Jaha taas sitä ollaan niin paskaäiti, että! Exä laitto vähän viestiä.
Lapsella siis taidekerho tänään 15-16.30. Kerhoon matkaa 700 metriä. Lapsi yritti vinkua, että hänet pitää hakea, kun on niin kova pakkanen (-23). En tähän suostunut. -23 ei mielestäni ole mikään syy lähteä lasta hakemaan matkalta, jonka kävelemiseen häneltä menee max 15min ja sekin vain jos jää vetkuamaan.
Eiköhän lapsi sitten ollut laittanut viestiä isälleen, voisiko tämä hakea. noh, exä töissä, ei pysty, mutta pystyi kyllä haukkumaan minut viestein. Huoh. Tää on just niin tätä. Exä antaa kaiken periksi, exä hemmottelee, exä sitä ja tätä, mutta exä ei tajua että lapsi siitä kärsii jos sen passaa piloille.
Vai olenko väärässä? Onko 15 minuuttia -23 asteen pakkasessa lapsen rääkkäystä? Itse kun piti saman ikäisenä kävellä 3km/suunta oli sää kuin sää.
Kommentit (34)
Mutta koululainen, jolla kunnonlliset ulkoilukamat (eli ei olisi palellut matkalla), olisi mielestäni hyvin voinut kävellä kotiin.
"Itse kun piti saman ikäisenä kävellä 3km/suunta oli sää kuin sää." Hyvä, pidä pintasi! Lasten pitääkin kokea kaikki sama kurjuus, jonka olet itse kokenut.
typerä. Itse ainakin olen pirun kyllästynyt siihen, että nykysukupolven kasvatusta käsittelevissä keskusteluissa jatkuvasti jankataan aiemmista vuosikymmenistä ihan kuin maailma, kasvatusnäkemykset ja jopa lastensuojelulait eivät olisi muuttuneet täysin erilaisiksi. Meidän mummojen piti tehdä töitä 5-vuotiaana pellolla ja katsoa pikkusisarusten perään...Ihan hyvin ne kasvoivat, mutta laitontahan tuo tänä päivänä on!
Tämä nyt vaan puheenvuorona sen puolesta, että kannataa ehkä vaan miettiä, mikä on omalle lapselle hyväksi tänä päivänä, ei sitä, miten itse aikoinaan kasvoi tai "joutui pärjäämään".
Sitten varsinaiseen asiaan: Kyllähän lapsi voi ihan hyvin vartin matkan kävellä paukkupakkasessakin, jos kunnon vaatteet ovat päällä, mutta toisaalta, jos sinulla ei ollut mitään estettä hakea häntä, miksi et olisi voinut hakea häntä? Ilmeisesti lapsi koki palelevansa ja onhan - 23 astetta aika paljon. Itsekin saattaisin vastaavassa tilanteessa soittaa miehelle, että "Hei, onko sulla jotain tärkeätä vai voisitko tulla hakemaan mut täältä jumpasta kun on niin pirun kylmä". Eikä silloinkaan olisi kyse siitä, ettenkö VOISI kävelläkin kotiin, olisi vain MUKAVAMPI kovalla pakkasella saada autokyyti.
Enkä koe, että on jotain turhaa hemmottelua suostua lapsen pyyntöön, vaan ihan läheiselle tehtävä palvelus JOS mitään estettä palvelukselle ei ole. Vai tuntuuko sinusta, että sinun täytyy tarkoituksellisesti jotenkin "karaista" lasta? Miksi?
Itse olisin varmaan hakenut kyllä lapsen, jos mitään muuta tärkeää ei olisi tekeillä. Se, että exäsi haukkuu sinut asian tiimoilta, on tietty väärin.
Ei se lapsi vielä piloille mene, jos kerran tai toisenkin kerhosta hakee.
Tosi kurjaa joo, joku 3 km kävelymatka. Mun vanhemmat aina kuljetti mua autolla joka paikkaan ja 1½ km matka bussipysäkillekin oli mulle lapsena liikaa. Olinkin sitten läski ja laiska lapsi, oikea Cartman. Ei kannata paapoa liikaa.
"Itse kun piti saman ikäisenä kävellä 3km/suunta oli sää kuin sää." Hyvä, pidä pintasi! Lasten pitääkin kokea kaikki sama kurjuus, jonka olet itse kokenut.
empä sitä lapsena pitänyt kurjuutenakaan, kun muita vaihtoehtoja ei ollut, se oli ihan normaalia elämää ja täysin itsestäänselvää. Nykyään kun tuntuu ettei lapsilta saisi vaatia mitään, edes sitä, että kävelee 700 metriä kotiin.
ap
Meillä just eilen poika (kohta 12v) puhui kaverin kanssa puhelimessa ja kysyi multa että saako hän mennä sinne, sanoin että juu ja poika lopetti puhelun.
Oisittepa nähneet pojan ilmeen kun ilmoitin että mä en ainakaan vie, että matkaa on 3km ja pyörällä pääsee, että jos ei pääse niin ole menemättä, että itse olen joutunut kulkemaan pidempiäkin matkojta pyörällä jos olen jonnekin halunnut.
Sen verran joustin että sovin että jos menee pyörällä niin voidaan kyllä illalla hakea kotiin kun käyn kuitenkin kaupassa ja sitten on jo pimeää ja poika ei tykkää pimeässä yksin kulkea.
Mua ärsyttää saamaton aliska poikani (isäänsä tullut) joka ei voi mennä muka minnekään kävellen tai pyörällä, tai jos kouluun pitää ottaa luistimet niin kauhee kitina kun on hankala kuskata, mietin vaan että miten ihmeessä mminä olen kouluajasta selvinnyt kun matkaa on ollut reilu 3 kilsaa suuntaansa.
empä sitä lapsena pitänyt kurjuutenakaan, kun muita vaihtoehtoja ei ollut, se oli ihan normaalia elämää ja täysin itsestäänselvää. Nykyään kun tuntuu ettei lapsilta saisi vaatia mitään, edes sitä, että kävelee 700 metriä kotiin.
ap
Samaa mieltä. T. Cartman
ap
Mua niin ottaa päähän kun opettajat ei muka saisi komentaa ja pitääk unnon kuria ja sitten oppilaat hyppii silmille, ja kenen vika? Kysynpä vaan!!!
Mun puolesta sais olla sellaiset opettajat nykyään kun on ollut mulla itselläkin, ei mitään oppilaiden kavereita vaan kunnon vanha tiukka opettaja joka pitää kunnon kuria.
700m matka on aivan hyvin käveltävissä, vaikka pakkasta onkin.
Itse olisin ehkä hakenut, sillä kyllähän tuo pakkanen tuntuu niin nuoremman kuin vanhemmankin luissa. Jos olisi ollut sellainen tilanne, että en olisi millään päässyt, niin sitten tietysti ihan ok soittaa exälle.
En yleensä tee ratkaisujani sen mukaan, millainen lapsuus itselläni oli. Siitä on kuitenkin jo vierähtänyt tovi ja moni asia muuttunut yhteiskunnassa.
mutta tuohan olikin 700m - olisi naurettavaa hakea jos lapsella on kunnon ulkoilukamat päällä. Pieni ulkoilu tekee ihan hyvää näillä pakkasilla ja tuollainen pieni kävely on juuri sopiva.
roikkua av:lla? Kyllä mäkin vetäisin herneen nenään jos oisin sun ex.
Aivan oikein teit.Nykyajan vanhemmmat vaan paapoo lapsensa pilalle ja mikä on tulos?? Ei ole tapoja, ei osata kunnioittaa ja jo nuorella iällä todetaan narsismia. Voin vaan lainata erään kolumnistin sanoja:"yhteiskunta sikisee näitä PASKAPÄIDEN taimia, joilla ei ole mitään tapoja.
takas. Ei meistä kumpikaan olis tuota lähtenyt viemään tai hakemaan vaikka pakkasta olikin -23. Vaatetta vaan tarpeeksi päälle niin ei tuolla matkalla ehdi mitenkään jäätyä.
Ihme vastauksia, kuskaatteko te muut äidit tosiaan teinejänne paikasta toiseen ihan miten teini haluaa käskyttää??
Mulla oli samanikäisenä vajaa 3 km koulumatka, äiti kieltäytyi hankkimasta bussilippua vaan vaati että kävelen/pyöräilen matkan. Koin olevani todella laiminlyöty kun luokkakaverini joka asui 200 m päässä koulusta, tuli yhden pysäkinvälin bussilla.
No, nyttemmin kiitän äitiäni. Arkiliikunta ontodellakin hyväksi KAIKEN ikäisille, ja tuo vajaa 1 km matka ei ole homma eikä mikään kulkea.
Piti sanomani vielä että tuo tyttö joka kulki 200 m koulumatkat bussilla oli kouluaikana lihava, mutta nykyäään on jo sairaalloisen lihava. Lapsena ne elintavat opetetaan.
Hyvä AP, pidä pintasi!
on 12v!
ap
Tämä ratkaisi kaiken. SINÄ olit oikeassa. Olisin jopa ymmärtänyt, jos lapsi olisi ollut tyyliin juuri ala-asteen aloittanut, mutta kyllä nyt herranjumala tuon ikäinen osaa kävellä 700(!!) metriä ihan itsekin.
Mutta näköjään isänsä hyvin onnistunut passaamaan lasta, kun heti sai tämän kiedottua pikkusormensa ympäri sinua vastaan.
Minusta on todella typerää tehdä riitoja vain jonkun periaatteen vuoksi. Ei tällaisista pikkuasioista (autolla koko reissu edestakaisin sen vartin) kannata todellakaan tehdä tällaista showta.
Ei se lapsi mene piloille siitä, että sen pakkasessa hakee harrastuksesta, eikä se mene piloille siitä että sen jättää hakematta. Mulla vaan on tapana olla ystävällinen ja autan, jos mulla on siihen mahdollisuus.
toi nyt oikeesti mitään rääkkäystä ole.mutta oisin minä varmaan lapsen kyllä hakenut..
ja toihan on tyypillistä toimintaa lapselta että kysytään toiselta,kun toinen on kieltänyt!