Nuorten naisten mahaongelmat, onko muita?
Olen 24v nainen ja ei koskaan mitään masuongelmia. Syksyn aikana mun mahaa on kausittain poltellut ylävatsasta, huonovointisuutta ja yökötystä. Kauheat ilmavaivat kokoajan syömättäkin ja ummetusta. Onko muilla vastaavia oireita? Nämä on ollu viikon kausia ja pari krt ollut 2kk aikana ja ,kun oireet loppuu aina kuin seinään. Yksityisellä kokeet yms otettu ja mitää ei löytyny. Tosi kiusallista.
Kommentit (12)
ja minulla on ollut viime viikot ummetusta ja muutenkin vessassa käyminen vaivalloista. Ennen on sujunut ihan ok, en ole muuttanut ruokavaliotani, en siis tiedä miksi näin on. Välillä on myös tuota huonoa oloa ja oksettaa, ilmavaivojakin on. Oletan kuitenkin, että oireet johtuvat ruokavaliosta, pitäisi vähän fiksailla sitä eikä syödä mitä sattuu, vaikka se ennen onkin toiminut.
Laktoosi-intoleranssia minulla ei ainakaan ole.
on otettu? Minulla alkoi tuonikäisenä vastaavat oireet, ja 9kk etsimisen jälkeen löytyi Crohnin tauti. Se puhkeaa juuri nuorille aikuisille.
Lääkärissä katottiin aina veriarvot ja kaikki oli ok ja oltiin sitä mieltä, ettei mitään ole. Milloin syytettiin stressiä ja milloin mitäkin. Kunnes selvisi lopulta, että mulla on crohnin tauti ja keliakia.
Pyydä ilman muuta keliakia vasta-aineet, se on helppo testi. Jos oireet jatkuu, mene yksityiselle gastroenterologille, niin saat kunnon tutkimukset.
Ei ole mitää löytyny ja samaa monipuolista ruokavalioo syön enkä polta ja alkoholiakin harvemmin, sekä kahvia sillointällöin. Se on oudosti kausittaista, eli loppuu vaan ja kestää samat oireet viikon. Mahahaava ei kuulemma ole että se on vähä vanhemmilla ja epäterveellisillä elämäntavoilla. Helikon ne viel aiko ottaa, mut mistä mä sen muka oisin voinu saada. Kauhee tunne ku mahassa ilmaa kokoajan ja ihan ku raskaana olis, aamulla herätessäkin ja se polttelu on hirveetä. Ap
Helikobakteeri myös, löytyi ennen tuota Crohnin tautia. Ilmeisesti mitään ei ole tähystetty vielä? Vaadi sekä gastroskopia että kolonoskopia.
Chronin tautiset perustaa perhettä. Rajoittaako se elämää? Kiva jos nuorena joutuu sellasesta kärsimään. Voiko siihen kuolla ennenaikaisesti sitten. En nyt usko et sellaista olis. Ap
Että jos jatkuu vielä ja tulee uudestaan niin sitten tähystetään.
itse en perustanut perhettä, mutta kyllä monet perustaa. Periytyminen muistaakseni 20% luokkaa.
Rajoittaa se elämää, riippuen tietysti taudin vaikeusasteesta.
Itselläni pahinta siinä on jatkuva ripuli, käy wc:ssä noin 5-10 kertaa päivässä. Useimmiten pitää päästä kesken kauppareissun, kävelylenkin jne. Vatsakipuja on iltaisin.
Se ei ole mikään uskon asia, vaan se pitää sulta ehdottomasti tutkia! Jos sitä ei tutkita, se hoitamattomana voi aiheuttaa kuoleman esim. suolen puhkeamisen takia, tai sitten siksi koska se lisää paksusuolen syövän riskiä. Hoidettuna olet seurannassa,ja sinulla on lääkkeet joilla syöpäriskiä vähennetään. Tällöin kuolema ei tod.näk. ole ennenaikainen.
esim Somac. Mulla refluksi joka oireilee ylävatsakipuna ja oksettava olona. Mulla Somac 20mg reseptilääkkeenä, mutta jonkinlaista Somacia saa nykyään ilman reseptiä. Ota sitä tarvittaessa ei jatkuvasti koska vatsa on vastaanottavaisempi bakteereille hapottomana.
Myös probiootit (esim. Probiootti Plus) voivat helpottaa oireita.
Tuo ilma vatsassa voi myös johtua hiivan liikakasvusta suolistossa. Vältä siis valkoisia jauhoja ja sokeria.
Voin kertoa ettei yksityinen gstroenteorologi anna muuta diagnoosia kun ärstyvä suoli. Sellaisella diagnoosilla voivat pyyhkiä hanurinsa. Sen saa kun lekuri ei keksi muuta syystä.
Itse käsrin ripulista, ummetuksesta, oksettavasta olosta ja välillä kamalista kivuista 15 vuotta kunnes todettiin hiivan liikakasvu ja tietty bakteeri suolistossa. Söin molempiin antibioottikuurit ja vaivat hävisivät. Nyt olo ihan ok.
voivat perustaa perhee ja moni elää lääkityksellä ihan normaalia elämää, käy töissä, harrastaa jne. Olen se, joka aiemmin kertoi ensin kärsineen vatsakivuista, kunnes löytyi crohnin tauti ja keliakia.
Lääkityksellä ja seurannalla olen, nyt ei oireita ja elän normaalia elämää. Crohnin tauti tarkoittaa tulehduksellista suolistosairautta. Syytä ei tiedetä. Yleistä nuorilla naisilla.
Pyydä lääkäriltä gastroskopia ja kolonoskopia eli tähystykset. Mullakaan ei näkynyt veriarvoissa mitään vikaa, vasta tähystyksellä selvitettiin sairaudet. Jos et julkisella puolella pääse tutkimuksiin, mene yksityiselle. Kaikki yleislääkärit ei edelleenkään osaa diagnosoida tätä tautia.
crohnin tautiin ei liity ennenaikaista kuolemaa. Se ei lyhennä elinikää.
Mulla se oli samanlaisten oireiden syynä.