Miten teen hyvää pullaa?
olen taas kerran leipomassa pullaa ja kerrankin haluaisin onnistua. Ongelma on se että pullastani tulee aina liian tiivistä. Varmaan liikaa jauhoja mutta teen ohjeiden mukaan. Olen tehnyt useasta eri ohjeesta. eikä mun pulla ole koskaan hyvää.
Kommentit (15)
ostan kaupan pakastealtaasta paistovalmiita pullia jotka onnistuvat aina. Turha stressi pois!
ja juurikin tuo, että en laita koskaan jauhoja niin paljoa kuin ohjeessa sanotaan. Ja aina on ihanan kevyet, kuohkeat pullat tullut.
- kaikki ainekset huoneenlämpöisiä
- neste ensin vähän lämpimämpää kuin kädenlämpö, koska muut aineet kuitenkin sitä viilentävät
- kokeile tehdä ensin taikinajuuri, niin että hiiva pääsee kunnolla vauhtiin
- itse laitan aina desin tai kaksi vähemmän jauhoja kuin mitä on ohjeen minimimäärä. Sitten vaan laitan leivinpöydälle riittävästi jauhoja kun alustan taikinan, että sen saan leivottua.
Muistathan, että kuivahiivaa vaatii lämpöisen maidon/veden. Muutenkin kannattaa ainakin kädenlämpöiseksi lämmittää nesteen, vaikka olisi ihan hiiva käytössä.
kuin ohjeessa saatte se käsistänne irti? Tai miten kaulitseminen onnistuu? Itse oon aina joutunut lisäämään jauhoja monta desia ohjetta enemmän, pullat olleet ihan hyviä mutta ei kuitenkaan maailman kuohkeimpia.
älä vaivaa liikaa. Ja vähemmän siis jauhoja.
kuin ohjeessa saatte se käsistänne irti? Tai miten kaulitseminen onnistuu? Itse oon aina joutunut lisäämään jauhoja monta desia ohjetta enemmän, pullat olleet ihan hyviä mutta ei kuitenkaan maailman kuohkeimpia.
ja pesen sen pois. Jos irtoaa pesemättä, niin on liian paljon jauhoja. Jauhoja lisätään sitten leivontavaiheessa, silloinkaan ei liikoja
ei munaa, ei maitoa.
Tuorehiivaa, ei pussihiivaa.
2-3dl vähemmän jauhoja kuin mitä ohjeessa on.
kardemummaa.
kunnon kohotus.
Aina onnistuu mulla näillä ohjeilla.
ja sitten kun on noussut kunnolla lämpöisessä paikassa niin jauhoja leivonta-alustalle ja kunnon alustus. Ei oikeesti kyllä ole ollut hankaluuksia leipomisessa. Ja mä muuten käytän aina kunnon hiivaa, en kuivahiivaa.
ei munaa, ei maitoa. Tuorehiivaa, ei pussihiivaa. 2-3dl vähemmän jauhoja kuin mitä ohjeessa on. kardemummaa. kunnon kohotus. Aina onnistuu mulla näillä ohjeilla.
maitoa, onnistuu todella hyvin, ei se maito siinä vaikuta onnistumiseen.
laitan aina enemmän jauhoja kuin missään ohjeissa on. Ei ne ohjeiden määrät riitä mihinkään.
Oikein hyviä on pullat niinkin.
mutta en jaksa odotella sen lämpenemistä hiivalle ja sit toiseksi käy samat pullat maitoallergisille ja muille.
Onneks löyty pakastimesta vielä pitko edellisestä sessiosta! Jahka toi sulaa, mä keitän pullakahvit!
ja samantien hylaa niin on kaikille maitovammaisillekin sopivat pullat (muista tällöin myös laktoositon margariini).
Muuten ihan sillä sunnuntain jauhopussin ohjeella teen, jauhoja se minimimäärä eli 13 dl ja rasva isoimman määrän mukaan kun maitojauhe on rasvaton.
Taikina pitää olla sellainen, että just ja just saa kädestään irti eli sellainen tahkea. Kun luet ohjeita, niin jätä siitä ohjeesta aluksi pois 2-3 dl jauhomäärästä ja lisäät niitä sitä mukaa kuin tuntuu, että taikina on hyvä. Näin minä teen ja aina tulee hyviä pullia!