Miten autonne lämpiävät pakkasella
Taitaa käydä niin, että uusissa autoissa, ei enää lämpöä riitä näille pakkasille, ilman lisälämitintä.
Itselläni on ensimmäistä talvea 160 hv turbo moottori. Auton lämpenemiseen menee 30 km, eikä silloinkaan ole kuuma, mutta hanskat voi ottaa käsistä. Pakkasta siis about -20 astetta.
Nyky trendin mukaisesti kun moottori koot pienenevät turbojen tultua myös bensakoneisiin, ei riitä hukkalämpö enää lämmittäjäksi. Uusimmat moottorit perheautoihin ovat vain yhden litran iskutilavuuksisia. Moottorikoko on siis puolittunut reilussa kymmenessä vuodessa saman suorituskyvyn antavaksi. Polttoaineen kulutus ja hukkalämpö kuitenkin lähes puolittunut.
JÄÄTÄVÄÄÄ
Tarvitaan lisäsähkövastukset tai peräti Webasto myös bensa-autoihin.
Mitenkäs teillä lämpiää?
Kommentit (16)
ja siellä voi riisua hanskat kun auto on lämmennyt. Meillä 2 saksalaista (molemmat -10), kummatkin startataan kylminä ja niillä ajetaan lyhyttä nykivää kaupunkiajoa. Ongelmia ei toistaiseksi ole ollut.
Taitaa käydä niin, että uusissa autoissa, ei enää lämpöä riitä näille pakkasille, ilman lisälämitintä.
Itselläni on ensimmäistä talvea 160 hv turbo moottori. Auton lämpenemiseen menee 30 km, eikä silloinkaan ole kuuma, mutta hanskat voi ottaa käsistä. Pakkasta siis about -20 astetta.
Nyky trendin mukaisesti kun moottori koot pienenevät turbojen tultua myös bensakoneisiin, ei riitä hukkalämpö enää lämmittäjäksi. Uusimmat moottorit perheautoihin ovat vain yhden litran iskutilavuuksisia. Moottorikoko on siis puolittunut reilussa kymmenessä vuodessa saman suorituskyvyn antavaksi. Polttoaineen kulutus ja hukkalämpö kuitenkin lähes puolittunut.
JÄÄTÄVÄÄÄ
Tarvitaan lisäsähkövastukset tai peräti Webasto myös bensa-autoihin.
Mitenkäs teillä lämpiää?
höpö höpö !
Hukkalämpöä riittää otto-moottoreissa. Niin myös dieseleissäkin. Hyötysuhde on hieman päälle 30 %.
Alä siis jauha paskaa hukkalämmön riittämisestä, kun et ymmärrä asioita.
Edelleen tehdään lämpimiä autoja. Ei ole pakko ostaa kylmää volkswagenia, jos ei halua palella.
kun otto koneidenkaan lämpö ei enää näytä riittävän kovilla pakkasilla. Jatkossa kun näyttää markkinoille tulevan vieläkin bensapihempiä koneita, niin kylmillä alueilla ollaan oikeasti ihmeissään. Alkaa lämmöntuotto olemaan ongelma jo -10 asteen pakkasilla.
Nykyaikainen uusi bensamoottori perheautossa ei kyllä enää näytä ainakaan meidän Fordissa olevan enää mikään lämpöä tuottava lämpölaitos, vaikka tehoa onkin ihan riittävästi perheautoiluun.
Tänäänkin tuli auto startattua kerrran ihan kylmiltään ja auto tuntui lämpimältä vasta kohdassa 32 km. Kyllä se "sopivan lämpimäksi" nosti lämpötilan jo kohdassa 15 km, eli noin 10-15 min. ajon jälkeeen, mutta se isompi lämmön tunne, että saatoin pienentää ensimmäistä kertaa lämmitystä täydeltä teholta vei toisiaan käytännössä koko kotimatkan.
Tiedä vaikka tähänkin autoomme saisi 1 litran moottori bensakoneella vähän ajan päästä. Siloin pitäisi jo olla vastukset tai lisälämppäri.
ap
Mitenkäs teillä lämpiää?
wanha raasu, ei ole ongelmaa minkäänlaista. Käyntiin lähtee ja kukkuu iloisesti. Mutta onkin japsi.
Lisäksi se seisoo lämpimässä tallissa. Ja kun ajo on valtaosin 2 - 10 kilsan matkoja, niin lämpimänä pysyy sen matkan.
ei käynnistymisestä tms. Näin ainakin itse ymmärsin..
Totta on, että nykyautojen hyötysuhde on niin hyvä, että "hukkalämpöä" lämmityslaitteelle ei juuri jää.
Mitenkäs teillä lämpiää?
wanha raasu, ei ole ongelmaa minkäänlaista. Käyntiin lähtee ja kukkuu iloisesti. Mutta onkin japsi.
Yleensä autossa on joku vika, jos on liian kylmä. Ainakin vanhoissa. On se harmi, että Ladojen tuonti loppuu. Ne oli ainakin lämpiä, ja niillä pääsi liikkeelle pakkasellakin.
Teini-ikäisistä autoista japanilainen on se kylmä, ranskalaiset yllättävän lämpimiä.
Laita syylärin eteen vaikka joku pahvi kunhan muistat ottaa pois ku ilmat lämpee.
Yleensä autossa on joku vika, jos on liian kylmä. Ainakin vanhoissa. On se harmi, että Ladojen tuonti loppuu. Ne oli ainakin lämpiä, ja niillä pääsi liikkeelle pakkasellakin.
Teini-ikäisistä autoista japanilainen on se kylmä, ranskalaiset yllättävän lämpimiä.
tota pösöö kuinka on lämmin. Ollu myös japskia.
Laita syylärin eteen vaikka joku pahvi kunhan muistat ottaa pois ku ilmat lämpee.
meidän autossa on automaattiset sulkupellit auton etuosassa. Se siis pitää ilman tulon estettynä, kunnes auto on riittävän lämmin ja maantienopeuksissa on aina pellit kiinni. Vastaa siis tuota pahvia syylärin eteen, mutta auto tekee sen itse automaattisesti tarpeen mukaan. Siitäkin huolimatta lämpö riittää vain niukin naukin lämmittämään autoa.
Vanhemmille autoille tuo pahvi on kyllä OK idea talveksi.
ap
kun muistan vaan pitää johdon päässä koko ajan kun on parkissa. Ja ennen kun joku alkaa paasata ettei sitä saa pitää koko ajan johdoissa niin meillä on autossa mies ostanut sen Leevi lämmittimin niin voipi pitää:)
Kun lähden töistä, ehtii lämmetä 10 minuutissa näilläkin pakkasilla. Opel Zafira, 1.6 l
Taitaa käydä niin, että uusissa autoissa, ei enää lämpöä riitä näille pakkasille, ilman lisälämitintä.
Itselläni on ensimmäistä talvea 160 hv turbo moottori. Auton lämpenemiseen menee 30 km, eikä silloinkaan ole kuuma, mutta hanskat voi ottaa käsistä. Pakkasta siis about -20 astetta.
Nyky trendin mukaisesti kun moottori koot pienenevät turbojen tultua myös bensakoneisiin, ei riitä hukkalämpö enää lämmittäjäksi. Uusimmat moottorit perheautoihin ovat vain yhden litran iskutilavuuksisia. Moottorikoko on siis puolittunut reilussa kymmenessä vuodessa saman suorituskyvyn antavaksi. Polttoaineen kulutus ja hukkalämpö kuitenkin lähes puolittunut.
JÄÄTÄVÄÄÄ
Tarvitaan lisäsähkövastukset tai peräti Webasto myös bensa-autoihin.
Mitenkäs teillä lämpiää?
höpö höpö !
Hukkalämpöä riittää otto-moottoreissa. Niin myös dieseleissäkin. Hyötysuhde on hieman päälle 30 %.
Alä siis jauha paskaa hukkalämmön riittämisestä, kun et ymmärrä asioita.
Edelleen tehdään lämpimiä autoja. Ei ole pakko ostaa kylmää volkswagenia, jos ei halua palella.
höpö höpö !Hukkalämpöä riittää otto-moottoreissa. Niin myös dieseleissäkin. Hyötysuhde on hieman päälle 30 %.
Alä siis jauha paskaa hukkalämmön riittämisestä, kun et ymmärrä asioita.
Edelleen tehdään lämpimiä autoja. Ei ole pakko ostaa kylmää volkswagenia, jos ei halua palella.
pienentyneillä polttoaineenkulutuksilla on haittapuolensa ja varsinkin dieseleissä hyötysuhteet ovat jo sitä luokkaa, että sitä hukkalämpöä ei vaan yksinkertaisesti riitä tarpeeksi auton lämmittämiseen nopeasti.
Tero
ja 5km kun tuntuu lämpimältä. Ikivanha Chrysler pienellä koneellä, älkää kysykö kuinka monta litraa.
Nyt kun pakkasta on -32, menee 5km ennen kuin lämmin puhallus tuntuu.
tuossa katoksessa; Ibiza lämpeni 5 min:ssa ja nykyinen Fiesta 10min:ssa. Ei paha sekään.