Miksi vatsani tuli kiinalaisesta ruuasta kipeäksi?
Söin eilen ja tänään kiinalaisesta ravintolasta haettua ruokaa ja molempina kertoina vatsa tuli kipeäksi hyvin pian ruuan jälkeen. Mikä voi olla syynä? Söin riisiä, hapanimeläkastiketta, jotain kanaa shop syu ja friteerattuja kanoja. En edes kovin paljoa.
Kommentit (9)
tuli mullekin mieleen.
Lisäksi mulla itsellä tulee maha kipeäksi (rasvaisuuden takia?) friteeratuista ruuista.
Kiinalaisiin ruokiin lisätään usein natriumglutamaattia ihan mausteenomaisesti.
Jospa vaan söit liikaa? Liikaa riisiä ja hiilareita? Tai sitten sulla on elimistössäsi jonkinlainen epätasapaino käynnissä ja nyt ihan syyttä suotta syytät kiinalaista ruokaa tilanteestasi?
En usko minkään erityisen mausteen tätä sulle aiheuttaneen, chilinkin luulisin sun maistaneen jos sitä olisi ollut liikaa.
Ja en syönyt paljoa. Jaoin eiliset loput lasten kanssa eikä oma annokseni ollut paljoa suurempi.
Kipukin meni jo ohi, ei ollut normaali närästyskipu.
Voiko tuo natriumglumaatti aiheuttaa vatsakipua? Olen koittanut välttää sitä, mutta eilen teki kiinalaista ruokaa mieli ja käytiin sen kautta.
Tai sitten sulla on elimistössäsi jonkinlainen epätasapaino käynnissä ja nyt ihan syyttä suotta syytät kiinalaista ruokaa tilanteestasi?
Koska sekä eilen, että tänään, kipu tuli hyvin pian ruokailun jälkeen (jo astioita pois siivotessa). Ja juuri siis tuon kiinalaisen aterian. Eilen päivällä syöty lohikeitto ei vatsaa nipistellyt.
Kiinalaisessa ruuassa käytetty natriumglutamaatti tuon usein aiheuttaa. Vatsakipu kiinalaisessa ravintolassa käynnin jälkeen on ihan tunnettu ilmiö (googleta tuo chinese restaurant syndrome).
noin käy lähes kaikissa etnisissä ravintoloissa.
Pari laadukkaampaa ravintolaa on sellaisia joiden ruokia vatsani kestää kipuilematta.
Sama mahakipuongelma yllättää syömisen jälkeen myös jossain pikkupaikkakuntien ainoissa ruokaravintoloissa.
Itse epäilen ongelman piilevän keittiön siisteystasossa.
olemme jo pitkään "vältelleet" kotiin ostettavissa ruoissa E621:stä, emme siis osta leikkeleitä tai muuta jossa sitä on. Täysin turha aine, sillä vaihtoehtoja on kyllä tarjolla. Emme osta juuri koskaan valmiiksi marinoituja lihoja, vaan maustamme itse. En tiedä johtuuko siis tästä, mutta viimeksi kun sitten söin kiinalaisen raflan ruokaa, tulin todella huonovointiseksi. AIvan kamala päänsärky ja olo, eipä ole sen jälkeen tehnyt mieli. Toisaalta, kävin myös nepalilaisessa syömässä miehen kanssa, ja tulimme todella huonovointiseksi molemmat. Ei siis vatsan sekaisuutta, vaan molemmille heikko olo ja kova päänsärky. Ilmeisesti siis sielläkin käyttivät natriumglutamaattia. Muuta järkevää selitystä emme keksineet.
minulla. Tuli liemikuutiosta.