huono äiti
Meillä on todella heikosti yksin viihtyvä vauva. Viihdyttäessäkin kitinä on aika lailla jatkuvaa. Hyviä hetkiä on, välillä seurustelee ja nauraa ja päivät vaihtelevat, joskus aamu hyvä ja ilta huono, joskus toisin päin, joskus koko päivä yhtä itkua. Kuitenkin suurin osa jokaisesta päivästä kitinää. Refluksi todettu ja siihen lääkkeet, joista ei apua ainakaan tuohon tyytymättömyyteen. Maitoallergia voi olla vielä yksi mahdollisus, että en vielä mene sanomaan, että on vain vaikea vauva.
Jaksaminen alkaa olla kovalla koetuksella kun vauva niin suuren osan päivästä huuli alaspäin ja jos en ole jatkuvasti viihdyttämässä niin alkaa kova itku. Asiaa pahentaa se, että olen alkanut ajattelemaan, että vauva on tyytymätön vain koska minä teen jotain väärin. Mies tekee pitkää päivää töissä ja näkee vauvaa vain kahden tunnin ajan ennen varsinaista unille laittoa ja hänen mielipiteensä on, että vauva on vain väsynyt kun kitisee ja, että kitinä kuuluu vauva-aikaan (ei mielestäni tässä määrin). Anoppi myös hoiti vauvaa sen ajan kun kävin lääkärissä ja vauva sattui olemaan hyvällä tuulella tämän ajan, joten kommentit siltä suunnalta olivat myös, että mitä minä oikein valitan kun poika on itse aurinkoisuus.
Olenko siis vain jotenkin tavallista heikompi ja huonompi äiti kun en kestä tuota jatkuvaa kitinää ja viihdytystä? Onko vauva-arki oikeasti teillä muillakin tällaista jatkuvaa tyytymättömyyttä? Toisin sanoen onko tämä normaalia?
Kommentit (4)
kaikki tekijät huomioon otettuna mielestäni. oon äiti kertaa 4 ja meidän eka lapsi nukkui ekan kerran 4 tuntia putkeen vasta 8 kk ikäisenä. neuvolasta vain todettiin että huuto lakkaa n 3-4kk ikäisenä viimeistään...he .meni tuplasti kauemmin , toiset itkeneet enemmän toiset vähemmän..mutta olivat muuten terveitä mistä ilotsimme , jos ei allergioita lasketa.
vauva aikaan kuuluu kitinät ja rutinat ja joskus se voi yllättää,kuinka rankkaa onkin olla äiti.
Olen itsekin pohtinut aikanani tuollaisia asioita, mutta kun lapsi kasvaa,asiat ja päivät muuttuvat ja osittain helpottuvat luonnollisesti.Myös vauvoilla on huonoja päiviä ja tuskin kukaan meistä ikimaailmassa tasapaksu tyyni viilipytty on.Älä huoli!
Se, että vauvasi ilmaisee tunteita ja tyytymättömyyttä,tarkoittaa vain sitä, että olet täydessä luottosuhteessa vauvaasi.Kenelle muulle sitä voi avoimesti ilmaista itseänsä kuin omalle äidille, hän on kohdussasi kasvanut ja tuntee sinut läpikotaisin!Voimia,se on joskus todella uuvuttavaa.
Jokainen meistä tuntee huonommuutta joskus tai aika ajoin ja jokainen äiti on niin hyvä äiti kuin lapsellensa voi.
vaikka imettäisitkin, niin sinä tarvitset iltoja yksin tai omien ystäviesi kanssa, jumppaa, shoppailuhetkiä, mitä vaan mistä nautit ja mistä saat virtaa.
Sillä tavoin jaksat paremmin arkea. Minusta vauvaa ei pidä jatkuvasti viihdyttää. Kokeile tosiaan vauvan mukaan ottamista eri paikkoihin, äitilapsikerhoja, kantorinkkaa tai -reppua jne. Vaativaa lasta voi olla helpompi jaksaa kun on muita ympärillä.
Koeta siis miettiä jotain mikä antaisi sulle voimaa ja niihin talkoisiin tarvitaan myös miestä.
vauva?
Mulla vauvat tuosta 6kk eteenpäin on selvästi alkaneet tylsistyä jos vaan kotona kökitään ja samoja leluja tutkitaan. Musta helpointa on olla ulkona, kaupoilla, kylässä jne. Ja liikkeelle lähdön jälkeen helpottaa kitinä myös.