Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi P*erkele ton työkaverin kanssa (sisältää avautumista)

Vierailija
03.02.2012 |

On taas poissa töistä!! Syynä se kun vilustutti eilen aamuna itsensä odotellessa junaa 10 minuuttia.

Okei, tämä on kyllä ihan mahdollista, mutta kun on poissa ihan jatkuvasti..

Pomo on huomioinut tämän muttei mitään tee. Kaikki työt kasaantuu mun päälle ja omatkin pitäisi jaksaa hoitaa.

Olin joulun aikaan viikon lomalla ja kun tulin töihin jäi hän vuorostaan "stressisaikulle" siitä heti kolmeksi päivää. Olo oli sitten kuin en lomalla olisi ollutkaan.

Ensi viikolla on kehityskeskustelu. Voinko ihan suoraan sanoa, että harkitsen jopa työpaikan vaihtamista pelkästään tämän ihmisen takia. Siis tässä on paljon muutakin kuin vain nuo poissaolot. En vain enää kohta jaksa.

Juu, ja ennenkuin kukaan sanoo, että mene pois työaikana aihe vapaa-palstalle kirjoittelemasta niin kyllä menen, oli pakottava tarve tulla purkamaan tämä.

Kiesus, että sapettaa!!!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että kaverin poissaolo lastaa sinulle lisää töitä.

Mutta näin työnantajan näkökulmasta, ei siinä hirveästi ole tehtävissä. Jos poissaolot on hoidettu asiallisesti ilmoituksilla ja todistuksilla silloin, kun ne vaaditaan, työnantaja on aika avuton. SAirastelu ei ole irtisanomisen syy. Muita syitä voi löytyä, mutta se on toinen tarina.

Ilman muuta asia kuuluu kehityskeskustelussa esiin otettavaksi. EI sillä ole väliä asian kannalta, miksi työkaveri on pois ja onko poissaolojen syyt rehellisiä. Vaan sillä, että tunnet työtehtäväsi kohtuuttoman rasittavaksi noiden poissaolojen takia. EHkä työtehtäviä voi muuttaa nin, ettei sinulle kasaannu liikaa? Tai ihmisiä sijoitella uudelleen niin, että tuo sairasteleva tekee hommia, joissa poissaolo ei kaadu muiden niskaan?

Vierailija
2/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on yksi tuttu joka on pois töistä jos on tikku sormessa. Valittaa joka asiasta ja itseäni se kyrsii koska en olisi pois ellen olisi todella kipeä.

Ja munkin on purettava vähän.. meidän avokonttorissa on nuori nainen joka haisee pistävältä hieltä. On kuin ämpärillinen mätäneviä sipuleita vieressä. Miten sellaiseen voi puuttua. Ja tämä ongelma on joka päivä, ei vain joskus satunnaisesti.

Ap:lle, työn iloa! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheeksi ota ihmeessä, jos sinun töihisi noin paljon vaikuttaa!

Vierailija
4/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki ehdottaa työnantajalle, että vaatii jokaiselta poissaolopäivältä sairaslomatodistuksen. Se kyllä koskee sitten teitä kaikkia ja omalla ilmoituksella ei sit enää poissaoloa saa.

Jonkun verran kai sitä voi työterveyttäkin ja sen käyttöä ohjeistaa.. esim. todistus pitääkin hakea omasta terveyskeskuksesta, jos ei kesken työpäivän sairastu tms.

Mutta mahtaisiko tuo nyt sen kummemmin tapojaan muuttaa, vaikeutuisi vain muiden elämä.

Jos teillä on asiakaskontakteja ja niistä tulee hänen osaltaan negatiivista palautetta, niin ohjeista ne kaikki soittamaan pomolle.

Taitaa olla ainoa keino saada pihalle.. eli huono asiakaspalaute tai työnlaatu ja sitä kautta varoitukset ja kenkää.

Vierailija
5/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se, että niitä työntekijöitä, jotka eivät sairasta käytännössä ikinä ei millään lailla palkita tästä.

Koska onhan se minusta väärin, että työpaikassa on joku, joka on KOKO AJAN kipeänä ja poissa töistä. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät voi sairasteluilleen mitään (osallahan ne ovat osin feikkejä), mutta silti.

Minusta sellaisen, joka on koko vuoden terveenä, tulisi saada joko joku bonus tai sitten muutama ylimääräinen lomapäivä kompensaationa siitä, että on aina töissä.

Olen itse juuri sellainen aina terveenä ja lapset myös aina terveenä -tapaus, eli en ole juuri koskaan poissa töistä...

Vierailija
6/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ihmisen töistä. Äläkä edes puhu siitä mitään. Sano pomolle, että jelppaat kyllä mutta omat työsi on etusijalla. Muista tehdä huolellista työtä normaalivauhdilla!! Miksi ihmeessä otat pomosi vastuun itsellesi?

Toinen hälmö juttu on sanoa pomolle ettei jaksa, koska se pn ehdottomasti väärä sana! Sen jälkeen pomo aina ajattelee ettei jaksa kun pitäisi ajatella miten toinen tekee osan toisen töistä.

Napakkuutta vähän ettei ole ihan hyväksikäytettävissä!! Täytyy oppia lutviutumaan:)

Vierailija
7/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega on jatkuvasti pois ja selvästi hänellä on ongelmia oman jaksamisen kanssa. Paljon lyhyitä poissaoloja ja sen lisäksi ei oikein tee mitään silloinkaan kun töihin tulee. Vaistoan kyllä, että pomokin tiedostaa tilanteen, mutta ymmärrän, että hänenkin on siihen vaikea puuttua. Ja kaikki akuutit asiat hoida siis minä.

Toisen poissaoloihin et voi puuttua, se on pomon tehtävä. Mutta mielestäni voit kehityskeskustelussa sanoa, että resurssit eivät tässä tilanteessa ole riittävät. Jos sinulle kuuluvat tehtävät 1, 2 ja 3, niin nyt työkaverin ollessa jatkuvasti pois, sinulle tulee koko ajan myös työkaverin tehtävät 4, 5 ja 6. Koska näihin tehtäväiin on kuitenkin palkattu kaksi henkilöä, on selvä, ett jatkuvasti 1 hlö ei pysty niitä kunnolla hoitamaan. Kysy, miten priorisoitte asiat ja mitä voit jättää tekemättä, kunnes työkaveri on taas kunnolla paikalla.

Älä suostu liukumaan ja joustamaan loputtomiin. Ja älä tee työakverin sellaisia hommia, jotka voivat odottaa häntä.

Vierailija
8/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se, että niitä työntekijöitä, jotka eivät sairasta käytännössä ikinä ei millään lailla palkita tästä.

Koska onhan se minusta väärin, että työpaikassa on joku, joka on KOKO AJAN kipeänä ja poissa töistä. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät voi sairasteluilleen mitään (osallahan ne ovat osin feikkejä), mutta silti.

Minusta sellaisen, joka on koko vuoden terveenä, tulisi saada joko joku bonus tai sitten muutama ylimääräinen lomapäivä kompensaationa siitä, että on aina töissä.

Olen itse juuri sellainen aina terveenä ja lapset myös aina terveenä -tapaus, eli en ole juuri koskaan poissa töistä...

geeniesi takia saada ylimääräistä vapaata?

Kyllä munkin pitäisi saada, ainakin viikko vuodessa, koska olen luonnonblondi. Meitä on tosi väähn, kuollaan kohta sukupuuttoon.

Jotkut nyt vaan sairastaa enemmän. Itse olen monta kertaa vuodessa (oikeasti tietenkin :O) kipeä. Pesen käsiä, vaihdan pyyhkeitä, käytän käsidesiä, en kaiva silmiä/korvia/nenää/laita käsiä suuhun, liikun paljon, syön terveellisesti, nukun 8 h yössä, yritän rentoutua, syön vitamiineja ja maitohappobakteereita, pysyn poissa flunssaisten läheltä jne. ja samat opit perheelle. Silti tarttuu jos jonkinlaista, selitys on geneettisesti määräytyneessä immuunipuolustuksessani.

Asiat ei ole niin yksinkertaisia...

Lisäksi näissä "en ole koskaan töistä pois" -tyypeissä on paljon niitä, jotka tulevat "vähän kipeinä" töihin. Ja sitten se tarttuu minuun. Pysyisitte ihan kotona vaan.

Vierailija
9/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se, että niitä työntekijöitä, jotka eivät sairasta käytännössä ikinä ei millään lailla palkita tästä. Koska onhan se minusta väärin, että työpaikassa on joku, joka on KOKO AJAN kipeänä ja poissa töistä.

ei siitä, että on aina töissä eikä ikinä saikulla, tarvitse erikseen palkita. Mutta kohtuutonta on vaatia, että paljon sairastavien hommat kaatuvat aina töissäolevien niskaan.

Vierailija
10/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

firma voi antaa työterveyteen tiettyä henkilöä koskevan määräyksen, että esim. vain hänen on käytävä paikan päällä hakemassa todistus tms.

Vierailija
11/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin yksityisellä töissä, enkä tiedä mitä käytäntöjä teillä on.

Itse olen kunnallisella puolella töissä, ja ainakin meidän kaupungissa on ohjeistus, että jos sairauslomapäiviä on yli 20 vuodessa, esimiehen pitää puuttua asiaan. Siis keskustella henkilön kanssa, miksi niitä on niin paljon, onko taustalla ehkä väsymystä tms. Sitten katsotaan voisiko joillakin toimilla asiaa muuttaa, esim. muuttaa työtehtäviä, työaikaa tms. Yhden tällaisen keskustelun jälkeen jatkuvasti 1-5 päivän saikkuja pitävä työkaveri jäi hetkeksi osa-aikaiseksi, ihan omasta halustaan. Myönsi ettei jaksa täyttä työaikaa.

Ja ennen kuin kukaan huomauuttaa, niin toki tässä 20 päivän säännössä otetaan huomioon sairauslomien syyt. Jos jalka katkeaa lenkillä tms. niin on ihan selvä, tulee pitkä saikku ja päivät lisääntyy. Silloin ei tietenkään käydä mitään keskusteluja.

Minusta ihan hyvä käytäntö.

Vierailija
12/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, joulun aikaisella lomallani sairastin kunnon flunssan. Arvatkaa ottiko päähän!!

Vierailija
13/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hyödyntää maksimaalisesti! Hullu Suomessa työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Ap, mikä asia estää sinua tekemästä samoin (paitsi tyhmyys ja kateellisuus)?

Vierailija
14/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo "pikku seikat" estävät minua tekemästä väärin. Itsepähän kärsin

Vierailija
15/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin kannattaa sanoa, että työmääräsi on noussut kohtuuttömaksi. Meillä oli tälläinen paljon poissaoleva pomo ja saatiinhan me se ulos lopulta. Hän ei vaan tajunnut, että firma kaatuu käsiin, jos yksi pomoista on jatkuvasti saikulla. Tällähetkellä meidän täytyy käydä aina kaikkien lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla, jos haluamme sairauslomaa. Pomo nimittäin oli poissa usein omalla ilmoituksellaan.

Työnantaja voi muuten tehdä paljon poissaolevalle työntekijälle työkykyarvion. Meidän pomomme katsottiin kykenemättömäksi hoitamaan enää virkaansa. Hän sai mahdollisuuden irtisanoutua, muuten olisi tullut potkut. Kyllä siis keinoja löytyy, mutta niitä pitää uskaltaa käyttää.

Ja muuten jos on luvattomasti pois töistä, eli ei toimita todistusta, voi antaa varoituksen ja sitten potkut.

Vierailija
16/16 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisella on vielä monta pientä lasta. Lapset on hoidettava sairaana, ei se minua risoo. Itselläkin on lapsia. Viime vuonna joutui olemaan yhden kokonaisen päivän poissa lapsen sairauden takia, omasta samoin.

Mutta se minua risoo, että toinen lapseton on poissa aina sen sallitut 3 päivää ja jo ennalta tietää että vatsatauti kestää tuon ajan. Ja jostain syystä hänen sairaudet ei koskaan ala tiistaina, torstaina tai perjantaina vaan aina joko maanantaina ja keskiviikkona, eli saa oltua sen täydet 3 päivää viikonlopun jatkeena. Ja paras selitys oli se että oli pakko jäädä saikulle kun tuntui siltä että flunssa iskee. Ja tällaisia sairaslomia on säännöllisesti vähintän 1-2 kertaa kuussa.

Toinen jolla on lapsia marisee aina että miks töitä on bonusten eteen tehtävä niin kamalasti, hänellä tavoitteet ei juuri toteudu. Mutta esim syksyn aikana, jolta viimeset bonukset tulee, hän ei ollut vissiin yhtään kokonaista viikkoa töissä, aina oli joku lapsista tai hän itse sairaana. No jos tekee 60% työajasta töitä, ei ihme että ei kerkiä kaikkea ja musta ok että sitten ei saa bonuksia, kuitenkin melkein kaikista sairaspäivistä saa palkan. Mutta siitä vasta haloo nousi kun joutui kerran olemaan yhden lapsen takia 4 päivää, ja meillä se 4. on palkaton, mutta tarvii lääkärintodistuksen. Ilmoitti että ensi kerralla hän kyllä ilmoittaa jonkun toisen lapsista sairastuneen myöhemmin, koska joka lapsesta voi olla sen 3 päivää ilman todistusta ja täydellä palkalla. Valitettavasti nämä sairaspoissalot vielä 'unohtuu' merkitä meidän palkkiksen järjestelmään ja niinpä ne ei näy missään. Varsinkin nyt kun selvisi että se 4. päivä on palkaton.