Voinko tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Naapurissa riidellään todella usein, tänäänkin koko päivä eilisestä yöstä asti. Huudetaan,kiroillaan, mitä milloinkin. Perheessä pieni lapsi, ehkä n.6-7 vuotta. :S Ihan hirveätä kuunnella, tekee niin pahaa lapsen puolesta.
Kommentit (45)
sossu ei puutu mihinkään ja perhe vaikenee, kun tajuavat olevansa naapurin tarkkailun alla.
No muuttuuko mikään? Ainakin huuto loppuu.
Tuo sinun ananlyysisi ei perustu mihinkään faktaan.
Ja toisekseen tarkoitus todellakin on auttaa perheitä niiden tukitoimien avulla ENNENKUIN ajaudutaan huostaanottoon, joka on meille kaikille veronmaksajille se kaikista huonoin vaihtoehto.
Monet perheet ovat olleet tosi tyytyväisiä saatuaan esim. tukiperheen.
Pöyristytttävää propagandaa tää sun viestisi!
tehtailu on todellinen ongelma. Enemmistö ilmoituksista on nykyään aiheettomia eivätkä selvityksen perusteella johda mihinkään toimiin. Ihmiset siis huolestuvat turhasta ja osa on ihan silkkaa kiusantekoa. Ikävää tämä on siksikin, että se vie leijonanosan sosiaalityöntekijöiden resursseista niihin aiheellisiin ilmoituksiin ja niitten tukitoimien miettimiseen, että ei päädyttäisi huostaanottoihin.
Ja vaikka ilmoitus tehdäänkin "nimettömänä", puhelinnumero näkyy papereissa kyllä. Ja kirjallisen kertomuksen perusteella selviää hyvin äkkiä kuka ilmoittaja on, harva pystyy ilmaisemaan itseään objektiivisesti. Ja tämä voi lisätä vaikeuksia ja sitä ilmoittajat tuskin haluavat.
ja valtaosassa kuntia ei ole tarjolla mitään muuta kuin se huostaanotto.
Ottaisit asioista selvää ennen kuin alat riehua!
ilmotuksia.Sossut ne käy tsekkaa ja jos ei oo moitteita,ei johda mihinkään...
Kiroillaan meilläkin ja riidellään,vittuako se sossuille kuuluu:D
ilmotuksia.Sossut ne käy tsekkaa ja jos ei oo moitteita,ei johda mihinkään...
Kiroillaan meilläkin ja riidellään,vittuako se sossuille kuuluu:D
asiallisista vastauksistanne. Tosiaan, en ole mikään pahansuopa kyttääjä ja en todellakaan halua pahentaa tilannetta ja mitä minä siitä hyötyisin ? Olen aidosti huolissani lapsen hyvinvoinnista, lapset ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Asumme uudessa talonyhtiössä, jossa ei aivan kaikki äänet kantaudu naapureilta korviin, mutta heillä riidellään niin kovaa, että jokaisen sanankin kuulee. Väkivaltaa ei tietääkseni käytetä lasta kohtaa, mutta ymmärtääkseni mies on kuitenkin käynyt vaimoon käsiksi. Naisen "lopeta lopeta" "rauhoitu" -huudoista. Ja välillä kuuluu kovia kolahduksia tms. Kerran heräsin aamulla naisen kovaan huutoon, kun kiroili ja karjui kurkku suorana lapselleen :,( . On aivan KAMALAA kuunnella sellaista. Olen monta kertaa ollut itku kurkussa peläten mitä seuraavaksi kuuluu. Lapsesta ei riitojen aikana kuuluu useinkaan, mutta tänään koko päivän kestäneen riidan jälkeen kuului itkua. Lapselle jää vamasti kamalat traumat. Mielestäni mikäli parisuhde ei toimi, olisi lapsen kannalta parempi erota, kuin riidellä ja purkaa stressiä huutamalla ja kiroilemalla toisilleen tai lapselle. Lapsi ei voi terveesti kehittyä kodissa, jossa on pelottava ja piinaava tunnelma. -ap
Me emme saaneet lapsena nukkuakaan kun äiti ryyppäsi, raahasi ties mitä remmiä kämpille, sitten tapeltiin/huudatettiin musiikkia jne. Tai sitten heräilin siihen kun äiti istui pikkusiskon sängyn vierellä keskellä yötä puukko kädessään... "Lähden ja otan Liisan mukaan, sinua en edes huoli, mutta Liisan otan..." Paskahan koko lapsuus oli, mutta kyllä pahimpina on jäänyt mieleen, että ei saanut nukkua, eikä kouluunkaan sitten jaksanut panostaa! Vasta huostaanoton jälkeen aloin menestymään koulussa, numerot nousivat 5:stä 9:ään/10:een. Mutta siitä olen katkera, että sossu ei puuttunut aiemmin tilanteeseemme, sitä ryyppäämistä jatkui 8 vuotta, ennen kuin meidät huostaanotettiin. sekin siksi, kun sossut tulivat käymään, meillä ei ollut pariin päivään ollut ruokaa jne ja äiti aivan kännissä vielä huusi, että viekää helvettiin nuo penikat täältä, hän ei enää jaksa. Ja meilläkin ne sossut ravasivat vuosikausia, äiti oli välillä katkolla, jolloin meillä kävi kunnasta joku täti 1h/pvä siivoamassa jne. Yöt olimme kahdestaan (14- ja 10-vuotiaat, siis kahden viikon aikana meillä ei ollut muuta huolehtijaa kuin 1 h/pvä vieras ihminen... Pointti on se, että ei ne sossut tosiaan niitä lapsia ihan herkällä pois ota, mutta jos nämä naapurit on pätkääkään järki-ihmisiä niin heräävät ajattelemaan lapsen parasta ilmoituksen johdosta tai saavat ehkä jotain apua... Lapsi siinä tosiaan kärsii. Mulle on aivan sama, vaikka aikuiset ihmiset tappais toisensa, mutta siinä vaiheessa kun lapset on mukana niin mie ainakin teen ilmoituksen, sen olen päättänyt.
Joka itse on kokenut raskaan lapsuuden niin tietää miltä siitä lapsesta tuntuu. Ihme porukkaa täällä, miten muka olis normaalia yökaudet huutaa ja riehua, normaalit ihmiset nukkuu yöllä.
... Mielestäni se on kuitenkin henkistä väkivaltaa lasta kohtaan, että ei ole mahdollisuutta nukkua ja levätä, pitää pelätä ja seurata kun äitiä esimerkiksi paiskotaan pitkin seiniä... Joskus henkinen väkivalta on pahempaa kuin ruumiillinen, mutta sekin on minun mielipide vain..
ilmotuksia.Sossut ne käy tsekkaa ja jos ei oo moitteita,ei johda mihinkään... Kiroillaan meilläkin ja riidellään,vittuako se sossuille kuuluu:D
Yksi lapsistamme on sairas. Tämä sairas vei hänen vauva-aikoina meiltä äärettömän paljon energiaa. Minä ja mieheni emme jaksaneet mnitään muuta kuin huolehtia lapsen perustarpeista.
Kaikki instanssit totesivat perheemme olevan jatkuvan avun tarpeessa. Ainoa asia, johon MITÄÄN konkreettista tukitoimea tarjottiin oli minun kiroiluni. Sen takia olisin saanut ajan terapeutille.
Siis vitun sossujen mielestä kiroilu todellakin kuuluu heille. Mikään muu ei sitten kuulunutkaan kenellekään.
Mehän emme tiedä muuta kuin mitä ap on kertonut eli että naapurissa huudetaan. Jokainen tuntuukin sitten värittävän tarinaa omalla lapsuudellaan.
Minulla ei ole alkkistaustaa, joten itselleni tuli mieleen lähinnä avioero tai pettäminen tms inhimillinen syy.
Ehkä ap on kyttääjä ja kukkahattutäti, joka saa tyydytystä ilmoittelusta. Harrastatko ap myös kaupankassoista valittamista sähköpostilla?
Vastaa nyt jo, että MIKSI ET AUTA PERHETTÄ, MIKSI HETI KÄRÄYTTÄMINEN MIELESSÄ? Suomalaiset ovat ihmeellisiä viranomaisuskovaisia, mitään ei voi hoitaa ennen kuin viranomaisten avulla. :)
Tuo kyseinen vastaaja on oikeassa.
Ei johda mihinkään tukitoimiin ja myös perhe saa puolustaa itseänsä.
Tiedän tämän omasta kokemuksestani.
Lastensuojeilmoitus ei tarkoita tukitoimia, vaan sitä, että asia selvitetään.
Perheen kanta otetaan myös huomioon.
Ilmoittajat eivät vaan halua koskaan ymmärtää, että heidän kantansa ei ole sama, kuin sossujen näkemys.
On niitäkin perheitä, joista oikeasti pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Näin lukeutuu mm. mieheni exä, joka raahaa kotiinsa kaikenmaailman narkkareita ja hörhöjä, vessassa pyörii ruiskuja ja ties mitä. Ihan hirveää. Ls-ilmoitus on tehty mutta mitään ei tapahdu.
kyllä koskaan tehnyt ilmoitusta ja siksi kyselenkin, onko nuo riittävät perusteet ? Lapsi varmasti kokee vaikka millaisia pelkotiloja. Monesti esim keskellä yötä herään yhtäkkiä alkaneeseen riitaan. Lapsi varmaan ihan kauhuissaan
Kyllä minusta voit ainakin soittaa sosiaalitoimistoon. Säälittäähän se, jos se lapsi on siellä kuuntelemassa kaiken jos niin kovasti riitelevät niin että naapuriin kuuluu.
t. Sellainen joka kärsii vieläkin, kun vanhemmat riitelivät kovasti kun olin lapsi.
Ei kuulu sulle toisten parisuhteen tila. Eiköhän sossussa ole ihan tarpeeksi kiirettä ihan oikeillakin asioilla. Siellä ei saa apua ihmiset joilla on tosi hätä, koska sun kaltaset ihmiset ruuhkauttaa kanavat turhilla ilmotuksilla!
Ole perheen tukena, sen voit tehdä.
ja varmasti kuului naapuriinkin. Harmittaa ja hävettää. Hirveä PMS ja mies oli täysi ääliö, väsyneitä lisäksi molemmat viikosta. Siitä se sitten lähti ja ollaan täällä taas huudettu kurkku suorana pitkin päivää. Lapsenkin kanssa meni pinna, kun hän (tietenkin) oli hankala ja levoton kuunneltuaan riitaa. Kaduttaa ja harmittaa, hävettää liikkua huomenna pihapiirissä. Toivon todella ettei kukaan naapuri ainakaan suunnittele mitään ilmoitusta väsäävänsä. Meillä ei kyllä huudeta kuin varmaan pms-aikoina jolloin olen ihan hormonihirviö, eikä ikinä öisin.
Sossujen kanssa sovitaan tapaaminen, missä todetaan että väkivaltaa/päihteitä/muuta kamalaa ei ole. Sen jälkeen perhe on rauhassa. Jos tähtäät tuolla ilmoituksella huostaanottoon, niin tuossa tilanteessa sitä ei tule tapahtumaan, ja muuta konkreettista "apua" ilmoituksista ei ole.
Mieheni lapsuudenperheestä tehtiin useita ilmoituksia, mutta yksikään niistä ei johtanut oikeisiin toimenpiteisiin. Hänen perheessään oli väkivaltaa, alkoholismia sun muuta.
Joten: Tee jos tykkäät, mutta tiedä, että ilmoituksesi ei johda mihinkään.
riidellään aina kovaan ääneen, tosin ei kovin usein vaan yleensä vain muutaman kerran vuodessa. Ollaan miehen kanssa molemmat tosi temperamenttisia. Jälkikäteen tietenkin harmittaa, ja monesti olen miettinyt, kuuluuko huuto naapuriin. Toivottavasti kukaan ei tee meistä mitään ls-ilmoitusta vaan sen takia, että satutaan olemaan vähän vähemmän tasaisia luonteiltamme :/
Lastensuojelussa osataan kyllä arvioida tilanne, että onko mahdollisuuksia auttaa ja voidaanko tehdä asialle jotain.
siinäkin oli koston makua eräästä asiasta.
No aiheettomaksi ilmo todettiin ja nyt ei tarvi enään ikinä osallistua talkoisiin, eikä muuhunkaan.
Akat ihmettelee, kun lapsia ei ole pihassa. No eihän siellä uskalla olla, kun kaikesta valitetaan.
Muista ap, että se ilmo kantaa pitkälle ja sen jälkeen ei kenenkään ole hyvä asua ja moni tajuaa vasta ilmon jälkeen, että meni liian pitkälle.
Naapurisi varmasti arvaa kuka on ilmon tehnyt.