hermot menivät juuri! melkein 3-v pissasi TAAS lattialle!
tsempatkaa mua kestämään nämä vahingot! koska lapsi oppii kuivaksi? hän kyllä osaa käydä vessassa itsekin mutta leikin tuoksinassa pissahätä saattaa unohtua.
ekaa kertaa menetin hermoni ja uhkasin myydä lapset eläintarhaan missä ei olla niin tarkkoja!
Kommentit (54)
OMAAN TAHTIIN HERMOSTON KEHITYKSESTÄ RIIPPUEN: SIIS KUIVAKSI KEHITYTÄÄN.
Kuivuutta ei voi opettaa, jollei lapsi ole siihen vielä kehityksensä puolesta valmis. Ja kuivuus-kehitys ei ole mitenkään älykkyydestä riippuvaista (vaikka jotkut mammat niin luuleekin).
Sori caps lock-.
mutta luoja ties monettako kertaa siivottuani pissat lattialta en voi muuta sanoa kuin että täytyy olla oikea enkeli jos ei hermot mene siihen kertaakaan!
mitä ihmeen superäitejä te oikein olette? eikö sitä saa koskaan hermostua?
sitä taitoa ei opita sillä että äiti päättää että lapsen on nyt opittava kuivaksi. Lihakset kehittyy kun kehittyy.
Kun tuon ikäinen on kuiva, tarkoittaa se usein miten sitä, että vanhemmat käyttävät tasaisin välein vessassa, jolloin vahingot minimoidaan ( ei vältytä kokonaan). Äitinä joudut vieläl arvioimaan, miten paljon lapsi on juonut ja kuinka paljon hän on riehunut, ne kun vaikuttavat virtsaamistarpeeseen... Tottakai kaikki joskus hermostuu, mutta sanoit silti rumasti. Ja odotat liikaa pieneltäsi.
No mitäs mieltä arvon raati on siitä, kun uhmis jääräpäisyyttään kieltäytyy menemästä potalle ja pissaa tahallaan housuihinsa? Hyvänä päivänä siis meidän tyttö 2 v 4 kk käy potalla kivasti, kunhan muistetaan muistuttaa, mutta huonolla tuulella sitten jääräpäisesti kieltäytyy menemästä potalle ja pissailee housuihinsa. Eikä vaippaakaan saa laittaa. Ja vaikka vaipan saisi (väkisin) laitettua, niin ottaa sen heti pois.
Tottakai jokaisella menee joskus hermot, ja saakin mennä. Eri asia sitten, kuinka hyväksyttävää tuo lapsille räyhääminen on, mutta ei ketään voi säästää ikäviltä tunteilta ikuisesti. Ymmärrän hyvin ap:n turhautumisen, etenkin jos homma sujuu jo pääasiassa hyvin, on ollut raskas päivä jne, niin kyllä tuo ottaa päähän että pitää vielä jotain kusta luututa lattialta.
Lehmänhermoja vain sinulle ap, tuollaista se on. Rasittavaa mutta etpä sille oikein mitään voi. Lohdutukseksi: Meidän kohta 4v pissasi juuri housuunsa, oli menossa vessaan mutta sitten siellä vessassa ei jotenkin tajunnut/osannut(?) riisua housuja ja sinnehän se pissa sitten tuli. 2,5v on vielä täysvaipoissa, joten olet onnellisessa asemassa vaipparumbattomuutesi kanssa!;)
Kun tuon ikäinen on kuiva, tarkoittaa se usein miten sitä, että vanhemmat käyttävät tasaisin välein vessassa, jolloin vahingot minimoidaan ( ei vältytä kokonaan). Äitinä joudut vieläl arvioimaan, miten paljon lapsi on juonut ja kuinka paljon hän on riehunut, ne kun vaikuttavat virtsaamistarpeeseen... Tottakai kaikki joskus hermostuu, mutta sanoit silti rumasti. Ja odotat liikaa pieneltäsi.
Minä olen käsittänyt niin, että kun lapsi on suurin piirtein kuiva, hän osaa tunnistaa itse vessahädän. Jopa meidän vaipoissa kulkeva 2v osaa aina sanoa kakka, kun on hätä. Pottaanhan nyt mitään ei tietenkään tule, mutta tunnistaa kuitenkin että jotain on tulossa.
Et kai vain anna lapsen ottaa niitä pois? On outoa, jos ton ikäinen tekee jo täysin mitä haluaa eikä tottele ollenkaan vanhempiaan?
No mitäs mieltä arvon raati on siitä, kun uhmis jääräpäisyyttään kieltäytyy menemästä potalle ja pissaa tahallaan housuihinsa? Hyvänä päivänä siis meidän tyttö 2 v 4 kk käy potalla kivasti, kunhan muistetaan muistuttaa, mutta huonolla tuulella sitten jääräpäisesti kieltäytyy menemästä potalle ja pissailee housuihinsa. Eikä vaippaakaan saa laittaa. Ja vaikka vaipan saisi (väkisin) laitettua, niin ottaa sen heti pois.
Lapsesi on vielä tosi pieni! Hän ei voi kovin paljon vaikuttaa sinun käyrräytymiseen, mutta juuri syöminen, uni ja pissaaminen ovat ne valtakeinot, jotka lapsella on. Lastasi harmittaa selästi joku muu juttu. Ehkäpä kokonaisuudessa rennompi ilmapiiri auttaisi tähän?
Eivät ne kauaa jaksa itseään kiusata.
rakastava ja kannustava kasvuympäristö?
Minä olen käsittänyt niin, että kun lapsi on suurin piirtein kuiva, hän osaa tunnistaa itse vessahädän. Jopa meidän vaipoissa kulkeva 2v osaa aina sanoa kakka, kun on hätä. Pottaanhan nyt mitään ei tietenkään tule, mutta tunnistaa kuitenkin että jotain on tulossa.
vessaan kun ei vaan malta mennä sinne ajoissa. Sama tuolla kohta 4v:llä, ei se aina huomaa kun pissattaa, leikki vie niin mennessään. Sitten viime hetkillä rynnii pissalle. Kyllä mä olen jokaiselta joutunut kyselemään ja muistuttelemaan vessahommista. Muuten olis tullut paljon enemmän vahinkoja, ei 3v vielä täydellisesti osaa, eikä edes tarvi.
Ei tuon ikäinen osaa esim. Miettiä, että menenpäs nyt pissalle, koska menemme nyt ulos ja sitten siellä ei olekaan vessaa. Tai menen vessaan ennen päikkäreitä, ettei tapahdu vahinkoa. Tai keskeytänpä jännän leikin, koska nyt olisi viisaampaa mennä vessaan. Ihanko oikeasti odotatte tätä 2-vuotiaalta!!!
Ja kun kuivaksi opetteleva lapsi ilmoittaa, että on hätä, niin aikaa voi parhaillaan olla se 3s ehtiä vessaan... Pointti on, että vanhemman vastuulla se wc:ssä käyminen noin pienellä on, eikä hermostumstaan saisi pissa-asioissa koskaan näyttää laselle.
kiva, että löytyy joku joka ei heitä kiviä..
tottahan tämä minua harmitti jälkeenpäin, mutta aika kohtuutonta vaatia ettei koskaan menettäisi hermoja lapsiinsa. jos peittäisin kaikki tunteeni lapsiltani, tulisin varmasti hulluksi!
luulin että täältä voisi saada jopa tukea näihin fiiliksiin mitä äitiys ja vanhemmuus tuovat tullessaan. nimettömänä kertominen auttaa ainakin minua käsittelemään tunteitani ja helpottaa arjen rutiineissa.
kiitos, että sain erilaisia vastauksia, mutta toivoisin että pidettäisiin joku roti tuossa syyllistämistouhussa?
Vaippa pois vasta kun lapsi osaa vessahommat. Näin helpotan omaa ja lapsen elämää. Ei tule vahinkoja, ei tarvi luututa lattioita eikä lapsen hävetä sitä että ei osaa vielä pidättää.
Ja tällä metodilla on kolme lasta "opetettu" kuiviksi 2½v-3½v. iässä. Kun pidätyskyky on kehittynyt niin vessahommat sujuu kuin itsestään. Jos pidätyskykyä ei ole niin vahinkoja sattuu ja siitä on aivan turha syyttää lasta.