Kun työpaikka ja vauvakuume eivät sovi yhteen
Mitä tehdä, kun on kamala vauvakuume, mutta ei voi työpaikan vuoksi hankkia lasta ainakaan vuoteen?
Olen nyt äitiysloman sijaisena ja työt voivat jatkua vielä sijaistettavan mahdollisen hoitovapaan aikana.
Samalla on kova vauvakuume, mutta pelkään pilaavani tulevaisuuden työmahdollisuudet tekemällä lapsen tähän saumaan (eli en siis saisikaan jatkaa hoitovapaan sijaisena ja menettäisin siinä työkokemusvuosia, eikä minua sitten ainakaan vakinaistettaisi).
Olen kohta 27-vuotias ja tämä on ensimmäinen pitempiaikainen työpaikkani.
Pitääkö minun odottaa vakituista työpaikkaa siihen asti, että voin lapsen tehdä? Entä jos saankin olla töissä äitiysloman ja hoitovapaan ajan (ehkä siis jopa yli kaksi vuotta), mutta jään sen jälkeen taas ilman työpaikkaa ja joudun hankkimaan uuden määräaikaisen pestin... Missä välissä niitä lapsia sitten oikein tehdään?
Nykyaika ja määräaikaiset työsuhteet :(
Kommentit (10)
Lapsen voi tehdä just sillon kun haluaa, ei työpaikka sitä määrää.
Itselläni on ollut mielessä, että lapsi pitää tehdä silloin, kun sitä haluaa, eikä siihen työpaikat vaikuta. Toisaalta olen ajatellut myös, että vakituinen työpaikka turvaa lapsenkin tulevaisuuden. Ja on rahallisestikin parempi tilanne sitten.
Missä välissä ihmiset oikein pystyvät tekemään lapsia ja ostamaan omakotitaloja, kun kaikki pitäisi ehtiä tehdä siinä kolmenkympin korvilla?
ap
Voi odotella vakituista työpaikkaa tai lähteä yrittämään lasta jo sitä ennen. Töitä voi saada äitiysloman jälkeenkin ja toisaalta vakityön voi menettää, ainakin yksityisellä puolella.
Jos ikää on kovin paljon, vakituisen työn odottelu voi olla uhkarohkeaa.
Biologinen kello tikittää. En kyllä missaisi vauvakuumetta yhden duunipaikan takia. Tässä iässä voi joutua oottamaan sitä ekaa vaikka 5vuotta!! Niin, ja pilleireiden lopettamisen jälkeen sitä hedelmöittymistä ainakin sen puoli vuotta keskimäärin.
että vanhempainrahakauden jälkeen
* työttömänä saat paaaaaaljon paremmat rahat kuin jos olisit hoitovapaalla
* kotikuntasi on velvollinen järjestämään lapsellesi kahdessa viikossa päivähoitopaikan jos työllistyt oltuasi työtön työnhakija. Hoitovapaalta palatessa hoitopaikkaa olisi haettava 4kk etukäteen.
Eli summa summarum, jos tekisit nyt lapsen, sinulla olisi enemmän pelivaraa vanhempainrahakauden jälkeen hakea vakipaikkaa. JOS siis sitä lasta noin vaan tehdään, se ei välttämättä ihan heti ekasta tilauksesta tule.
Missä välissä ihmiset oikein pystyvät tekemään lapsia ja ostamaan omakotitaloja, kun kaikki pitäisi ehtiä tehdä siinä kolmenkympin korvilla? ap
Riippuu siitä mikä on sinulle riittävää ja tarpeeksi. Ei heti tarvita omakotitaloa!? Itellänikin on kavereita jotka näin ajattelevat mutta itse olen onnellinen maksaessani nykyistä rivitalokotia! Voipahan harjotella oman maksamista +maksaa yhtiövastikkeen mutta taloyhtiö hoitaa jätemaksut sun muut ja lämpö tulee yms...
mutta me on päätetty, että lapsi saa tulla, kun sijaisuus on päättynyt. Tällä hetkellä olen siis äitiysloman sijainen, enkä tiedä, jatkuisiko sijaisuus äippälomon jälkeen hoitovapaan sijaisuutena. Mutta siitä en aio edes välittää. Tällä hetkellä sopimus on vain vuodeksi ja sillä siisti, en murehdi siitä, että se mahdolisesti saattaisi jatkua.
se järkevin vaihtoehto. Mitäpä sitä tulevaisuutta miettimään liian pitkälle, jos lapsen haluaa. Eikä varmaan 27-vuotiaskaan voi enää loputtomiin odotella!
NIIN perusteellisen suunnitelman mukaan. Opiskeltiin ensiks kaikki mielessä olevat opinnot pois alta (eli mulla ammattitutkinto ja mies veti myös ylemmän AMK tutkinnon pois alta) sit ostettiin farmariauto ja rivarista tarpeeks iso asunto meille ja kahdelle lapselle. Sit alettiin yrittään raskautumista. Ylläriylläri, se onnistuikin heti - 29 vuotiaana! (Nyttemmin niin montaa tuskaista taistelua seurattuani en ottaisi ihan itsestäänselvyytenä, että se lapsi lähtee tuloille noin vaan - tarviis varautua monen vuoden lapsettomuushoitoihinkin ettei olis "liian vanha" jos huonosti käy) Ja sit kaiken tämän jälkeen, kun olin muutaman kuukauden ollut raskaana, mun työpaikka meni konkurssiin ja miehelle annettiin irtisanomisvaroitus. Se niistä suunnitelmista siis. Onneks tilanne näyttää toistaseks vielä hyvältä ja pystytään maksaan lainanlyhennykset yms. myös miehen työttömyyspäivärahoilla... Jos ei sitä työtä hänelle ala löytyä kohta.
Pointti on silti se, että vaikka miten suunnittelet, niin ei se välttämättä mee silti niin. Ja toi lapsi antaa niin järjettömän paljon olemassaolollaan, että ainoa asia mikä harmittaa, on se, ettei alettu yrittään sitä lasta jo ennen niitä opiskeluja, niin olis aikaa "tehdä" useampiakin! :) Mä en jäis mistään hinnasta odotteleen pienen ihmeen maailmaan saattamista jonku hikisen työpaikan takia. Aivan sama, vaikka se olis maailman paras työpaikka.
hankkiudut raskaaksi. Niin se toimii.