Onko tässä kuntosalitreenissä mitään järkeä?
En ole koskaan käynyt missään henkilökohtaisessa ohjauksessa tms. Jos täällä on joku joka tietää kuntosalitreeneistä, niin kommentoi, onko tässä mitään järkeä.
Käyn kerran viikossa salilla (muina päivinä muuta liikuntaa).
Teen 20 liikettä putkeen ja pidän tauon 20 laskien. Yhtä liikettä yhteensä sata. Painot pidän neljän sarjan ajan sellaisina, että lihaksissa tuntuu mutta jaksan suht hyvin. Viimeisen 20 liikkeen sarjan teen maksimipainoilla.
Onko tässä liikaa toistoja? Olisiko järkevämpää tehdä isommilla painoilla vähemmän? Entä palautuksen pituus?
Tavoitteena on lähinnä pitää yllä ja parantaa lihaskuntoa, ei mitään "bodaamista".
Kommentit (12)
mitä tapahtuu isommilla painoilla lyhyemmillä sarjoilla? Entä pienemmillä painoilla ja pitemmillä sarjoilla? Kuntosalin ja muun liikunnan tarkoituksena on käytännössä auttaa niveliä. Minulla on polvet hankalat ja lääkäri osasi antaa neuvoksi vain lihaskunnon kohentamisen.
voi sanoa, että:
pitkät sarjat pienillä painoilla parantavat kestävyyttä, lisäävät verenkiertoa jne.
8-12 sarjat (2-3 sarjaa/liike) kasvattavat voimaa. Taukoa 30-60 s sarjojen välissä ja viimeiset toistot joka sarjasta ovat ihan rajoilla jaksaako.
Sitä lyhyemmät sarjat, aivan maksimipainoilla ja pitkillä tauoilla kasvattavat lihasta.
Minullakin on huonot polvet ja silloin ei tosiaankaan kannata rassata ihan täysillä painoilla. ASkelkyykyt kropan painolla ja koneissa erityisesti polven ojennus on hyvä liike, koska sen suunnan lihakset ovat yleensä suhteessa paljon heikommat kuin koukistajat.
Ongelmapolville pitää saada hyvä lihastuki, että pysyvät kunnossa. Ja elopaino kohtuulliseksi, se on parasta lääkettä painoa kantaville nivelille.
Tietysti nuo menevtä ristiin
Salia ei oikeastaan voi kutsua edes saliksi... Se on muutama vanha vempele kylätalon alakerrassa. Mutta parempi kuin ei mitään, olen ajatellut.
Sieltä löytyy reisiprässi sekä lähentäjä- ja loitontajaläpyskät. Ei muita vehkeitä jaloille.
Käyn lenkillä (kävely) ja jumpassa 2x viikossa. Elopaino on aina ollut bmi normaali (nyt 166/60). Raskaudet on olleet liikaa nivelille ja on sukuvikaa siinä myös.
ap
mitä tapahtuu isommilla painoilla lyhyemmillä sarjoilla? Entä pienemmillä painoilla ja pitemmillä sarjoilla?
Kuntosalin ja muun liikunnan tarkoituksena on käytännössä auttaa niveliä. Minulla on polvet hankalat ja lääkäri osasi antaa neuvoksi vain lihaskunnon kohentamisen. Polvien takia en uskalla aivan maksimipainoilla reuhtoa.
Olisiko parempi, jos esim. nostan painoja sanotaan nyt reisissä 80kg-90kg ja lyhennän sarjaa 10 toistoon? Ja teen niitä vaikka viisi.
Salilla on käytännössä mahdollista tehdä reidet, lähentäjät ja loitontajat sekä pohkeet. Lämmittely soutulaitteella tai pyörällä, lopuksi olen vetänyt vatsalihakset ja selät sekä kyykännyt kevyellä 4kg tangolla (tämä sattuu eniten polviin, tätä en uskalla yhtään kovempaa tehdä).
ap
toistoa mielestäni, vaikken itsekään mikään ammattilainen ole. Lihaskuntoa voi parantaa tekemällä paljon vähemmillä toistoilla, et sinä siitä miksikään lihaskimpuksi muutu. Muokkaa esim. tuosta sellainen jonka voit tehdä kerralla:
http://www.kuntosaliohjelma.fi/treeniohjelmia/aloittelija-2krt-vko/
ei tuolla tavalla tule mitään tuloksia.
yhtä lihasryhmää kahdella eri laitteella/painoilla niin suurilla painoilla, että viimeiset toistot täytyy tehdä oikein työn kanssa.
Mulla esim. "hauis" x 2 12 toistoa
eli lyhyitä sarjoja. 3*8-12 toistoa, riippuen lihaksesta.
Minä rakastan nostella painoja, mutta aika ei riitä käymään salilla :/ 2 lapsen jälkeen kävin 4-5 kertaa viikossa, mutta nyt 4 lasta ja aika ei yksinkertaisesti riitä :(
Kuntosalilla tulee kroppa kuntoon ja saa lyhyessä ajassa tuloksia näkyviin.
Pitää siis nostaa painoja huomattavasti, vaikka kyllä mulla tuonkin jälkeen on lihakset kipeet. En tosiaan tyhjää heiluttele. Otin mallia lihaskuntojumpista, siellähän yleensä tehdään paljon toistoja. Sali jossa käyn on tosi pieni, ei siellä olr kuin yksi laite per lihasryhmä. Käytänössä treenaan jalat ja vatsat, en tykkää käsiliikkeidtä ja siellä on lähinnä jotain äijäpenkkejä. Ap
Riippuu mitä haluat saavuttaa. Lyhyet sarjat maksimipainoilla lisäävät maksimivoimaa, tai lyhytkestoista "räjähtävää" voimaa. Kevyet painot yhdistettynä pitkiin sarjoihin taas parantavat kestävyyttä. Tee toki molempia, vaikka vuoropäivinä.
..tai sitten pidennät sarjoja huomattavasti. Jos olet tutustunut esim. pumppitunteihin tai kuntopiireihin, niissähän tehdään yhtä liikettä minuuttitolkulla.
Mieheni valmentaa olympiatason kestävyysurheilijoita, ja heidän saliohjelmansa ovat pääasiassa sellaisia että toistoja tulee 50-100 per sarja. Vastuksen (=painojen suuruuden) kukin määrittelee sitten sen mukaan, että tuon juuri ja juuri jaksaa ennen kuin on pakko pitää tauko. Tämä siis nimenomaan parantaa lihaskestävyyttä.
tavoitteena on parantaa pikemminkin kestävyyttä kuin kasvattaa lihasmassaa.
Teen yhtä liikettä siis yhteensä 100 kpl, 20 sarjoissa. Painot mitoitettu sen mukaan, että sen jaksaa juuri ja juuri. Ja viimeisimmässä sarjassa viimeisetkin mehut pois.
Minä en tosiaan ole olympiatason kestävyysurheilija ;)
ap
muutamaa edellistä vastaajaa, jotka sanovat, että isommilla painoilla vähemmän toistoja. Ja pelkosi on turha jos luulet että sulle kasvaa yhtäkkiä kamalat isot monsterilihakset: niin käy vain jos tuuttaat aineita samaan aikaan tai ole tyypillinn geeni-ihme av-mamma, jolla tulee isot lihakset kahdesta treenikerrasta. Me kuolevaiset joudutaan tekemään niiden eteen raakaa työtä.
Loitontajat ja lähentäjät ovat aivan turhat vempeleet. Oletko kokeillut askelkyykkyä, aiheuttaako sekin kipua? Takareisiin ja pakaroihin ja alaselkään hyvä liike on myös maastaveto. Millainen sun treeniohjelma on kokonaisuudessaan? Onko salillasi laitteita, jossa ovi treenata etu- ja takareisia? Suosittelen unohtamaan nuo loitontaja/lähentäjäläpsyttelyt ja ottamaan nuo mukaan treeniin.