Pukeutuvatko englantilaislapset edelleen talvisin hyvin kevyesti, esim. shortsit ja puolihameet?
Asuin Lontoossa 90-luvun alkupuolella enkä pystynyt kuin hämmästelemään kun lapset menivät jopa räntäsateessa kouluun paljain käsin ja paljain päin ja pahimmilaan paljas iho vilkkui polvisukkien ja hameen/shortsien kanssa. Pakassäillä saatettiin ottaa esiin villakangastakki mutta silloinkin jalassa saattoi olla esim. ohuet sukkahousut.
Kommentit (41)
lasten talvivaatetus on tyyliin toppaliivi, sormikkaat ja pipo, joskus jopa ohuehko tikkitakki.. toppahousuja pitääkin sitte jo hakea jostain urheilupuolen lumilautailuosastolta ja suunnattu niille perheille kai jotka suhaa lomalla alpeille tms :)
lasten talvivaatetus on tyyliin toppaliivi, sormikkaat ja pipo, joskus jopa ohuehko tikkitakki.. toppahousuja pitääkin sitte jo hakea jostain urheilupuolen lumilautailuosastolta ja suunnattu niille perheille kai jotka suhaa lomalla alpeille tms :)
Englannissa on aika harvoin kylmä. Jos nyt vuodessa on pari lyhyttä pakkasjaksoa, on aika turhaa hankkia toppahaalareita, koska yhtä hyvin voi pysytellä sisällä sen korkeintaan pari viikkoa vuodessa kun niitä pakkasvehkeitä tarvitsisi.
ja keskiviikko- ja perjantai-iltaisin nuorison vaatetus on narutopit ilman takkeja, mutta alkoholi tietty tuo sitä lämpöä sitten riittävästi...
Mun mies, suomalainen, vietti lapsuuttaan ja nuoruuttaan siellä. Nyt kohta 45 v:nä laittaa esim. autolla jonnekin mennessään takin päälle kun pakkasta on yli -10. Pulkkamäkeen on sentään alkanut oppia pukeutumaan, ei kuitenkaan tykkää kylmästä, mutta ei vaan siis niin helposti palele. Toisaalta sitten vanhemmilla ihmisillä Englannissa tuppaa vähän jokaisella olemaan reumaa ja hengitysvaikeuksia, että liekö nuoruuden kylmyydellä osansa siinä...
Kirjoittelen täältä sumuisesta Englannista, +5 lämmintä ja porukka saattaa vetää teepaidassa ja lapsilla saattaa olla joku ohut paita tms. Huvittavinta tässä on se, että aikuisilla saattaa olla ihan suht paljon päällä, mutta rattaissa istuu lapsi, jolla on housut polveen saakka eli paljaat pohkeet jne :) Ei ole lainkaan ihmeellistä nähdä ihmisiä juoksemassa hihattomassa paidassa ja jos viihteelle lähtee viikonloppuna niin naisilla on kusirajahameet ja topit päällä, oli pakkasta tai ei.
Englannissa on aika harvoin kylmä. Jos nyt vuodessa on pari lyhyttä pakkasjaksoa, on aika turhaa hankkia toppahaalareita, koska yhtä hyvin voi pysytellä sisällä sen korkeintaan pari viikkoa vuodessa kun niitä pakkasvehkeitä tarvitsisi.
ankeeta moinen...
Ei ole lainkaan ihmeellistä nähdä ihmisiä juoksemassa hihattomassa paidassa ja jos viihteelle lähtee viikonloppuna niin naisilla on kusirajahameet ja topit päällä, oli pakkasta tai ei.
Ja hölkkääjäthän tietenkin hölkkäävät sortseissa jos pakkasta ei ole kovin paljon. Viime viikonloppunakin tuli +2 asteen lämpötiloissa monta sortsihölkkääjää vastaan. Samassa hotellissa asusteli brittimies, joka liikkui viikonlopun varvassandaaleissa ja t-paidassa (oli sillä toki farkutkin).
vasta "oppikoulussa", eli 11v. Sitä ennen aina oli polvihousut. Siksi ei nykyisin koskaan pidä shortseja, vaan ohuita pitkiä housuja, Suomen kesässäkään.
Olemme olleet Irlannissa kesäisin, ja joskus kesäkuussa on ollut vain 6-7 astetta lämmintä, tuulta ja sadetta. Paikallisilla lapsilla oli kesävaatteet, korkeintaan fleecetakki, ei sadetakkeja. Oma lapseni liikkui silloin kosteusuojatussa haalarissa :-)
Ja en olisi uskonut etta nain tapahtuu, mutta niin menevat joskus meidankin lapset!
Olen asunut Englannissa nyt kohta 17 vuotta, ja alkuun hammastelin ja kauhistelin pukeutumista, mutta nyt sita ei edes huomaa.
Tanakin aamuna (+1C), monet menivat kouluun polvisukissa ja pikkuhameessa, hatuista ja hanskkoista nyt puhumattamaan!
alle 15 C:ssa sortsit ja t-paita Lontoossa, eikä ollut mikään lenkkeilijä. Mutta se ei ilmeisesti ollutkaan mitään :D
Ei ole lainkaan ihmeellistä nähdä ihmisiä juoksemassa hihattomassa paidassa ja jos viihteelle lähtee viikonloppuna niin naisilla on kusirajahameet ja topit päällä, oli pakkasta tai ei.
Ja hölkkääjäthän tietenkin hölkkäävät sortseissa jos pakkasta ei ole kovin paljon. Viime viikonloppunakin tuli +2 asteen lämpötiloissa monta sortsihölkkääjää vastaan. Samassa hotellissa asusteli brittimies, joka liikkui viikonlopun varvassandaaleissa ja t-paidassa (oli sillä toki farkutkin).
osa vetää sortseissa ja läpäreissä nytkin. Jotenkin hauskaa kun ne luulee varmaan, että asuvat Espanjassa, istuttavat palmuja jne ja esim viime talvi sitten tappoi niistä suurimman osan. Minä puen kyllä lapsilleni aina kunnon vaatteet päälle, koska tuo kosteus tekee esim nollakelistä pirun kylmän tuntuista. Onhan täällä maailman paskin ilmasto, ei täällä vanhuutta voi millään viettää. Viime viikolla teinipimut luokkaa 15 vetivät narutopissa ja minihameessa, ulkona nollakeli. Mä katsoin, että mä varmaan kuolisin jos liikkuisin yhtä vähissä vaatteissa. Hulluinta on nähdä noita pyöräilijöitä, tuulee niin, että tukka lähtee ja rapa ja paska lentää kun ei ole takalokareita ja porukka vetää sortseissa töihin :)) Onhan tää välillä aika huvittavaa katsottavaa. Asiasta toiseen niin tietyöt on jotain mitkä on ehkä kaikkein enityn kehitysmaaasteella. Meidän talon ikkunasta näkyy sellaisen suht ison tien työmaa. Kaivoivat pari kuoppaa ja sen jälkeen tie on ollut puolittain suljettu 3 viikkoa. Kukaan ei tee mitään ja siinä on liikennevalot nyt ja joka aamu kilsan jono. Nyt on sitten ne liikennevalotkin hajonneet ja autot sekoilee kun on vain yksi kaista :) Suomessa samainen homma olisi tehty 3 päivässä, täällä 3 viikkoa on kai se minimi, että aletaan suunnittelemaan mitä varten ne kuopat kaivettiin :)
kyllä lähellä nollaa alkaa olla jo toppakelit ja sama surkea pukeutuminen jatkuu ylämaillakin
ei lapset valita kun ovat tottuneet kevyeen vaatetukseen. Kaveriperheen lapset painelivat viime keväänä Suomen vierailullakin krokseissa vaikka lunta oli vielä maassa. Toki silloin oli kevät ja aurinko jo vähän lämmitti, mutta itse kuljin vielä talvikengissä. Eikä niillä nenät vuotaneet. Ja sisällä heittivät t-paidalle ja kehuivat miten lämmintä meillä on...
Niillä on jotenkin erilainen kylmänsietokyky kuin meillä. :D Siellä on taloissa sisälläkin talvella aivan pirun kylmä eli ehkä ne jotenkin karaistuu siihen. Kyllä siellä toki ihan toppatakkejakin käytetään mutta pakkassäässäkin pienet lapset saattavat istua rattaissa paljaat sääret vilkkuen ilman pipoa ja hanskoja. Vaikka eipä siellä silti kylmällä niin ulkoilla, vain sen verran kuin on pakko siirtyä paikasta toiseen. Ja ainakin mun mielestä sellainen kylmä ja kostea viima muutamassa plusasteessa on jo aika kylmä, vaikka pakkasta ei välttämättä olekaan.
Mutta kyllä kylmäsi ne pienet koululaiset shortseissaan parissa plusasteessa, mutta kaipa ne siihen sitten tottuu. Itselläni oli kyllä ihan kunnolla aina vaatteita, yleensä tuplavaatetus muihin verrattuna.
Baareihin lähdetään ihan yleisesti, ihan aikuisetkin siis, ilman takkia narutopissa ja minihameessa olipa sää mikä hyvänsä. Monissa yökerhoissa ei edes ole narikkaa ja se takki olisi vain tiellä.
ja lapset juoksivat ulkokentällä polvihousuissa, sääret paljaina!
Otinpa tästä näystä oikein valokuvankin, mitä sitten täällä Suomessa kovasti ihmeteltiin...
Usein näkee Suomessakin, että maahanmuuttajalapset/vauvat on puettu aivan liian kevyesti - juuri vähän aikaa sitten eräs nuori äiti kuljetti Valtterin kirppiksellä pientä vauvaa sylissään, eikä tällä vauvalla ollut ollenkaan sukkia jalassa!!??
kaikki, jotka ovat olleet ko. paikassa, tietävät, että siellä on aika kylmä; se on vanha tehdashalli, eikä todellakaan mikään normaalilämmin sisätila!
Ja en olisi uskonut etta nain tapahtuu, mutta niin menevat joskus meidankin lapset!
Olen asunut Englannissa nyt kohta 17 vuotta, ja alkuun hammastelin ja kauhistelin pukeutumista, mutta nyt sita ei edes huomaa.
Tanakin aamuna (+1C), monet menivat kouluun polvisukissa ja pikkuhameessa, hatuista ja hanskkoista nyt puhumattamaan!
Minä asun oikeasti ulkomailla ja mulla on kansainvälinen näppäimistö, kuten ihan kaikilla nykyisin. Ä:n ja Ö:n pisteiden hävittäminen ulkomailla asumista teeskennellen on aika ysäriä.
Tuulee aina ja kosteaa. Täällä kun on nollakeli niin tuulen ja kosteuden takia vastaa varmaan -15 Suomessa, menee luihin ja ytimiin ja täällähän tuulee aina. Mikä paskinta, kesätkin ovat kamalia. Ja kyllä, kuljetaan lähes alasti, mutta kyllä kaikilla sitten onkin flunssa vuoden ympäri. Tosin talotkin ovat jääkylmiä ja homeongelmat korjataan maalilla, kylppäreissä ei ole lattiakaivoja ja välillä vesi tippuu seinien raosta alakertaan :) Kylppärit on katsokaas aina rakennettu yläkertaan. Vanhemmissa taloissa ei ole mitään eristeitä eli pelkkä harkko ja kun sataa 6 kk:tta putkeen niin kosteus imeytyy kiveen ja sisällä tapetit kuplii :))
Minä asun oikeasti ulkomailla ja mulla on kansainvälinen näppäimistö, kuten ihan kaikilla nykyisin. Ä:n ja Ö:n pisteiden hävittäminen ulkomailla asumista teeskennellen on aika ysäriä.
Aivan. Kyllä ne voi vaihtaa ihan kaikkiin,
ei ole ylivoimaista...
En ole tuon kirjoittaja, mutta mistä sä ulkomailla ääkköset saat koneeseen? Applen koneessa saa character viewerin takaa, mutta pirun hankalaa. Minä ostin koneeni Suomesta juuri tämän takia, että sain ääkköset näppikseen, mutta onko sulla nyt joku muu keino siihen?
Aivan. Kyllä ne voi vaihtaa ihan kaikkiin,ei ole ylivoimaista...
Esim Apple ei vaihda kuin kiinalaisiin ja oliko ranskalaiseen näppikseen. Kysyin nimittäin sitä täältä ja siksi ostin lopulta koneen Suomesta. Toki ne saa varmaan jotenkin repimällä näppiksen irti ja vaihtamalla maa ja kieliasetuksia, mutta ei mitään järkeä.
mutta ainakin täällä Etelä-Ruotsissa on monilla eskarilaisilla päällä esim. sukkikset ja heme, ei toppa- tai muita ulkoiluhousuja, ja pakkasta on täälläkin ollut (tosin enimmillään vaan jtoain -5, mutta silti). Eivätkä kaikki eskarissa ulkoile joka päivä, jos sää on kylmä tai sateinen.