paluu virkavapaalta - ei työtä ?
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Jäin virkavapaalle tehdäkseni projektityön tytäryhtiössä. Nyt vuotta myöhemmin olisin palaamassa ja työkokemustani vastaavaa työtä ei ole tarjolla... Aiempi työni on edelleen jäljellä, siihen on palkattu työntekijä vakituiseen työsuhteeseen. Esimieheni on vaihtunut, mutta hän on kyllä tiennyt virkavapaastani.
Kommentit (2)
Olen yksityisellä puolella, ja yleisesti meillä käytetään termiä 'virkavapaa' vaikka kyseessä on juridisesti kai palkaton vapaa tms. Mutta joka tapauksessa työsuhde ei ole päättynyt.
Minulla on tosiaan vaikeampi tilanne siinä mielessä, että palkkaanikin voidaan todennäköisesti muuttaa eli siksi aion olla aika tiukka että korvaavan työn pitää vastata koulutusta ja kokemusta.
Mutta jos kohtalotovereita on lisää, niin mielelläni kokemuksistanne kuulisin.
ap
Olen töissä valtiolla ja joutunut samaan tilanteeseen: olin 6 kk opintovapaalla, josta palatessani huomasin, että sijaiseni sai jatkaa entisissä tehtävissäni ja minut siirettiin toisiin tehtäviin. Sijainen kävi tosin vähän väliä minulta kysymässä, miten mitäkin pitäisi hoitaa, mutta valitettavasti en viitsinyt auttaa.
Mutta koska minulla on oikeasi virka, ei minua voinut potkia pois vaan siirrettiin tilapäisesti muihin tehtäviin. Jos minut haluttaisiin oikeasti siirtää toisenlaisiin tehtäviin, pitäisi laittaa uusi virka auki ja minut nimittää siihen (jos suostun). Nykyisin hoidan avointa virkaa, mutta se alkuperäistä virkaani vastaavat työtehtävät ovat toisella henkilöllä.
Monimutkaista?
Joka tapauksessa virkaansa ei menetä eikä palkkaansa, vaikka tehtävät vaihtuvat. Palkkaus on sidottu virkaan, ei henkilön tekemiseen.