Nuukailijat Meidän perhe-lehdessä. Kamalaa miten se yksi äiti sanoo lehdessä
että ei ole koskaan ostanut 8-vuotiaalle lapselleen yhtään paria sukkia tai alusvaatteita kaupasta... kaikki on saatu käytettynä/ostettu kirpparilta. Jotain rajaa pitäisi mielestäni olla siinä, mitä sanoo lehdessä. Lapsi-parka tuskin on kamalan iloinen siitä että kaikki lukevat kuinka hänellä on käytetyt kalsarit. Muuten ihan hyvä juttu ja fiksu ja ekohenkinen perhe, mutta ei ollut ehkä äidiltä kovin korrektia kertoa sentään ihan kaikkea "säästövinkeistään".
Kommentit (20)
ja toisaalta usein sen liitteenä on aika reipas muiden ihmisten hyväksikäyttäminen, kun itse ollaan niin "nuukia". Vähän eri asiasta tosin kyse, kuin tuossa lehtijutussa.
Meillä lähipiirissä on ihminen, mikä esim. autokyydeissä pitää huolen siitä, että kyselee kovasti kenen kyydissä pääsisi (ettei tarvitsisi itse maksaa huimaa bensakustannusta jostain 10 km matkasta jos menisi omalla autolla). Samoin heidän perheeltä tulevat joululahjat ovat aina halvimmasta päästä jne. Toisaalta kun kyse on heille itselleen tulevasta hyvästä, satsaavat kyllä rahaa ihan kunnolla. Rahanpuutteesta ei siis tosiaan ole kyse, vaan siitä että kuinka päästään halvimmalla kun kyse on muista ihmisistä.
ja toisaalta usein sen liitteenä on aika reipas muiden ihmisten hyväksikäyttäminen, kun itse ollaan niin "nuukia". Vähän eri asiasta tosin kyse, kuin tuossa lehtijutussa. Meillä lähipiirissä on ihminen, mikä esim. autokyydeissä pitää huolen siitä, että kyselee kovasti kenen kyydissä pääsisi (ettei tarvitsisi itse maksaa huimaa bensakustannusta jostain 10 km matkasta jos menisi omalla autolla). Samoin heidän perheeltä tulevat joululahjat ovat aina halvimmasta päästä jne. Toisaalta kun kyse on heille itselleen tulevasta hyvästä, satsaavat kyllä rahaa ihan kunnolla. Rahanpuutteesta ei siis tosiaan ole kyse, vaan siitä että kuinka päästään halvimmalla kun kyse on muista ihmisistä.
Kun ei haluta itse maksaa joko autoa/bensaa/bussilippua niin jollain varjolla yritetään ängetä muiden kyytiin, tietenkin mitään maksamatta! Meidän auto ei ainakaan ole mikään ilmainen taksi nuukailijoille.
typeriä ovat, jos alkavat ilkkua siitä lapselleen, joka voi sitten levittää sanaa.
Joillain on vaan "ylilyöntejä", joita ei pitäisi kehdata sanoakaan julkisesti. Eräs kirjailijahan kertoi ompelevansa itseleen pikkuhousut miehensä vanhoista paidoista. Mies sittemmin jätti tämän naisen kun löysi uuden naisystävän.
Joillain on vaan "ylilyöntejä", joita ei pitäisi kehdata sanoakaan julkisesti. Eräs kirjailijahan kertoi ompelevansa itseleen pikkuhousut miehensä vanhoista paidoista. Mies sittemmin jätti tämän naisen kun löysi uuden naisystävän.
Joo.
Jos vanhemmilla on tosi jyrkät periaatteet esim. ettei osteta leluja uutena tai ei syödä koskaan Mäkkärissä ym. Tiedän yhden perheen, jossa ei ole rahasta pulaa mutta vanhemmat ovat vaan kaikkea "kulutushysteriaa" vastaan. Lapset sitten leikkivät vanhoilla likaisilla nukeilla ja eivät esim. pääse koskaan elokuviin tai tuonne Mäkkäriin. Vanhempien mukaan lapset tykkäävät olla kotona ja käydä metsäretkellä ym. ja se riittää heille. Lapset eivät ehkä ole samaa mieltä.
Jos vanhemmilla on tosi jyrkät periaatteet esim. ettei osteta leluja uutena tai ei syödä koskaan Mäkkärissä ym. Tiedän yhden perheen, jossa ei ole rahasta pulaa mutta vanhemmat ovat vaan kaikkea "kulutushysteriaa" vastaan. Lapset sitten leikkivät vanhoilla likaisilla nukeilla ja eivät esim. pääse koskaan elokuviin tai tuonne Mäkkäriin. Vanhempien mukaan lapset tykkäävät olla kotona ja käydä metsäretkellä ym. ja se riittää heille. Lapset eivät ehkä ole samaa mieltä.
Esim. meidän lapset (nyt jo aikuisuuden kynnyksellä) eivät ole koskaan tykänneet Mäkkäriruuasta.
Kyllä se on siivellä elämistä, jos lapsensa vaatettaa sukulaisilta ja tuttavilta saaduilla vaatteilla.
Globe Hope tuotemerkki tekee samaa ja myy näitä kovaan hintaan. Voisin hyvin itse pitää tuollaisia pikkareita, jos vaan ehtisin niitä ommella.
Lasten kalsarit voi varmaan useimmat pestä 60c.ssa. Ostaahan monet käytettyjä kestovaippojakin.
typeriä ovat, jos alkavat ilkkua siitä lapselleen, joka voi sitten levittää sanaa.
ja sanoo lapselle "hei, täällä on juttua XXX:stä" Niin kyllä ne kaverit lukee...
Kyllä se on siivellä elämistä, jos lapsensa vaatettaa sukulaisilta ja tuttavilta saaduilla vaatteilla.
Jos se on vapaaehtoista ja vastavuoroista. Oma kälyni haluaisi kaiken meidän lapsilta, mutta sieltä ei tule koskaan mitään meillepäin -> myy omat pois kirpparilla
Ihmettelin kun vein hänet kirpparille, jossa on ihania juttuja lapsille (Helsingissä) ja siis merkkivaatettakin. Tällä naisella on neljä lasta ja luulin että ois tarvinnut vaikka mitä. Sitten toiselta kaverilta kuulin että oli sanonut minusta näin: "X vei mut kirpputorille ja yritti saada ostamaan kaikkea hölmöä. En mä käytettyä osta kun saadaan isovanhemmilta kaikki uutena". Että näin. Todellakin siivellä elämistä kun laittaa isovanhemmat vaatettamaan neljä lastaan. Jää sitten itselle rahaa ryypätä.
Ihmettelin kun vein hänet kirpparille, jossa on ihania juttuja lapsille (Helsingissä) ja siis merkkivaatettakin. Tällä naisella on neljä lasta ja luulin että ois tarvinnut vaikka mitä. Sitten toiselta kaverilta kuulin että oli sanonut minusta näin: "X vei mut kirpputorille ja yritti saada ostamaan kaikkea hölmöä. En mä käytettyä osta kun saadaan isovanhemmilta kaikki uutena". Että näin. Todellakin siivellä elämistä kun laittaa isovanhemmat vaatettamaan neljä lastaan. Jää sitten itselle rahaa ryypätä.
En kestä ihmisiä jotka katsovat kaupassa joka ainoan tuotteen hinnat tosi tarkkaan, tyyliin jos hintaero on viisi senttiä jollain jäätelöpakkauksella niin mietitään vartti siinä hyllyn edessä et mitä tehdään kun lapset haluaa mansikkaa mutta vanilja on 5 senttiä halvempaa. Ja sit ostetaan se vanilja ja lapsilla on paha mieli ja äiti on tyytyväinen kun taas säästettiin. Näitä tyyppejä tunnen useamman. Aina alkavat puhua miten paljon ovat taas säästäneet kun eivät tilaa mitään, käy missään ym. Rasittavia!
En ole lukenut juttua, mutta tossa kohtaa olisi voinut edes toimitus ajatella mitä kannattaa kirjoitella. 8-vuotiaalla on ko laajempi kaveripiiri ja nolottaahan. Toisekseen olen sitä mieltä että kyllä ne alusvaatteet on jo niin henkilökohtaisia että voisi ne ostaa uutenakin!