä, kunhan et käytä tummille valkaisuainetta sisältävää, valkeille vaatteille tarkoitettua ainetta.
kirjopyykkiaine sopii myös valkopyykille.
voi annostalla myös suoraan rummun päälle, itse tein niin juuri tuon möhniintymisen takia, kunnes siirryin nyt nestemäiseen, kun kuopuksen iholle tuntuu sopivan paremmin.
Säästät myös vettä ja sähköä jos voit koneessasi ohjelmoida huuhtelun pois.
http://ecodeal.com/search.php?search_query=ecoballs&gclid=CLLqkLGbia4CF…
...mutta ei tunnu sopivan vauvan iholle (hajusteet?)
Nimenomaan tämän aineen innoittaman kuitenkin aloin pohtia, että miksei koneeseen voisi laittaa kahta pesupalloa; toiseen pesuaine ja toiseen huuhteluaine. Ei kai se ny paljon huonommin voi toimia kuin valmis sekoitus :)
Kiitos vastanneille!
AP
Käytä pesupallossa sellaista nestemäistä ainetta jossa huuhteluaine mukana sopii myös valkopyykille.
Tätä olen käyttänyt mutta ei tunnu sopivan vauvan iholle (hajusteet?)
Nimenomaan tämän aineen innoittaman kuitenkin aloin pohtia, että miksei koneeseen voisi laittaa kahta pesupalloa; toiseen pesuaine ja toiseen huuhteluaine. Ei kai se ny paljon huonommin voi toimia kuin valmis sekoitus :)
Kiitos vastanneille!
AP
Omon tai BioLuvilin pikkujätti, jota laitetaan vain 2/3 korkillista koneelliseen. Noin pieni määrä ei sotke lokeroa lainkaan samassa määrin, kuin "ei-tiivistetyn" pesuaineen käyttö. Ja lokeron saa ainakin meidän Electroluxissa kätevästi irti ja pestyä tiskiharjalla altaassa. Huuhteluainetta en käytä enää lainkaan, pilaa vaatteet.
Viimeisen vuoden sisään olen pessyt pyykkiä kolmella eri koneella ja aina jauhemaisella pesuaineella. Ethän tunge konetta liian täyteen? Rumpu täytetään ilmavasti ja sinne täytyy jäädä n. aikuisen nyrkin verran tyhjää tilaa. Pirkka pyykinpesujauhetiiviste värilliselle pyykille on todettu parhaaksi pesuaineeksi. Arielia oli myös, mutta se ei pessyt pyykkiä puhtaaksi, ei kyllä sekään mitenkään möhniintynyt lokeroon.
Melkein kaikissa pesujauheissa on zeoliittia joka jämähtää ajan kulussa koneen putkiin kuin betoni. Itse käytän vain nestemäisiä pesuaineita pesupallossa, huuhtoutuu parhaiten pois eikä jää vahingossakaan pesuainejäämiä lapsen pyykkiin. Ja tuosta peauaineesta, valkoiselle vai kirjavalle pyykille. Itse käytän vain väriliselle pyykille tarkoitettua pesuainetta ja hyvin lähtee harsotkin puhtaaksi. Miksi hommata kirjavaa pesuainepurkkien sekavaa seurakuntaa kaappeja täyttämään?!? Mä neuvoisin unohtamaan jauheet ja käyttämään ainoastaan nestemäistä ainetta. Todettu parhaaksi meidän perheen kohdalla.
turhaa käyttää valkopyykille omaa pesuainetta, jos sinulla ei ole valkoista puuvillaa pelkästään pestävänä.
Värilliset vaatteet, joissa on mukana valkoista väriä, pitäisi pestä valkopyykin kanssa. Jos sinne laittaa valkaisuainetta sisältävää pesuainetta, niin ne muun väriset osat haalistuvat, kirjopyykille tarkoitettu pitää värit kirkkaina ja valkoisen valkoisena monivärivaatteissa.
Itse käytän vain nestemäistä pesuainetta, jonka annostelen lokeroon. Huuhteluainekin on suurimmassa osassa materiaaleja joko turha tai haitallinen (haurastuttaa kuminauhat ym.).
jos olet laittanut lokerikkoon nestemäistä pesuainetta ja se jämähtää sinne, silloin on pesukoneessa vikaa.