Minkälaista työtä/opiskelua suosittelet minulle?
Tätä olen pähkäillyt päässäni pitkään. Tuntuu, ettei oikein mikään innosta, enkä ole "riittävän pätevä". Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen!
x Ensinnäkin säännölliset työajat olisivat tärkeät! Ei vuorotyötä.
x Olen enemmän teoreettinen, kuin käytännönihminen.
x Pitkästyn helposti. En ole kovin maltillinen.
x Minua kiinnostaa terveys ja ihmisten hyvinvointi.
x Pidän tiedon keräämisestä, lukemisesta, kirjoittamisesta, erilaisten testien tekemisestä ja elämän pohtimisesta.
x En ole kovin liikunnallinen, enkä omaa suurta lihasvoimaa.
x Olen nopea kirjoittamaan koneella.
x Tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, mutta sosiaalisuuttani rajoittaa ujous ja epävarmuus itsestäni.
x En pidä suuren joukon keskipisteenä olemisesta ja esitelmien pito kammoksuttaa minua.
x En halua harteilleni kovin suurta vastuuta.
Siinä muutamia juttuja... Voin lisäillä luonteenpiirteitäni ja kommentoida sitä mukaa, jos/kun ehdotuksia tulee.
Kommentit (28)
Mihin koulutukseen minun kannattaisi hakeutua jos aikomukseni on mennä työskentelemään esim virastoon? Vai tiedustelenko suoraan töitä?
En ole ap, vaan eräs toinen asiasta kiinnostunut. Oletko käynyt koulutuksen juuri kirjanpitoon vai päässyt työn kautta oppimaan?
kun niitä ryhmä- ja yksilöesitelmiä on koko ajan . Se tekee vaan hyvää ja pääasiahan siinä on se esitettävä aihe. Puhun kokemuksesta. Esiintyminen tuli hyvin luonnolliseksi. Eri asia sellainen, jos arvioitais itse esiintymistä. Sellaista mulla ei ollu kauppaopistossa. Opinnäytetyön esittäminen nyt jännitti, mutta siitäkin selvisin. Mahdollisimman lyhyt esitys siinäkin.
Siis jotain kauppaopiston rutiiniesitelmiä ei todellakaan tarvitse jännittää niin et jättäis menemättä koko kouluun!
Huonompi on jos elämässä ei ole ollenkaan pitkästä aikaa selasta vaihetta, etvis esiintyä. Sit kyllä kynnys kasvaa.
En ole ap, vaan eräs toinen asiasta kiinnostunut. Oletko käynyt koulutuksen juuri kirjanpitoon vai päässyt työn kautta oppimaan?
Luin itseni lukion jälkeen merkonomiksi (mä olen vielä niitä merkonomiksi valmistuneita), tai olin siinä välissä pari vuotta ajelehtien… tein sekalaisia töitä.
Sitten koulun jälkeen toimistohommia, ja ajauduin avustamaan kirjanpidossa. Siinä välissä pidin äitiysloman ja jotenkin päädyin myyntityöhön ja lisäksi hoitamaan myynti- ja ostoreskontraa. Sitten kävi, pienessä firmassa iso oho, kun kirjanpitäjä sairastui ja ei auttanut muuta kuin kääriä hihat ja alkaa toimeen.
Eihän siinä lopulta hyvin käynyt, tai kävi miten kävi, pikku firma myytiin ja samalla hain itse tilitoimistoon. Kaikki tuo työkokemus, mitä olen kerännyt toimistohommista ja myynnistä on ollut tosi isona apuna kun on pitänyt ymmärtää rahavirtoja.
Lopun ’koulutuksen’ olen saanut nykyiseltä työnantajaltani. Viihdyn loistavasti. Työaika on säännöllinen, palkka tulee ajallaan, tekemistä riittää, työkaverit ja asiakkaat ovat ihania… Alkuun oli raskasta kun piti opetella erottamaan tulos taseesta, mutta nyttemmin perusasiat pysyy samana, uutta tulee sopivasti.
Jos jonkun vinkin osaan antaa, niin juuri tuollaisen laskuttajan, myyntisihteerin tai ostoreskontran hoitajan kautta pääsee eteenpäin. Kouluttautuminen on tärkeää, mutta töihin oppii vaan töitä tekemällä. Ainakin mulla on näin.
Suunnitelmissa on myös pätevöityä alalla, KLT-tutkinto pitäisi suorittaa vuoden lopussa. Tai ainakin yrittää… Tilinpäätöksiäkin olin pelännyt turhaan, sehän on vaan suursiivous firman kuin firman tileillä.
t. 29
Minäkin olen vanha merkonomi, nyt kun menetin työni kokonaan yksi ajatus on kouluttautua kirjanpitäjäksi.
Maailma on avoin.
Pariin hyvään firmaan ensin töihin. Sitten
oma firma ja määrittelet itse ansiotasosi ja työmääräsi !
t: eräs jolle ei valitettavasti sovi tuo.mutta se on hyvä ammatti !
Kirjanpitäjäksi vaan!
Pääsee ratkomaan arvoituksia, pohtimaan syvällisiä – siis jos joku olisi mulle kertonut, miten hauskaa tämä homma suurimmaksi osaksi on, niin olisin ryhtynyt kirjanpitäjäksi jo aiemmin.
Ja töitä riittää. Tietysti se ensimmäisen paikan saaminen voi olla vaikeaa, mutta kun on saanut vuoden työkokemusta niin pääsee jo aika moneen paikkaan – viiden vuoden kuluttua saat valita minne kävelet. Siis tietty jos rahkeet riittää.
Aikuiskoulutusopistot järjestää koulutusta. Myös kiinteistökirjanpitäjiä tarvitaan. Eikä tarvitse välttämättä ihmisiä tavata. Mutta jos haluaa, niin sekin järjestyy.