Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä joillain perheillä on kuumeraja 36,7 tms?

Vierailija
29.01.2012 |

Eikö teillä tuke hirveästi sairaspäiviä jos kuumeraja on noin tiukka?

Ja taas toisaalta, itse pidän lapset kotona jos ovat todella flunssaisia vaikka lämpöä/kuumetta ( >37,0) ei olisikaan

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä täysin henkilökohtaista mikä on kenellekin kuumetta. Jos toisella on normaalilämpä lähemmäs 37, niin tuskin 37,5 vielä paljon tuntuu, mutta jos normaalilämpö on alle 36, niin 37,5 tuntuu jo aika pahalta.

Vierailija
22/40 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän normaalilla naisella ruumiinlämpötila pysy samana vaan vaihtelee n. 0,5 astetta pelkästän kuukautiskierron perusteellakin.

Useimmilla on ovulaation jälkeen yli 37.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä asiantuntija löytyy joka lähtöön kai jokainen itse tietää milloin tuntuu että keoppa ei enää toimi kunnonna onko sitten 36 tai 38 astetta .

Täällä ihmiset vaan pätee että ei alle 39stetta jää kotiin. jos sinulta niin tuntuu niin anna mennä .

Mutta ei voi väittää että kaikille on sama

Vierailija
24/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä :D Minulla normaali lämpö on 36,6. Kun olen "kuumeillut" vuosia jo pitkiä aikoja, eli parikin viikkoa putkeen, jolloin lämpöni on 37-37,7, niin lääkäri on vain nostanut normaalilämmön rajaa 38:aan, ja väittää että on ihan normaali lämpö esim. tuo 37,7, ja ei voi olla kurja olo, ja pitää vain elää normaalisti.

Tuo lämpöni ei myöskään laske kuumetta alentavilla lääkkeillä, joten sitten vain makaan päiväkausia kun en jaksa tehdä mitään. Ja se jaksamattomuus ei ole mitään ei millään viitsisi kun laiskottaa-jaksamattomuutta, vaan ylös noustessa sydän takoo vimmattuna, päässä heittää, ajatus ei kulje, hengästyttää ihan muutaman askeleen ottaminen, ja jalat on kuin puuroa. 

Että joku promillen lämmönnousu ei todellakaan ole minkäänlaista kuumetta nähnytkään.

Vierailija
25/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeen virallinen raja on 38 astetta. Arvaan, että siksi, että se on jo kaikille selvästi poikkeava lämpö. On oikeastaan aivan sama, onko lämpöä 37.2 tai 37,5, koska kotiin jäämisen ratkaisee kuitenkin vointi ja onko tautia. Sen pystyy arvioimaan ihan ilman mitään erityisiä lämmön keinotekoisia rajauksia.

Vierailija
26/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumeen virallinen raja on 38 astetta. Arvaan, että siksi, että se on jo kaikille selvästi poikkeava lämpö. On oikeastaan aivan sama, onko lämpöä 37.2 tai 37,5, koska kotiin jäämisen ratkaisee kuitenkin vointi ja onko tautia. Sen pystyy arvioimaan ihan ilman mitään erityisiä lämmön keinotekoisia rajauksia.

Mittaako joku siis  joka aamu herätessään lämpönsä? Vai miten tulee mitanneeksi täysin terveenä yhtäkkiä lämmön, joka sattuu olemaan yli 37 astetta, ja sitten tulee mieleen jäädä kotiin vaikkei mitään oireita ole.

Vierailija
27/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilämpöni 36,1 joten esim 36,8 on jo sen verran koholla että olo tuntuu sairaalta.

Vierailija
28/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittasin viime vuonna koronassa ollessani kuumeen, kun oli niin kauhea olo. 35,5. No nousi se sitten yhdessä kohtaa 37,8. Edellisen kerran minulla on ollut kuumetta lapsena. Ihan muilla perusteilla päätän kotiin jäämisestä, kun sairastan.

Vierailija
29/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan aina rektaalilämpö, siksi vähän eri raja.

Vierailija
30/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vain jo todella kipeä ja kuume vain sitten nouse flunssan oireistakaan.

Vierailija
31/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltalaisen Stanfordin yliopiston tutkimus osoittaa nimittäin, että ihmisten keskimääräinen ruumiinlämpö on vähitellen laskenut 1800-luvun jälkeen.

Keskimääräinen ruumiinlämpö ei enää ole 37 astetta vaan 36,6 astetta.

Vierailija
32/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen selvästi kehossani, jos minulla on lämpöä. Olen monesti myös varmistanut, mikä on ns. normaali lämpötilani. Se on 36,4. Joskus vähemmän. Kun minulla on lämpöä 37,0, olen sairas ja tunnen sen mittaamattakin. 37,5 on jo selkeää kuumetta itselläni ja sen todellakin tuntee.

Vierailija
33/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa säätämistä koko mittailut. Minulla ei ole ollut toimivaa kuumemittaria 20 vuoteen. Jos pääsee sängystä ylös on työkunnossa.

Vierailija
34/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmön nousua 37,5 c asti. Kuumetta sitten sen jälkeen. Määrällä merkitystä 38c asteen jälkeen.

Ratkaisevaa on kokonaisvointi.

Vierailija
35/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinlämpö on tosiaan laskenut hieman. Wikipedian artikkelista "Ruumiinlämpö":

"Ihmisen normaalilämpötilana on ollut saksalaisen lääketieteen tohtorin Carl Reinhold August Wunderlichin vuonna 1837 julkaistun tutkimuksen mukaan keskimäärin 37 C, mutta se voi vaihdella 35,837,8 asteen välillä. Yhdysvalloissa Stanfordin yliopiston vuosina 20072017 tekemän, vuonna 2020 julkaistun tutkimuksen mukaan normaalilämpö on kuitenkin laskenut mittaushistorian 160 vuoden aikana ja on nykyään 36,5 astetta suusta mitattuna.[2][3]

Naisilla ruumiinlämpö vaihtelee noin 0,5 C kuukautiskierron mukaan; korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa."

Toki voinnin ja tartuttavuuden mukaan jäädään kotiin.

Vierailija
36/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan paremman sapuskan ja paremman hammashygienian myötä laskenut.

Vierailija
37/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmön nousua 37,5 c asti. Kuumetta sitten sen jälkeen. Määrällä merkitystä 38c asteen jälkeen.

Ratkaisevaa on kokonaisvointi.

Jos normilämpö on 36 tai alle, niin yli 37 on jo kunnon kuumetta. 38 vaiheessa tärisee peiton alla, keho on voimaton ja päässä heittää.

Vierailija
38/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku on nostanut tämän aloituksen joka on vuodelta 2012?

Vierailija
39/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku on nostanut tämän aloituksen joka on vuodelta 2012?

Ehkä siksi, että kuumetta on aina ollut ja tulee aina olemaan.

Vierailija
40/40 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lämpö kainalosta otettuna normaalisti 35,7. Tunnen itseni sairaaksi kun lämpö on 37. Tällöin päänsärkyä, tärisemistä ja huonoa oloa. Silloin onkin flunssa tai jokin muu tauti tulossa. Todella huonovointinen olen jo, jos lämpö on hieman alle 38. Nukunkin silloin kunhan saan päänsäryn helpottumaan tableteilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi