Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rv 27 - kohdunsuu pehmeä ja supistelee

Vierailija
05.02.2012 |

Luulin voivani suhteellisen hyvin (toinen raskaus meneillään) liitoskipuja, suppareita ja muita pieniä vaivoja lukuun ottamatta. Keskiraskauden lääkärin tarkastuksessa kuitenkin lääkäri totesi, että supistelut olivat saaneet kohdunsuun pehmeäksi, joten nyt olisi jäätävä reilun parin viikon levolle lastenhoitotyöstä. Toki vuoden ikäisen esikoisen perässä on juostava silti, mutta onhan yhdessä kuitenkin vähemmän rasitusta kuin useammassa.

Miten teillä, joilla on vastaavanlaisia tilanteita raskauksissanne ollut.. Onko tuo kohdunsuun pehmeneminen ottanut levon jälkeen kiltisti takapakkia ja paikat sen jälkeen jälleen ollet kiinteinä ja siten olette pystyneet jatkamaan töissänne, vai oletteko joutuneet pidempään lepoon kohdunsuun tilanteen vuoksi, tai onko kohdunsuulle tullut muitakin muutoksia??

Rv 27 on kuitenkin kovin aikainen sairaslomalle joutumis ajankohta kohdunsuun muutosten vuoksi. Muksun toivoisi vielä pitkän aikaa voivan pysyä mahan sisäpuolella!

Pitääpä vielä tarkentaa omaa tekstiä sen verran, että kohdunsuu ei ollut lyhentynyt eikä ollut auki; vain pehmeänä.. Ja ensimmäisessä raskaudessa ei ehtinyt mitään muutoksia tulemaan ennen suunniteltua sektiota (perätila).. Siksipä tämä ensikertalaisuuden tunne ;)

Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista =)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos naiset vastauksistanne! Raskaudet tosiaan ovat jokainen hyvin erilaisia keskenään, jopa samalla odottajalla. On kuitenkin hyvä kuulla, millaisia kokemuksia muilla on samasta ongelmasta jota itse pähkäilee. Oma muksu ja odotus ovat tietenkin etusijalla, mutta joudun myöntämään, että koska tilanne ja sairaslomalle passitus tulivat niin yllätyksenä, on hiukan hankala asennoitua töistä pois jäämiseen - mahdollisesti jopa äitiysloman alkuun saakka. Tuota alakerran muutostahan ei itse havaitse, joten tarkistettavahan se tämän saikun jälkeen on, vaikka lääkäri ei erikseen kontrollista puhunutkaan. Mainitsi vain ,että on otettava yhteyttä jos tuntuu, että sairaslomaa tarvitsee lisää. Kyllähän noiden supistusten ja muiden kipujen kanssa muksuja hoitaa, mutta jos alapäässä tapahtuu kovasti muutoksia, niin eihän se tietenkään kannata!

Jos vielä muilla on kokemuksia asiasta, lukisin niitä vielä mielelläni!

Vierailija
2/22 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samanlaista pulmaa, ennenaikaista supistelua ja kohdunsuu lähti pehmenemään sekä lyhenemään viikolta juuri 27. Taisi olla että vkolla 30 kohdunsuuta ei enää ollut laisinkaan. Sain kättärillä kahteen otteeseen kortisonipiikit kankkuun ja täydellisen rauhoittumis käskyn, eli makoilet kotona, et kanniskele mitään yms.yms.

Raskaus päättyi sitten sektioon vkolla 37 ja oli siis mun toinen raskaus.

Vierailija
4/22 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin kolmannessa raskaudessani vuodelepoon samasta syysta (pehmea kohdunsuu) jo rv 12. Enka siita noussut ennen rv 35 (siina tuli sitten kaikkea muutakin mutkaa matkaan)... Eli tuon kokemuksen perusteella epailen vahvasti ettet paase takaisin tyohon noiden 2 viikon jalkeen (eika mun vinkkelistani rv 27 ole edes mitenkaan erityisen aikaisin joutua vuodelepoon).

Vierailija
5/22 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pehmentynyt kohdunsuu. Eikä se lääkäri puhunut levosta mitään... toisaalta en ole kyllä töissä eikä lapsetkaan niin pieniä. Niin tais päätellä, että jos käskee vielä levätä niin pistän sänkyyn maate ja jään sinne :D

Vierailija
6/22 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans ihan sama homma ku edellisellä; sairaslomalle passitus tuli ihan yllätyksenä ja noi ekat viikot menikin ihan sulatellessa asiaa. Täältä kun oon muiden kokemuksia saanut lukea, oon päässyt henkisesti käsittelemään tuota asiaa. Töitä olisin kovin mielellään jatkanut, mutta ilman muuta raskaus ja oman muksun hoito menee etusijalle! Oli hyvä, että mulle osui sellainen lääkäri joka vain ilmoitti että se on nyt sairasloman paikka, eikä tarvinnut itse sen enempää asiaa puntaroida - olo kun supistuksista ja kivuista huolimatta on ok. mutta mistäs sitä itse tuota alakerran toimintaa tietäisi jos lääkäri ei siitä kertoisi.. Musta on hyvä kuitenkin, että nää saikut menee parin viikon syklillä ja tilannetta seurataan. Vaikka toisaalta olisi helpompi töihin osata sanoa heti, että ei ole enää tulossa. Naisvaltainen ala kuitenkin, joten eiköhän kaikki realistisesti asian näe ja varaudu myös siihen, että töihin paluuni on jo hyvin epätodennäköistä.

Vierailija
7/22 |
11.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunsuu oli jo lyhentynyt ja pehmeä. Oli vaan himppa hankalaa kun kotona oli jo 1,5 vuotias hoidettavana :P

Vierailija
8/22 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrollissa käyty, ja kohdunsuu edelleen pehmeänä. Supistelu on hiukan levossa vähentynyt, mutta ei paljon. Lääkäri oli sitä mieltä, että harvoin tässä vaiheessa (rv29) enää supistelut vähenee vaan päinvastoin tulevat kivuliaimmiksi. Seuraavat kaksi viikkoa taas sairaslomaa ja pyrkimystä levätä mahdollisimman paljon ja uusi tilannekatsaus sitten saikun lopussa. Vähän kyllä tuntuu nyt siltä, että ei mua enää töihin lasketa ennen äitiysloman alkua..

Vierailija
9/22 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että tämä keskustelu on jatkunut, joten kommentoin vielä. Minulle äkillisesti sairauslomalle jäänti tuli aika yllätyksenä. Aika vaikealta se tuntui. Mutta kun jälkeenpäin ajattelee, niin supistuksia oli tosi paljon. Varmaan olisin synnyttänyt sitten töissä! Oikein hyvää jatkoa sinulle ja hyvää vointia!

Vierailija
10/22 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että tämä keskustelu on jatkunut, joten kommentoin vielä. Minulle äkillisesti sairauslomalle jäänti tuli aika yllätyksenä. Aika vaikealta se tuntui. Mutta kun jälkeenpäin ajattelee, niin supistuksia oli tosi paljon. Varmaan olisin synnyttänyt sitten töissä! Oikein hyvää jatkoa sinulle ja hyvää vointia!

Siis numero 4 olen, se joka synnytti kuukauden etuajassa.

Vierailija
11/22 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt täysin kivuttomien supistusten takia. Rv 23 ultrassa huomattiin kohdunkaulan lyhentyneen 3cm:stä 1,7cm. Olin silloin ollut sairaslomalla viikon verran. Määrasi täys vuodelepoon ja kontrollit viikon välein. Rv 24 kontrollissa pysynyt samana ja vuodelepo jatkui. Rv 25 supistukset oli lisääntynyt (edelleen siis pelkkiä kovettumisia) ja kohdunkaulaa jäljellä enää 0.7cm. Siitä lähettivät ambulanssilla makuu asennossa Naistenklinikalle, jossa antoivat kortisoni piikit. 4 viikkoa makoilin Naistenklinikalla ja kohdunsuun tilanne pysyi samana. lääkäri oli sitä mieltä ettei millään menisi yli 30 rv. Nyt kuitenkin rv 30+6 menossa ja nyt vähän reilu viikon ollut kotona. Jännityksellä odotellaan mihin saakka päästään. Olen edelleen siis vuodelevossa. Meillä tosin ennenaikaisuutta suvussa jonkin verran.

Vierailija
12/22 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on jo tosi hyvät mahdollisuudet syntyä jos ajattelee että olet jo rv 22 maannut.

Vierailija
13/22 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menossa rv 26+6 ja lääkärikäynniltä jäi käteen n. 2kk sairasloma (mammalomaan saakka). Työ liian raskasta henkisesti ja fyysisesti sekä kohdunkaulan pehmeneminen ja lyheneminen 3cm:tä n. 2cm. Ensin kahden viikon vuodelepoon kotona ja sitten uusi tarkastus...tuli niin yllätyksenä pitkä loma ja vuodelepo, mutta vauvan parasta ajatellen makaan vaikka loppuun asti.

Toivottavasti poju suostuu psymään mukana mahdollisimman pitkään! :)

Vierailija
14/22 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut hyvä lukea!

Mulla on nyt viimeinen viikko saikkua menossa, ja loppuviikolle koitan saada lääkäriaikaa jotta tilanne päivitetään. En ollut ollenkaan osannut ajatella, että näinkin pitkälle sairaslomalle ennen äitiyslomaa voisi joutua - mutta kokemuksienne perusteella pidempiäkin saikkuja on jouduttu tälläisissä ongelmissa lusimaan. On hyvä henkisesti varautua ja asennoitua siihen ,että mahdollisesti työt ovat tältä erää tehty osaltani. Ei välttämättä, mutta ehkä.

Aika paljonhan meitä kohdunsuun pehmeäksi supistelijoita onkin =) Jos vielä muitakin, kokemuksianne otettaisiin vieläkin mielellään vastaan!

Vierailija
15/22 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki johtuu siitä että sä et ole vielä aloittanut vauvan imettämisen... jooo tarkistin vielä kolleegalta ja se oli samaa mieltä.

Vierailija
16/22 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki johtuu siitä että sä et ole vielä aloittanut vauvan imettämisen... jooo tarkistin vielä kolleegalta ja se oli samaa mieltä.

Anteeksi, mutta nyt en ymmärrä mitä tarkoitat?

Eihän liian aikaisin alkaneet supistelut tai kohdunsuun kypsyminen voi siitä johtua ,että vauvaa voi imettää vasta kun se on syntynyt,,,

Vierailija
17/22 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt ollaan jo hyvillä viikoilla, vaikka syntyisikin.( tänään rv 31) Sais kyllä muutaman viikon kuitenkin vielä sisällä pysyä:) Tsemppiä muille samassa tilanteessa oleville. Useimmiten kuitenkin päästään aika pitkälle vaikka kohdunkaulan/ suun tilanne huono.

Vierailija
18/22 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla siis vain yksi raskaus takana.

paikat pehmeni rv24 ja siitä eteenpäin supisteli paljon, olin vuodelevossa siitä lähtien. tai kävin asioilla ja tein helppoja kotitöitä yms mutta töissä en saanut käydä enkä esim. kauppakasseja kantaa.

silti paikat pehmenivät ja kohdunkaula lyheni hitaasti mutta varmasti. olin varma (ja lääkäritkin olivat) että lapsi syntyy vähintään kuukauden etuajassa, mutta sektio tehtiin 39+1 ja pysyi ihme ja kumma sinne asti :)

Vierailija
19/22 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudet voivat olle keskenäänkin ihan erilaiset.

Sinuna olisin varovainen ja jäisin vaan heti saikulle, jos olisi vaan mahdollista.

Minulla on supistellut molemmissa raskauksissa reilusti viikoilta 16 -> kohdunkaula pehmennyt ja levossakin alkanut pikkuhiljaa lyhentyä ja auetakin. Molemmat vauvat syntyneet nippa nappa viikolla 36. Jos en olisi lepäillyt, kuinkahan paljon aikaisemmin olisivat syntyneetkään.

Toisekseen uudelleensynnyttäjällä kohdunsuu voi olla aukikin pari senttiä useammankin viikon, eikä vauva silti synny ennenaikaisesti.

Minulla molemmat synnytykset alkoivat, kun meni lapsivedet.

Toisen vauvan kohdalla olin ennenaikaisten supistusten vuoksi jatkuvassa seurannassa. Yhden kerran synnytyslääkäri kirjasi papereihini, että "ennenaikaisen synnytyksen vaara olematon" - vauva syntyi seuraavana päivänä.

Vierailija
20/22 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolakortista: Minulla viikolla 28 oli pehmeä ja kohdunsuun pituus 2 cm. Varmaan saattoi jo aiemminkin olla, mutta silloin jäin sairaslomalle. Supistellut oli paljon, en sitä heti ensikertalaisena edes osannut ottaa vakavasti. Mitään pakkolepoa ei määrätty. Lapsi syntyi viikolla 35 eli kuukautta aiemmin.