hermot menivät juuri! melkein 3-v pissasi TAAS lattialle!
tsempatkaa mua kestämään nämä vahingot! koska lapsi oppii kuivaksi? hän kyllä osaa käydä vessassa itsekin mutta leikin tuoksinassa pissahätä saattaa unohtua.
ekaa kertaa menetin hermoni ja uhkasin myydä lapset eläintarhaan missä ei olla niin tarkkoja!
Kommentit (54)
lasta kesken leikin pissalle? Mikä siinä mättää ettet ymmärrä tehdä sitä?
Ystäväni oli töissä lastenkodissa ja siellä lapset pissasi usein patjalleen. Hoitaja huusi/raivosi ja uhkaili pikkulapsia aina aamuisin. Mieti miltä niistä lapsista tuntui kun ei ollut auttajaa!
Ystäväni työvuorolla hän talutti lapset kerran yössä unisena pissalle eikä kukaan kastellut patjaa. Voi sitä lasten riemua ja onnistumisen tunnetta kun eivät olleet pissanneet!!
Fattar du?
Pointti on että sä teet muuta kuin kyselet lapselta meniskö se potalle!
Kun ei voi mennä jakoon että sanon sulle ihan suoraan että minä ainakin ottaisin teosta vastuun koska lapselta tuo on puhdas vahinko ja minä olisin voinut ehkäistä VAHINGON! Ei kiusan vaan vahingon.
Miksi siitä suuttua? Suutu itsellesi.
Kerroin sinulle tapoja joilla YHÄ opettaa lastasi, koska vaikka lapsi osaa ulostaa pottaan niin se ei riitä ja sinulta YHÄ vaaditaan asiaan puuttumista. Tai käy noin!
En minä tuomitse ketään: SINÄ syytät lastasi virheestäsi.
36
niin ei tule vahinkoa.
Sanoisin minäkin, että sinun virheesi.
Pienen lapsen kanssa vanhemmat on ne, jotka muistuttaa siitä, että nyt aika mennä pissalle.
lapselle pissavahingoista. En tosiaan kyennyt katselemaan laupias hymy naamallani, kun lapsi pissasi sohvalle, enkä aina silloinkaan kun lapsi pissasi lattialle. Olen niin pieni sielu, että hermo meni, minkäs teet. :) Lapsi oppi päiväkuivaksi 2,5-vuotiaana mut pidin hänellä vaippoja vielä monta, monta kuukautta ton jälkeenkin, koska helpommalla pääsin kun ei tarvinnut kytätä jatkuvasti sitä, pissattaako lasta vai ei. On tässä elämässä vähän muutakin tekemistä. Lapselle ei jäänyt tuosta mitään traumoja.
Mutta, just vierailin kaverilla, jolla ei mene hermo vaikka lapsi pissaakin lattialla. Hän vaan ottaa jostain rätin, pyyhkäisee sillä vähän lapsen jalkoja ja lattiaa ja pistää rätin jonnekin kuivumaan. Mä olin hyvin järkyttynyt siitä, että lapselta ei joka kerta vaihdeta vaatteita (=mekkoa) ja että lattiaa ei pestä pesuaineella. Siinä kuivuneessa pissassa sitten kaikki kävelee ja sitä on siinä talossa ihan joka paikassa. Äiti ei myöskään pese käsiään pyyhittyään lapsen pissan. Ja niillä likaisilla käsillään hän sitten kattoi meille kahvikupit pöytään....minusta ei ikinä, ikinä ois elämään tuolla tavalla.
Me muutkin menetetään joskus hermot, saatetaan myös joskus huutaa lapsille, MUTTA ei ole hyväksyttävää suuttua pissavahingsta ja uhata lasta eläintarhan myymisellä. Pyydät meiltä tukea kuivaksiopettelussa, ja kun niitä vinkkejä saat, niin väität, että lapsesi on jo siinä vaiheessa, että osaa käydä itsenäisesti vessassa. Silti vahinko tuli TAAS, etkä jakse enää. Yritä nyt päättää, mitä haluat.
Mulla yksi haastava kuivaksiopettelu takana (e i suostunut tekemään mitään pottaan) ja yksi helppo tapaus. Tottakai joskus pissavahingot harmittavat, mutta niistä ei yksinkeetisesti voi syyttää lasta. Kyllä mua harmittaa sekin, kun lapselle nousee yllättäen kuume, mutta se ei ole lapsen vika. Sun tehtävä on huolehtia, että lapsi käy tarpeeksi usein vessassa. Niin kauan, kunnes ei enää tarvitse. Kyllä mä muistutan mun 5-vuotiastakin vielä välillä ja kysyn joka ilta onko käynyt pisulla, vaikka yleensä muistaakin ihan itse. Mä en edes oleta, että alle 3-vuotiaalle ei koskaan satu vahinkoja, miksi siis suuttuisin lapselle?
hermojen menettäminen ja raivoaminen ovat minulle kaksi eri asiaa. sanoinko että raivosin?
aika armotonta tekstiä jos olet itsekin äiti. eikö äiti saisi koskaan tunnustaa menettävänsä hermojaan? pitäisikö tunteet padota? millaisen esimerkin sitä silloin antaa lapsilleen? onko se tosiaan täysin anteeksiantamatonta menettää hermonsa ja uhata jollain absurdilla?
kuvittele mielessäsi tilanne: olet juuri tekemässä ruokaa jotta lapset saisivat syödä jotta pääsisitte kauppaan jotta ehtisit töihin ilman kiirettä. kesken kaiken toinen lapsista ilmoittaa että pissat on lattialla. no, ei muuta kuin kanafileet syrjään, riepu käteen ja hymyssä suin siivoamaan pissat jonka jälkeen ruoanlaitto jatkuu.
eikö yhtään kuulosta siltä että voisit EHKÄ menettää hermosi?
Kyllä meillä on pahempaakin käynyt kuin pissat lattialle. Vauva kaatanut sitterin ja itsensä suoraan pöydänkulmaa päin, esikoinen pudottanut soppalautasensa lattialle, joku liukastunut lattialla JUURI SILLOIN kun yritän itse kiireessä tehdä jotain perheen hyväksi.
melkein 3-vuotiaana.
Miksi hermot menevät?
Kun tuon ikäinen on kuiva, tarkoittaa se usein miten sitä, että vanhemmat käyttävät tasaisin välein vessassa, jolloin vahingot minimoidaan ( ei vältytä kokonaan). Äitinä joudut vieläl arvioimaan, miten paljon lapsi on juonut ja kuinka paljon hän on riehunut, ne kun vaikuttavat virtsaamistarpeeseen... Tottakai kaikki joskus hermostuu, mutta sanoit silti rumasti. Ja odotat liikaa pieneltäsi.
Minä olen käsittänyt niin, että kun lapsi on suurin piirtein kuiva, hän osaa tunnistaa itse vessahädän. Jopa meidän vaipoissa kulkeva 2v osaa aina sanoa kakka, kun on hätä. Pottaanhan nyt mitään ei tietenkään tule, mutta tunnistaa kuitenkin että jotain on tulossa.
Ei tuon ikäinen osaa esim. Miettiä, että menenpäs nyt pissalle, koska menemme nyt ulos ja sitten siellä ei olekaan vessaa. Tai menen vessaan ennen päikkäreitä, ettei tapahdu vahinkoa. Tai keskeytänpä jännän leikin, koska nyt olisi viisaampaa mennä vessaan. Ihanko oikeasti odotatte tätä 2-vuotiaalta!!!Ja kun kuivaksi opetteleva lapsi ilmoittaa, että on hätä, niin aikaa voi parhaillaan olla se 3s ehtiä vessaan... Pointti on, että vanhemman vastuulla se wc:ssä käyminen noin pienellä on, eikä hermostumstaan saisi pissa-asioissa koskaan näyttää laselle.
etenkin kun oma 2,5v on vielä kokonaan vaipoissa. Mutta mun 4v hoitaa kyllä homman mallikkaasti, ei oikeastaan koskaan joudu juoksemaan vessaan. Ainoa missä pitää muistutella on tietty tuo ulos meneminen, että sitä ennen käy.
Lapset on erilaisa, toisilla suju nopsaan toislla ei. Jos lapsi kokee sen ahdistavana tai rupeaa pelkäämään asiaa, siitä se vasta soppa syntyy.
Nämä asiat ovat hyvin intiimejä, vaikka täysin normaaleja asioita ovatkin. Nykyihminen ei enää käy samalla riualla, ja asia on tainnut tulla aikuisillekin vaikeaksi.. Ei uskalleta kakata muualla kuin kotona, hajuja vessassa pidetään kamalina, ja pissaamisen äänikin on monista nolo. J kun vielä lisää siihen sen, että sukupuolielimet on siinä samassa, niin kyllä varsinainen tabuviidakko on edessä.
Ystäväni on sisätaotiosastolla töissä, jossa he pitävät lapsile pissa- ja kakkakouluja, niille joille tämä asia on niin vakava, että uhkaa jo normaalia kasvua.
Joten ottakaa rauhallisesti, suhtautukaa normaalisti älkää painastako lapsianne. Sillä ei ole väliä oppiki lapsi sen 2v vai 4v.
Lapset on erilaisa, toisilla suju nopsaan toislla ei. Jos lapsi kokee sen ahdistavana tai rupeaa pelkäämään asiaa, siitä se vasta soppa syntyy.
Nämä asiat ovat hyvin intiimejä, vaikka täysin normaaleja asioita ovatkin. Nykyihminen ei enää käy samalla riualla, ja asia on tainnut tulla aikuisillekin vaikeaksi.. Ei uskalleta kakata muualla kuin kotona, hajuja vessassa pidetään kamalina, ja pissaamisen äänikin on monista nolo. J kun vielä lisää siihen sen, että sukupuolielimet on siinä samassa, niin kyllä varsinainen tabuviidakko on edessä.
Ystäväni on sisätaotiosastolla töissä, jossa he pitävät lapsile pissa- ja kakkakouluja, niille joille tämä asia on niin vakava, että uhkaa jo normaalia kasvua.
Joten ottakaa rauhallisesti, suhtautukaa normaalisti älkää painastako lapsianne. Sillä ei ole väliä oppiki lapsi sen 2v vai 4v.
Kun tuon ikäinen on kuiva, tarkoittaa se usein miten sitä, että vanhemmat käyttävät tasaisin välein vessassa, jolloin vahingot minimoidaan ( ei vältytä kokonaan). Äitinä joudut vieläl arvioimaan, miten paljon lapsi on juonut ja kuinka paljon hän on riehunut, ne kun vaikuttavat virtsaamistarpeeseen... Tottakai kaikki joskus hermostuu, mutta sanoit silti rumasti. Ja odotat liikaa pieneltäsi.
Minä olen käsittänyt niin, että kun lapsi on suurin piirtein kuiva, hän osaa tunnistaa itse vessahädän. Jopa meidän vaipoissa kulkeva 2v osaa aina sanoa kakka, kun on hätä. Pottaanhan nyt mitään ei tietenkään tule, mutta tunnistaa kuitenkin että jotain on tulossa.
Ei tuon ikäinen osaa esim. Miettiä, että menenpäs nyt pissalle, koska menemme nyt ulos ja sitten siellä ei olekaan vessaa. Tai menen vessaan ennen päikkäreitä, ettei tapahdu vahinkoa. Tai keskeytänpä jännän leikin, koska nyt olisi viisaampaa mennä vessaan. Ihanko oikeasti odotatte tätä 2-vuotiaalta!!!Ja kun kuivaksi opetteleva lapsi ilmoittaa, että on hätä, niin aikaa voi parhaillaan olla se 3s ehtiä vessaan... Pointti on, että vanhemman vastuulla se wc:ssä käyminen noin pienellä on, eikä hermostumstaan saisi pissa-asioissa koskaan näyttää laselle.
Tottakai isommat osaa näitä asioita, mutta tästä ketjusta sai sellaisen kuvan, että lapsen pitäisi heti itsenäisesti osata olla 100%kuiva. Ja ap, tottakai kaikki hermostuu joskus lapsille ja tunteitakin pitää näyttää, mutta pissa-asioissa ei oikeasti saa hermostua. Sitähän sä kysyit.
etenkin kun oma 2,5v on vielä kokonaan vaipoissa. Mutta mun 4v hoitaa kyllä homman mallikkaasti, ei oikeastaan koskaan joudu juoksemaan vessaan. Ainoa missä pitää muistutella on tietty tuo ulos meneminen, että sitä ennen käy.
jonka viimekertainen pissavahinko oli 1v 10kk iässä. Siihen saakka huoelhdin, että käy parin tunnin välein potalla. Nyt jo sanoo itse mutta silti käydään vähintään 4 tunnin välein.
Tässä on meidän ero. Minä voin sanoa ääneen vaikka neuvolassa että lapsi pissasi lattialle vahingossa. En sellaisesta lapselle suutu ja minun se oli syy koska en ole itse huomannut että lapsi ei ole käynyt pissalla toviin!
Sinut tässä pitäisi eläintarhaan myydä, ei sillä että olet ihminen vaan että raivoat pienelle ihmiselle noin.
Jos paskasti käy niin lapsi alkaa pelkäämään sinua ja pissaamista ja pahennat tilanteen. Mutta miten vaan.
Kukaan ei sano ettei äidillä saa olla tunteita mutta sinun pitää kohdistaa se ärsytys siihen että lapsi pissasi lattialle (joka ei varmaan lapsestakaan ole mukavaa) ja syy on sinun ja tapasi jolla opetat lasta.
Ja hävytön vielä kehut viestissä 29 ettei sinulle saa sanoa miten syy on SINUN. Ei lapsen joka uppoutuu leikkiin.
Kertoo melko paljon persoonastasi... Kasva.
Eilisessä Jo Frostissa Jo sanoi, että lapsi alkaa olevaan valmis olemaan ilman vaippaa silloin kun pystyy nukkumaan päiväunet niin että vaippa on kokonaan kuiva päiväunilta herätessä.
Ei tod. ole meillä ja minusta tuo oli hyvä vinkki :)
Meillä 3v:n vaippa on muhkeimmillaan päikkäreiden jälkeen.
Esikoinen oli kokonaan päivä- ja yökuiva jo 2v2kk, mutta ei se tarkoita, että toinen olisi samallalailla.
Ja sit missä se potta teillä on? Jos se on vessana ja vessa kaukana "leikkipaikasta"-> oma huone/olkkari tmv niin eihän sinne malta mennä.
Potta reilusti vaan olohuoneeseen tmv ja siinä sit saa pissata ;) ja vaikka tarrataulukko palkitsemiseen ja reilut Jippii, pissa tuli!! huudot aina kun pissa tulee :)
Eli rullaa matot seinän viereen odottamaan aikaa parempaa ja varaa riepukasa johonkin käden ulottuville vastaisen varalle. Ja sitten olet äärimmäisen tyytyväinen tilanteeseen, että pissaa päiväseltään lattialle, eikä yöllä sänkyynsä.
Kyllä se siitä. Ja huomioi merkkejä pissahädästä. Meillä ainakin käsi käy jalkoväliin ja aletaan puristaa jalkoja yhtään yms. ja kysyttäessä ei pissata ei, vaikka hätä on jo suuri. Kyllä se siitä.
hermojen menettäminen ja raivoaminen ovat minulle kaksi eri asiaa. sanoinko että raivosin?
aika armotonta tekstiä jos olet itsekin äiti. eikö äiti saisi koskaan tunnustaa menettävänsä hermojaan? pitäisikö tunteet padota? millaisen esimerkin sitä silloin antaa lapsilleen? onko se tosiaan täysin anteeksiantamatonta menettää hermonsa ja uhata jollain absurdilla?
kuvittele mielessäsi tilanne: olet juuri tekemässä ruokaa jotta lapset saisivat syödä jotta pääsisitte kauppaan jotta ehtisit töihin ilman kiirettä. kesken kaiken toinen lapsista ilmoittaa että pissat on lattialla. no, ei muuta kuin kanafileet syrjään, riepu käteen ja hymyssä suin siivoamaan pissat jonka jälkeen ruoanlaitto jatkuu.
eikö yhtään kuulosta siltä että voisit EHKÄ menettää hermosi?
niin kyllä elämään kuuluu välillä myös se, että menettää hermosa eikä siitä seuraa mitään vaarallista!
Nyt puhutaan siitä vaiheesta kun lapsi osaa käydä pissalla ja äiti jättää kyselemättä ja ehdoittelematta potalla käymisen. Olettaa liian varhain että lapsi osaa itse eikä tule vahinkoja.
Lapsi leikkii, ei malta lähteä ja vahinko tapahtuu. Ei olisi tapahtunut jos äiti katselee lasta (lapsi alkaa näyttämään keholla milloin pissahätä) tai huomioi että edellisestä käynnistä on aikaa.
Kolmas tapa on käydä potalla herätessä, ennen aamupalaa, aamupalan jälkeen, kun menään ulos, kun herää, kun menee välipalalle, välipalan jälkeen ja tätä rataa. Ehdotellaan välillä kesken leikin jos mennään potalle.
Mutta ap on mamma joka jättää kaiken tämän, menee tupakalle, ottaa vähän kahvia, surffaa netissä ja keuhkoaa lapsille KUN SE PISSASI LATTIALLE VAIKKA OSAA KYLLÄ POTALLE! :)
36
että olet hieman yksinkertainen ihminen.