Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipas paha mieli.. (Kiinteiden aloituksesta puolivuotiaalla)

Vierailija
31.01.2012 |

Lapsellani on ollut ripuli jo 1,5kk. Syyksi on epäilty mm. allergiaa. Eilen sairaalassa hoitaja vihjaili ripulin johtuvan siitä, että 6,5 kk vauvani saa liikaa maitoa! Olemme kyllä aloittaneet kiinteät, mutta nyt pitäisi syödä jo 4 ateriaa ja joka ruoalla 1dl. Lapseni on nyt syönyt n. 2 viikkoa kiinteitä ja on saanut 1-2 annosta päivässä, vähitellen olen lisännyt määriä, nykyisin syö n. 3rkl kerrallaan.

Nykysuosituksissa kuitenkin täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti.En ymmärrä sitä, miksi kiinteillä on niin hirveä kiire. Lapseni kasvanut maidolla hyvin!

Millaisella tahdilla siis pitäisi lisätä annosten kokoja?? Vauvani ei vielä oikein osaa niellä kiinteitä ja pyörittelee ruokaa suussaan pitkään. 3 rkl syömiseen menee n. puoli tuntia.

Itse olen ajatellut, että lapsen tahdilla mentäisiin, enkä halua väkisin pakottaa. Uskon, että oppii kyllä aikanaan syömään, kunhan saa positiivisen kokemuksen syömisestä, enkä pakota väkisin.

Tulipas ikävä olo.. :-(

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsen tahdissa. Pidät pääsi etkä ala menemään kaikkien mielipiteiden mukaan. Tähän maailmaan mahtuu niin monta mielipidettä kuin on ihmistäkin, eikä yksittäinen hoitaja voi päätellä mitään pätevää syytä lapsesi ripuliin. Keskustele lääkärin/lääkäreiden kanssa. Sinä tunnet lapsesi parhaiten.

Vierailija
2/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa sua auttaa sen kummemmin kuin että, oma lapseni joka on nyt 9kk, ei juo joka kerralla maitoa kun syö. Olen yrittänyt mutta ei kelpaa ja sillehän ei voi mitään. Toki maitoa menee, saattaa mennä vaikka pullo jossain välissä kokonaan mutta ei aina ruuan jälkeen tai ennen. En ole ottanut ongelmaa siitä, tosin meidän vauveli on terve, joten sinänsä eriasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan rauhassa voit kiinteitä aloitella. Minä aloittelin lapsellani 6,5kk.n iässä ja todella todella hitaasti alkoivat sitten maistua. Välillä tulikin sellainen olo, että 7kk oli vielä melkein täysimetyksellä, kun ruokaa ei juuri mennyt. Hyvin on terveet ja hyvänkokoiset lapset tulleet. Mene vaan maalaisjärkeä käyttäen lapsentahtisesti.

Vierailija
4/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten tullut kysyneeksi asiasta mitään kokeneelta lastenlääkäriltä? Siis sekä ripulin syystä että kiinteiden antamisesta.

Vierailija
5/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan kanssa keskustelin lääkärikäynnin jälkeen, kun sovittiin maitoaltistuksen varaamisesta. Lastani on siis kyllä tutkittu sairaalassa, mutta syytä ripuliin ei ole vielä löytynyt.

Katsotaan josko syyksi paljastuisi maitoallergia.

Jos ei ole sitä, toivottavasti joku syy löytyisi...

Vierailija
6/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon juominen, sitä sairaanhoitaja varmasti tarkoitti eikä yrittänyt syyllistää sinua. Älä stressaa ruuan desimääristä, mutta yritä antaa sen verran, minkä hyvin saat menemään ja kokeile eri makuja.

Vierailija
7/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin hoitaja sitä millään pahalla tarkoitti jos tosiaan vain vihjaili eli epäili tällaitakin yksinkertaista syytä.

Mielestäni paljon parempi syy kuin joku virus tai bakteeri.

maidon juominen, sitä sairaanhoitaja varmasti tarkoitti eikä yrittänyt syyllistää sinua. Älä stressaa ruuan desimääristä, mutta yritä antaa sen verran, minkä hyvin saat menemään ja kokeile eri makuja.

Vierailija
8/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköjään riittää edelleen!

Jätä tuollaiset kommentit omaan arvoonsa, ja etene lapsen tahtiin kun vielä voit siihen vaikuttaa. Eskarissa ja koulussa Suomessa jo edetäänkin ihan toisten tahtiin ja vaaditaan lapselta monesti kohtuuttomia.

Lapsi itse AINA parhaiten tietää mitä ja miten paljon syö, vanhemmat huolehtivat vain tarjolle monipuolista ruokaa. Välillä on 1v ikäisiäkin jotka ei vaan suostu syömään paljoakaan kiinteitä. Suomessa ei kuitenkaan lapset nälkään kuole.

Ja jos vielä imetät (?) niin lapsi ei voi saada liikaa maitoa, ja rintamaito on edelleenkin monipuolista ja parasta ravintoa kiinteiden ohella. Älä murehdi! Tärkeintä että syömistilanteet on rentoja ja mahdollisimman mukavia. Lasta ei kannata alkaa piinaamaan, muuten tulee ongelmia.

2 viikkoa on vielä niin lyhyt aika opetella kiinteiden syömistä, ettei ole mikään kiire senkään puolesta. Minulla 3. lapsi ja aika samaan tahtiin meni, alku on totuttelemista ja se kestää, muutaman kuukauden kuluttua vauvasi jo varmasti syö paremmin. Taisi hoitajalla olla vanhanaikaiset käsitykset vauvan syömisestä, jos aloittaa kiinteät 3-4kk iässä, niin totta ihmeessä 6,5kk iässä niitä syö jo udeamman aterian varsinkin jos imetyskin on jäänyt pois.

Luota nainen itseesi, tunnet lapsesi parhaiten!

Vierailija
9/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä olet aloittanut kiinteät ihan oikein, jatka samaan malliin äläkä välitä yhden hoitajan kommentista.

Onko lapsellesi tapahtunut jotain muutosta silloin kuin ripuli alkoi? Siirryitkö silloin antamaan korviketta vai onko imetätkö vielä? Eihän lapsesi ole saanut esim. antibioottikuuria?

Maitoallergia tarkoittaa lapsella allergiaa lehmänmaidon proteiinille. Jos sitä epäillään, niin lapsesi varmaankin nyt saa äidinmaidonkorviketta. Onko hänellä muita oireita kuin tuo ripuli? esim. ihottumaa

t.maitoallergisen äiti

Vierailija
10/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä suosituksista. Aikanaan piti olla se 4 tunnin ruokaväli ja mammat itketti vauvojaan kun eivät uskaltaneet syöttää. Siis hömmät ei uskaltaneet! Naapurini melkein itki mulle kun tunsi niin pahaa mieltä menneestä. Mun puolesta sai itkeäkin kun seinänaapurina jouduin kuuntelemaan tätä itkua. Voi jos olisin tiennyt sen johtuvan nälästä!!

Toinen äiti mittasi tarkkaan päivän maitosuositukset ja vaati lapsiaan juomaan ne. Siinä sitä sitten pahan mielen kanssa sitä litkua latkivat! Nyt ei tartte enää kiitos lääkärin kun huomasi jotakin...!

Itse aikoinaan annoin vain äidinmaitoa 6kk ja sen jälkeen sopivasti kiinteitä äidin maidon kera. Pidin kyllä huolen omista syömisistäni ja vitamiineista ettei vauva kasva pullan avulla:) Neuvolassa kritisoivat asiaa mutta sanoin noudattavani vaihtoehtolääkinnän suosituksia, joita pidin parempana.

Olen sitä mieltä, että äidiksi tulevan naisen on syytä kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi ja sukkelaan. Tietoa on hankittava itse -kiitos median kun sitä saa niin helposti. Neuvolan suositukset kannattaa kuunnella ja heidän arvionsa lapsen kehityksestä mutta mutta on muitakin suosituksia ravinnosta ja ihan yhtä päteviä ellei pätevämpiä!!

Ja lopuksi on mainittava tämä 4t ruokavälin perustelu. Sitä varten, että vauva oppii ruoka-ajat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Juu ihan koulutettujen mielipide!

Mitäs neuvolan väki sanoo tästä asiasta nyt?

Vierailija
11/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmas vauva menossa ja tämä on samanlainen pieniruokainen kuin isot sisaruksensa. mieluummin söisi vain tissiä. Nyt vauva on 8 kk ja syönyt melkein 2 kk soseita, ja tarjoan tälle aamupalaa (hedelmäsosetta), lounasta (liha-kasvissosetta), välipalaa (hedelmäsosetta), päivällistä (liha-kasvissosetta) ja iltapalaa (hedelmäsosetta). Olen iloinen jos aterialle menee puoli desiä! Joskus saattaa mennä desi. Mutta harvoin. Ei se mitään. Imetän lisäksi. Kyllä me kaikki opimme syömään ajan kanssa!

Vierailija
12/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että inhoan sanan lapsentahtisesti YÖÖÖÖÖK hyvä kun sain sen edes kirjoitettua HRRRRRRR!!!! Varmaan kaikki sitä hokevat hihhuliäidit sen pilannut HYI S**TANA sentään!!!!!

Vierailija
13/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikalla ei syö mitään, mutta sormiruokaillen paloina maistuu hyvin. Sitäkin voi kokeilla.

Vierailija
14/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 8kk syö edelleen alle puoli desiä aterialla, joskus menee jopa reilut puoli desiä muttei desiä koskaan. 5kk aloitettiin kiinteät. Silti lapsi kasvaa plus-käyrällä. :)

Vierailija
15/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitaja sitä kiusallaan sanonut vaan toi esille asian, josta puhutaan liian vähän. Jos elimistö jo olisi valmis muullekin, voi se maito tulla ripulina ulos.

Vierailija
16/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassakin monesti oletetaan että jos vauva on aloittanut kiinteät 6kk ikäseinä niin pitäisi olla kuitenkin "samassa tahdissa" muiden kanssa jo kiinteissä viikon päästä. Eihän se ole yksinkertaisesti mahdollista.

Oman järjen ja vauvan tahdin mukaan menet.

Minullekkin 4kk neuvolassa sanottiin että aloita kiinteät kun vauva on niin iso ettei pärjää pelkällä imetyksellä. Sanoin että en näe mitään syytä koska on sillä imetyksellä nimenomaan isoksi kasvanut. Enkä aloittanut vaikka neuvolakorttiinkin kirjoitti että aloitetaan kinnteät. Hyvin kasvoi silti jatkossakin.

Vierailija
17/17 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan kanssa keskustelin lääkärikäynnin jälkeen, kun sovittiin maitoaltistuksen varaamisesta. Lastani on siis kyllä tutkittu sairaalassa, mutta syytä ripuliin ei ole vielä löytynyt.

Katsotaan josko syyksi paljastuisi maitoallergia.

Jos ei ole sitä, toivottavasti joku syy löytyisi...

Olen huomannut 2 lapsen äitinä, että hoitajia on moneen junaan. Joillakin on uskomattoman vähän tietoa asioista, kuten ruuasta, jos vähänkin poikkeat kysymään jotain erikoisempaa.

Meillä poika söi 9 kk saakka lähes pelkkää maitoa, kun ei halunnut kiinteitä kuin vähän maistella. Poika oli todellinen paksukainen ja kasvoi kuin heinänkorsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi