Millaisia vaatteita pidit lapsena?
Tai siis miten sinut puettiin?
Äitini oli muoti-ihminen ja 80-luvulla olin varsin ajan hermolla suurine farkkutakkeineni ja merimieshattuineni (siis ihan oikeasti sellainen jota Aku Ankka pitää!). Kouluun (ala-aste) 90-luvun alussa tuli pukea sellainen haitarihame. Itse kun sain valita, puin ajan hermoa silmällä pitäen farkut ja flanellipaidan. :P
Kommentit (6)
ihan eri suhteissa kun esim. omilla lapsillani nyt. Talvella ja kesällä käytettiin ihan eri vaatteita. Kesävaatteet oli vintillä talvisin ja toisin päin. Talvisin käytin järkkyjä laamapaitoja ja pitkiä alushousuja. Pakkasilla oli vain villalapasia, joihin lumi inhottavasti tarttui. Koululaisena sain nahkarukkaset, ne oli ihanat.
Kesävaatteista muistan erityisesti froteiset shortsit, joissa oli metallisolki. Niitä oli joka toisella lapsella silloin, merkkiä en tiedä.
Olipa hauska muistella lapsuusaikoja...
Ja ikää mulla siis 40+
70-luvun lopulta tulee mieleen äidin ompelemat viininpunaiset plyyssi hame ja paita, oli meillä koko haalaritkin plyyssiä, siis joskus 5-6 vuotiaana, niiden kanssa oli tosi hankala käydä vessassa.
80-luvulla ompelin ja neuloin itse vaatteeni. Nyt muodissa olevat korkeavyötäröiset ja porkkanalahkeiset housut on kaavoitukseltaan tosi tuttuja, sellaisia ommeltiin 80 luvun lopulla.
muistui yhtäkkiä sellaiset irrotettavat pitsikaulukset jotka laitettiin puseroon kun piti hienostella. Tämä siis 90-luvulla.
Kesä t-paidat kiersivät lapselta seuraavalle kunnes lapset loppuivat :)
Talvella oli mummon kutomat villahousut ja paidat, ruman värisiä ja kutisevia.
muuta kuin äidin ompelemat somat mekot koulun juhliin.
Luokkakuvissa näkyy sukkahousut ja samettihame, joku rätisevä keinokuitupusero, joskus henkselilliset toppahaalarit.
ja muistan tavalliset collegepaidat ja lumipestyä ohutta kangasta olevat "farkut" jossa oli resorit lahkeessa. Anorakki oli neonvihreä.
Ylä-asteella oli oltava myllyt (Adidaksen verkkarit) ja suoralahkeiset Levikset. Joo, flanellipaidat ja sitten se käsittämätön kukkaiskangasvillitys. Kukkakankaalla levennettiin farkkujen lahkeet. Kuosi oli untuvatakeissa ja kauluspaidoissa.