Nykyään on liian löysä kuri kouluissa yms... Takaisin kunnon kuritukset lapsille!
Tarkoituksella laitoin näin kärkään aloituksen että joku edes avaisi tän...
Olen siis sitä mieltä että kunnon kuritukset lapsille käyttöön niin kunnioittavat vanhempia paremmin kuin nykyään.
Ei olisi itselle tullut koskaan mieleen pokkuroida vanhempia ihmisiä vastaa millään tavalla lapsen tai nuorena.
Nykyään jos esim opettaja komentaa lasta, lapsi menee heti kotona asiasta vinkumaan ja sitten jo vanhemmat soittelemassa opettajalle ja uhkailemassa oikeudella ja ties millä kun lapsille ei saisi mitään sanoa.
Kyllä meillä oli niin kova kuri luokassa eettä ei tullut mieleen käyttäytyä huonosti ja silti opettajat olivat kivoja.
Ja ei, en ole opettaja.
Tämä tuli vaan mieleen siitä kun oma lapseni sanoi oettajaa hulluksi kun oli huutanut luokassa, sanoin että ihan oikein jos ei kerran puhetta totella niin pakko sitä on karjasta kunnolla että luokka hiljenee.
Meidän ope kun kerran ärähti niin johan oli luokka hiljaa, silti opettaja osasi olla vitsikäs yms ei ei ollenkaan pelottava.
Mutta kun nykyajan nuorilla ei ole kunnioiotusta vanhempia kohtaan enää sillä tavalla kun minun nuoruudessa ja se johtuu vaan meistä vanhemmista kun ollaan koko ajan paapomassa lapsiamme.
Kommentit (7)
Kuri, järjestys ja kunnitoitus - nämä asiat kuntoon kotona niin ei koulussa eikä muuallakaan tule ongelmia.
mutta juuri nämä vanhemmathan sinne kouluun soittelee ja uhkailee opettajia ja sanoo että ei meidän mattia saa komentaa kun matille tulee paha mieli ja traumoja, niin siis nämä jotka eivät kotona pidä kuria.
Mutta jos kotona pidetään kuria niin miksi joidenkin mielestä ei koulussa saa kurittaa?
ap
Viesti ei ole pelkästään kieliopillisesti aivan väärin kirjoitettu, vaan se heijastaa aika suurta sanavaraston puutetta ja pikkulapsimaisia erehdyksiä ihan tavallisten sanojen tarkoituksessa. Esim sanan "pokkuroida" merkitys on oikeasti aivan päinvastainen, kuin missä ap sitä käytttää, eikä sitä oikeasti voi noin käyttää.
Ehkä nykylapset kuitenkin oppivat enemmän...
Oman koulu-urani aikana tajusin ihan itse, että kunnioitus tulee ansaita.
Ei sitä jokaiselle opettajaidiootille viittinytkään käyttäytyä.
Teinit on kyllä ikävä kyllä niin ylimielisiä, että kuvittelee itsestään liikoja, ja siksi opettajalla täytyy olla kunnon arvovaltaa, että tämä kunnioitus tulee. Tossukat ja epäpätevät ei sitä kunnioitusta edes ansaitse.
Tosin olin itse aika rauhallisella luokalla, ja kymmenisen vuotta sitten, eli voi olla meno muuttunut.
Tämä vanhempien kunnioitus "vaan kun ne on vanhempia" ei silti koskaan uponnut.
Olen samaa mieltä kuin toi yksi aikaisempi vastaaja, että ennen vanhemmat osasivat kasvattaa lapsiaan itse. oletettiin ilman muuta että lasten kasvatus on vanhempien tehtävä, opettajien tehtävä on opettaa ja ohjata lapsia siellä koulussa.
Nykyään, opettajien pitäisi vielä kasvattaakin oppilaansa, kun vanhemmat eivät itse pysty tai uskalla laittaa lapsilleen rajoja ja se on ihan älytöntä.
Aika monet vanhemmat on ihan ulalla omien lastensa suhteen. Ei ole mitään rajoja, ei vaadita kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan, ei olla johdonmukaisia. Ei vietetä aikaa lasten kanssa, ei opetata niitä keskustelemaan, ei kuunnella asiaa mitä lapsilla oikeasti on.
Sitävastoin, kysellään jo ihan pieniltä lapsilta typeriä juttuja "mitäs jos menisit nukkumaan, kello on aika paljon", jos ollaan kylässä niin "nyt pitäisi mennä kotiin, mentäiskö pukemaan, jookos" Jos lapsi kiljuu, EI EI, niin sitten ei lähdetä, koska lapsi ei halua.
Tää sama jatkuu. Kaikessa annetaan periksi, kun ei uskalleta laittaa itseään peliin, ottaa vastuuta vanhemmuudesta ja siitä, että rajojen laittaminen ja niissä pysyminen ei ole aina helppo juttu.
Kun lapset on yläkoulussa tollaisten "kasvatus"- (=kasvattamattomuus-) metodien kanssa ollaankin jo aika purjeissa.
sellaista persoonaa ei olekaan, että ne teinit nykyään tottelisi. Ja jos jossain olisi se käsittämättömän auktoriteettinen ja karismaattinen tyyppi, niin ihanko se opettajaksi päätyy kaikista ammateista? Totuus on, että opettajat on keskinkertaisesti palkattua porukkaa ja ei sinne nt saada koko Suomen kermaa kerättyä. Tavallisia ihmisiä, tavallisilla ominaisuuksilla. Ja niillä tavallisilla ominaisuuksillakin pitäisi saada teinit kuriin, mutta eipä vaan onnistu.
Suurin ongelma on, että 20 vuotta sitten uhka yhteydenotosta kotiin aiheutti lapsessa pelon. Se oli se viimeinen uhkaus opettajalla. Nykyään ei mitään väliä. Vanhemmilla ei mitään kuria itselläkään tai lapset ovat tottuneet, että vanhemmat on kuitenkin 100% heidän puolellaan ja haukkuvat opettajan. Kaikki lähtee kodeista. Kasvattakaa kakaranne ja pitäkää kurissa.
t: onnellinen opettaja aikuispuolelta
kuria kotona, paljon tiukempaa kuin nyt. Sama koskee siis kotia ja lasten vanhempia: tiukempaa kasvatusta kiitos, ei koulu pysty vanhempien munauksia korjaamaan opetustehtävien lisäksi!