Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä meidän perheen työnjaosta?

Vierailija
29.01.2012 |

Olen kotona, meillä on parin kk ikäinen vauva ja 3-vuotias. Olin jo välillä töissä. Nykyisin teen jokapäiväistä kodinhoitoa päivisin, pyöritän pyykki- ja tiskikonetta, siistin keittiötä, raivaan leluja, imuroin varrellisella rikkaimurilla murut jne. Mutta esimerkiksi kunnon siivous meillä tehdään viikonloppuisin, usein niin että mies hoitaa molempia lapsia ja minä siivoan, ihan siksi että mies ehtii arkisin olla vähemmän lasten kanssa. Kyllä mieskin laittaa iltaisin koneita pyörimään jos tarvis, raivaa pöytää jne. Leikkii aika paljon 3-veen kanssa, kun tämä tykkää, ottaa usein vauvan sitteriin katsomaan. Minä sitten sillä aikaa vaikka silitän tai maksan laskuja. Ruuat huolehdin minä, mutta se saattaa myös olla pakastettua, eineistä tai soitto miehelle, että hae noutoruokaa.

Päivisin pukemisten, syöttämisten ja pyllynpesujen lisäksi ulkoillaan, leikitään, luetaan, askarellaan. Joka päivä esikoinen leikkii yksin, kun esimerkiksi siivoan aamupalapöydän, teen omat ja vauvan aamutoimet, mutta pyrin joka päivä myös viettämään hetken oikeasti esikoisen kanssa, leikkimään, pelaamaan tai askartelemaan vauvan päiväunien aikaan. Lukemista yms. tehdään sitten kun vauva haluaa olla sylissä. Ja ulkoillaan aina kerran päivässä vauvan päiväunien aikaan, paitsi jos käydään silloin kauppa- yms. asioilla. Vauva nukkuu yleensä vaan yhdet pidemmät (n. 1,5 h) unet ja parit lyhyemmät.

En todellakaan ehdi löhöilemään päivisin. Jossain välissä yritän selailla lehden niin, että esikoinen leikkii ja vauva on leikkimatolla. Välillä kyläillään niin että aikuiset saa juoda kahvia ja isot lapset leikkii keskenään, mutta silloinkin vauva on sylissä tai ainakin sitterissä 'vahdittavana'.

Iltaisin miehellä on kerran viikossa harrastus ja silloin tällöin muita menoja, esim. tällä viikolla oli työpaikan illanvietto. Mulla oli ennen kakkosen syntymää tapana käydä kerran viikossa harrastuksessa ja silloin tällöin 'naisten illoissa', mutta nyt olen näiden parin kuukauden aikana vasta käynyt pari kertaa vaateostoksilla ja pari kertaa hiihtämässä. Viikonloppuisin ollaan paljon perheen kesken ja silloin molemmat osallistuvat kotitöihin ja lastenhoitoon, välillä reissataan tai kyläillään koko perhe ja välillä vanhemmilla on oma meno viikonloppuna, esim. kaverin polttarit tms.. Tosin itse en nyt varmaan vähään aikaan osaa lähteä ilman vauvaa. Harrastetaan molemmat laskettelua ja sille on nyt ollut vaikea löytää aikaa. 1-2-vuotiaan lapsen kanssa onnistui niin, että laskettiin vuorotellen ja toinen oli lapsen kanssa pulkkamäessä. Nyt olen päästänyt miestä välillä viikonloppuisin pariksi tunniksi mäkeen.

Ihan mielenkiinnosta kuulisin, mitä mieltä olette ajankäytöstä...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kuormitu liikaa ja kuten tiedät, ensi talvena pääset rinteeseen ja muihin harrasteisiin jo ihan helpolla.

Vierailija
2/4 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kuormitu liikaa ja kuten tiedät, ensi talvena pääset rinteeseen ja muihin harrasteisiin jo ihan helpolla.

Itse olen varsin tyytyväinen tilanteeseen, maltan odottaa että vauva vähän kasvaa. Olen vaan huomannut, että aika monien tuttujen perheissä miehet harrastaa paljon enemmän ja siksi olen alkanut miettiä, olenko ihan pirttihirmu.. vaikkakin mies tekee kaiken ihan oma-aloitteisesti. Toisekseen jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä, että kunnon siivouksellekin (imurointi, pölyt, luuttuaminen, wc:n pesu jne.) pitäisi löytyä arkisin aikaa kun kerta kotona olen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti mies kuitenkin huolehtii myös iltaruljansseista arkena.

Vauvanne on tietysti niin pieni, että et ehkä voi olla vielä kovin kauaa pois kotoa (?). Mutta kun vauva kasvaa hieman, niin minusta olisi reilua, että

-sinä pääset myös väh. 1x/vko harrastamaan

-menette vuorotellen sinne laskettelemaan

-sinulla saisi mielestäni olla enemmän ilta- ja vkl-menoja niin kauan kuin olet kotona.

Vierailija
4/4 |
29.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti mies kuitenkin huolehtii myös iltaruljansseista arkena.

Vauvanne on tietysti niin pieni, että et ehkä voi olla vielä kovin kauaa pois kotoa (?). Mutta kun vauva kasvaa hieman, niin minusta olisi reilua, että

-sinä pääset myös väh. 1x/vko harrastamaan

-menette vuorotellen sinne laskettelemaan

-sinulla saisi mielestäni olla enemmän ilta- ja vkl-menoja niin kauan kuin olet kotona.

Yleensä mies tekee 3-vuotiaan iltatoimet ja minä vauvan. Usein mies on se joka käy hyssyttelemässä vauvaa, jos vauva kitisee nukahtamisen jälkeen. Pyritään viettämään klo 21 jälkeinen aika ihan vaan oleillen, jos saadaan vauvakin ajoissa nukkumaan.

Kiva kun sain viestejä, joissa ajatellaan minun jaksamista :) Olin varautunut siihen, että minua syytetään, kun en tee arkipäivisin tarpeeksi...

Ps. nyt mies on esikoisen kanssa HopLopissa ja minä vauvan kanssa kotona ja vauva nukkuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän