TIA-kohtaus raskaana ollessa,uusiutuuko myöhemmin?
Raskaushan altistaa kaikenlaiselle.Itse sain lievän verenkiertohäiriön päähäni raskausaikana viimeisessä raskaudessa,se näkyi aivokuvissa.
Olen perusterve alle 40 v nainen ilman mitään riskitekijöitä.
Lääkärit sanovat ettei tuo altista uusille kohtauksille koska riskitekijöitä ei ole,kyse oli yksittäisestä häiriöstä.
Uskaltaakohan vielä tehdä yhden lapsen,lääkärien mielestä raskaudessa tulsi pistää verenohennusta?
Ja tietysti olen keskustellut asiasta eri lääkärien kanssa,mutta uskoni alkaa hiipumaan,mitä mieltä av -mammat olisivat sijassani?
Kommentit (13)
sinansa voi nakya "kuvissa" (tarkoitat varmaan magneetti- tai viipalekuvaa?). Ainoa mika niissa voisi nakya on esimerkiksi ahtauma tai tukos valtimossa.
pieni tukos.Pieni ollakseen infarkti.
Kysyt mitä riskejä verenohennushoitoon liittyy ja mitä on olla ilman. Ja päätät sen perusteella.
¨
Uskon kyllä, että jos on suuri riski komplikaatioihin, niin siitä sinulle kerrotaan.
T: sh
pieni tukos.Pieni ollakseen infarkti.
mutta tuo ei kai sitten enaa ole TIA vaan infarkti. Ma ottaisin ne verenohennuslaakkeet, mulla on itsella ollut ne yhdessa raskaudessa (taustalla iskemiaa ihan muualla pain elimistossa) eika niista ainakaan mitaan haittaa ollut. Mieluummin ne kuin isompi infarkti. Raskauksista verenohennuslaakkeiden kanssa on nykyaan laakareilla PALJON kokemusta, niihin on paljon erilaisia indikaatioita.
kohdallani onko infarkti vai TIA.Oli niin pieni ettei sopisi infarktiksi mutta infarktin muotoinen (kiilamainen).
Verenohennuslääkkeet eivät ole käytössä enkä siis ole nyt raskaana,mutta haluaisin vielä yhden lapsen,en vain tiedä uskaltaako,siihen hain mielipidettä.Neurologini siis sanoi että jos raskaaksi haluaa niin sitten vain Klexanet käyttöön,ei muuta,ILmeisesti on aika yleistä tällainen raskausaikana?
Esim. Risto Kaaja on erittäin kokenut juuri näissä asioissa
jos tukosepäilyä ja muuta, se on minihepariini, ei läpäse istukkaa, ei haittaa sikiötä mitenkään
en kyllä käsitä miten TIA olisi näkynyt kuvissa. Luultavasti kuulut riskiryhmään ja kannattaa suunnitella mahdollinen raskaus yhdessä synnytyslääkärin kanssa.
Olen 35-vuotias ja 3 lasta.Kaksi lasta saanut vielä alkunsa hormonihoidoilla,jotka osaltaan ovat voineet aiheuttaa verenkierto-ongelmaa,joten kinkkinen on juttu..
Olen ymmärtänyt ettei minulla muuten olisi mitään hätää tämän TIA:n/infarktin ja uusimisen suhteen,ainoastaan riskitilanteissa kuten siis raskaus,voi olla kohonnut riski.
kertoivat neurologit.Tapahtuneesta on jo kolme vuotta aikaa.
Sitten veren aiheuttamat ongelmat kuuluu neurolle. Raskauden aiheuttamat gynelle (mutta raskauden vaikutukset vereen on vielä niin tuntematon erikoisala...)
kertoivat neurologit.Tapahtuneesta on jo kolme vuotta aikaa.
Myös ohimenevät oireet eli ns. TIA-kohtaukset on tutkittava pian. TIA-kohtauksen aikana ilmenevät oireet korjaantuvat täysin eikä pysyviä neurologisia vammoja tai aivokudoksen vauriota aiheudu. TIA-kohtaus kuitenkin usein varoittaa vaarasta saada pysyvä tukos ja aivoinfarkti
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…
lääkitys raskaanaolevalla, siitä ei kannata ottaa minkäänlaista stressiä (paitsi pistäminen voi stressata). Minulle Klexanen määräsi hematologi, lisäksi raskauttani seurasi perinatologi (obstetrikko, joka on erikoistunut riskiraskauksiin) ja verisuonitauteihin erikoistunut lääkäri.