Mulla on pian kaikki paidat pilalla =(
En voi tällä hetkellää käyttää dödöä laisinkaan kun olen saanut allergisen reaktion kaikista kokeilemistani eli nyt odotellaan, että kainalot jälleen kerran paranevat ja sitten kokeilemaan uutta (viimeisen kolmen kuukauden aikana viittä eri deodoranttia).
Olen kainaloihin laittanut vain sinkkivoidetta (auttanut parhaiten ihottumaan ja kutinaan) mutta valitettavasti se ei estä hienhajun muodostumista. Muutoinkin hikoilen paljon. Nyt huomasin, että se haju on jäänyt paitoihinkin =( En voi käyttää yhtä ja ainoaa paitaa kun pitäisi ihmistenkin ilmoilla liikkua.
Suoraan sanoen veetuttaa jos nyt tosiaan menee paidan uusiksi kun ei muutenkaan olisi rahaa kauheasti.
Eipä tällä aloituksella ollut oikeastaan mitään pointtia, kunhan pääsin purkamaan harmistustani.
Kommentit (21)
ne saa pestyä puhtaaksi vaikka 60 asteessa. Kirppiksiltäkin saa edullisesti.
Oletko kokeillut luobntaistuotekaupan deodorantteja?
kysynyt neuvoa mihinkään, mutta minun on silti pakko päästä neuvomaan ;).
Useimmat puuvillapaidat kestävät käytännössä ihan hyvin pesun 60 asteessa ja 60 asteessa hienhaju yleensä lähtee. Jos paita ei kestä noin korkeaa lämpötilaa, niin mitä väliä: haisevakin paita on käyttökelvoton.
Oletko kokeillut Vichyn deodoranttia, jossa ei ole alkoholia, alumiinisuoloja tai parabeenejä? Ei ehkä ihan kaikkein tehookkain deodorantti, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään. Saa apteekista.
Baths merkkinen aptekista ,vihreä valkoinen?ainut joka käy mulle.hajuton mut tosi pitävä!esim.eucerin tms .vastaavat dödöt ei mulle käy,puhumattakaan tavallisista..aqualan ja bepanthen hyvä kainaloihin,myös talkkia käytän joskus.
dödö varmasti alkoholitonta?
sinuna tekisin näin:
eka kortisonia (jos reseptitöntä niin vaikka sibicort) niin kauan kainaloon että iho on täysin terve
jatka perusvoiteella
dödöksi hajustamaton ja alkoholiton tuote
hajustettua voit kokeilla kun iho parantunut, mutta älä käytä alkoholipitoista
jos ei tepsi niin ihotautilääkärille
t. atoopikko
"Deodoranttina
•jos haluat luonnollisen hajuneston kainaloihisi, voit korvata kookosöljyllä kemialliset deodorantit
•tehoaa parhaiten jos kainaloiden pesuun ei käytetä pesuaineita, vaan pestään ne pelkällä vedellä, deodoranttiominaisuus alkaa toimia muutaman päivän sisällä
•jos haluat varmistaa hajuttomuuden, kannattaa kookosöljyä lisätä kainaloihin useammin kuin kerran päivässä
•kookosöljyn teho deodoranttina voi selittyä kahdesta syystä: kemiallisesti vakaana aineena se estää myös ihossa olevia härskiintyviä monityydyttämättömiä rasvoja härskiintymästä, toinen selitys on sen teho iholla olevia vieraita bakteereita vastaan"
Lähde:
http://kookosravinto.fi/virilo/virilo-neitsytkookosoljy/kookosoljyn-kay…
Paidat kannattaa pestä kuumassa, useimmat vaatteet (puuvillaiset) kestävät +60C tai jopa kuumemman pesun. Ja jos paita muutenkin käyttökevoten, niin loppujen lopuksi voi vaan voittaa jos paita kestää kuuman pesun ja hienhajua katoaa. Etikassa/soodassa liottamista kannattaa myös kokeilla, googlaa tarkempia ohjeita.
Meillä hienhaju vaatteista on lähtenyt hyvin yhdistelmällä 60 asteen pesu + etikka huuhteluaineena. Jos on oikein paha tilanne, olen jo ennen pesua etikalla käsitellyt kainalot, sitten pesukoneeseen. Kannattaa kokeilla, jos vaikka saisit jotkut paidat pelastettua.
mutta paidat saa hajuttomiksi kun liottaa tosiaan niitä etikassa. TOinen keino, jos etikka ei sovi kuidulle, on käsitiskiaine, jota myös voi hieroa suoraan hikitahraan. Sen teho ei ole yhtä hyvä, mutta jos esim elastaanin takia ei uskalla käyttää etikaa, tätä kannattaa kokeilla.
Kutinaan voi auttaa myös hydrokortisoni.
urheilupaitoja (keinokuituisia, pesuohje sanoo 30 astetta) 60 asteessa- hien haju lähti hyvin ja paidatkin ovat ihan entisellään.
Olen nyt kokeillyt dödöistä noita mitä saa ihan marketeista, mutta jopa Erisan sai kainalot ärtyneiksi kolmessa päivässä. Olen valinnut sieltä juuri noita hajusteettomia, alkoholittomia sekä alumiinittomia ja aina ollut sama lopputulos.
Nyt ajattelin siirtyä noihin apteekin dödöihin, kunhan kainalot joskus paranevat (voisi kokeilla tuota Vichya). Jos niistä tulee ihottumaa, sitten varaan sen lääkäriajan.
Kainaloihin olen tosiaan laittanut tuota sinkkivoidetta. Bebanthenia kokeilin myös, mutta hikiveden valuessa kutina ja kirvely oli ihan järkkyä eli tuo sinkkivoide ilmeisesti suojaa ärtynytttä ihoa paremmin. Tuota Sibicortia voisi myös kokeilla. On vain ollut aika ikävää laittaa mitään noihin kun pelkkä vesikin kirvelee =( Talkkikin (rasvatalkki?) voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Kiitos noista vinkeistä paitojen pelastamiseen. Suurimmaksi osaksi paitani taitavat olla puuvillaa ja sekoitteita (taattua Hennes-tavaraa, joskin joukossa on muutama kalliimpi paita jotka olen malttanut ostaa). Koska tosiaan ei olisi kauheasti varaa ostaa uusia paitoja, haluaisin saada pelastettua edes muutaman paidan. Eli pitää kokeilla tuota etikkaa ja kuudenkympin pesua.
En vain ymmärrä, miksi yhtäkkiä olen allergisoitunut noille dödöille kun ikinä ei ole mitään tullut mistään.
jossain kaupassa tai apteekissa nähnyt sellaisia paitaan laitettavia suojuksia, samanlaisia kuin pikkuhousunsuojat mutta kainaloihin. Idea siis että suojaa paitaa tahroilta ja näkyviltä hikiläikiltä, kokeile niitä tai ensihätään vaikka noita pikkuhousunsuojia=)
jossain kaupassa tai apteekissa nähnyt sellaisia paitaan laitettavia suojuksia, samanlaisia kuin pikkuhousunsuojat mutta kainaloihin. Idea siis että suojaa paitaa tahroilta ja näkyviltä hikiläikiltä, kokeile niitä tai ensihätään vaikka noita pikkuhousunsuojia=)
Hei, tuohan oli hyvä idea! Ehkä ihokaan ei ärtyisi niin paljoa, kun ei ole karheaa paitaa sitä vasten (vaikka olen yrittänyt pitää mahd. löysiä).
Kuinka paljon tuota etikkaa kannattaa laittaa koneelliseen? Kävin tänään hakemassa sitä (Sibicortin lisäksi) ja huomenna olisi tarkoitus pestä eka koneellinen pyykkiä.
on sellaista kristallidödöä, tms, missä ei kai ole juuri mitään aineita :D
En siis ole kokeillut, mutta muistan monen allergikon ylistäneen!!
Muistathan myös ajaa tosi usein karvat, se voimistaa hajua tosi paljon jos on pitkät karvat.
Joka pesussa kainaloihin saippisaippuakäsittely ja sitten aina 60 asteessa pesu. Tämä on parantanut tilannetta huomattavasti. Jatkossa kannattaa valita paitoja, joissa ei ole tiukkoja kainaloita (huraa lepakkohihat!)
enkä käyttäisi kookosta tai muuta.
Itsellä tulee herkästi taiveallergia, mutta kun se oli pahimmillaan, siellä oli joku sieni. Ihotautilääkäri keksi heti voiteen, joka paransi sen.
Jos iho on heikkona, kannattaa antaa olla rauhassa ja ilman ylimääräistä ajelua. Ajelulla vain hidastaa paranemista.
mutta maksaa ihan perkeleesti. Jos et hikoa tosi paljon vain pieni sutaisu riittää. Mulla menee ehkä 2-3 dödöä/vuosi.
Hinta noin 30 euroa/purkki. Jos pääset lentokentälle, niin saat halvemmalla. Ainoa tosi tehokas joka ei allergisoi.
ja pahimmat oireet on tulleet Cliniquen tuotteista. Siihen hintaan kannattaa testata ensin kaikki apteekin myymät!!
jo käynyt ihotautilääkärillä?