Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä poika valinnut rättikässää 5-7 luokille?

Vierailija
25.01.2012 |

Nyt olisi valinta edessä ja poika haluaisi tekstiilityön teknisen sijaan.

En oikein lämpene ajatukselle kun lähinnä mietin haukkuuko kaverit tms eikä poika oikein taida tajuta että se ei ole pelkästään ompelukoneella ompelemista vaan kutomista ja virkkausta ja muutakin...

Kaiken lisäksi osaisin itse opettaa nuo taidot pojalle koska osaan itse kaikkea mahdollista näpertelyä ja vaatesuunnitteluakin jne. Toisaalta olisi kiva jos meillä joku taitaisi sitten kaikenlaista nikkarointiakin kun itse en sellaisia osaa.

En tiedä tiedostaako poika sitäkään että valintaa ei saa jälkeenpäin vaihtaakaan ja tuo jatkuisi siis seiskalle saakka. Miten yläasteella mahtaisi kaverit suhtautua?

Kokemuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on vuiidennellä, ja heillä ainakin tekevät puoli vuotta toista ja puolet toista. Nyt alkoi tass tekstiilityö osuus.

Vierailija
2/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli ensin 2v teknisissä ja sitten seiskaluokan tekstiilikässässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusohjelmaan kuuluu että sekä tytöt että pojat tekevät puolet vuodesta tesktiilitöitä ja puolet vuodesta teknisiä töitä. Valinnaisuus alkaa vasta 8-luokalla.

Vierailija
4/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusohjelmaan kuuluu että sekä tytöt että pojat tekevät puolet vuodesta tesktiilitöitä ja puolet vuodesta teknisiä töitä. Valinnaisuus alkaa vasta 8-luokalla.

Tuossa lapussa lukee "Käsityöpainotteisuuden valinta" Pitäiskö tarkistaa tätä koululta? Onko ihan varma tieto että kaikki käyvät kumpaakin? Nyt siis tähän saakka ollut puolet vuodesta teknistä ja puolet rättiä. Muistelen kyllä että meidänkin piti aikoinaan valita sitten se toinen just tälleen nelosella tai vitosella. ap

Vierailija
5/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli ensin 2v teknisissä ja sitten seiskaluokan tekstiilikässässä.

"nyt tehtävää valintaa ei voi muuttaa 5.-7.-luokkien aikana. ap

Vierailija
6/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on vielä pieni, joten kokemusta ei ole. Minusta ei kannata miettiä tuota kiusaamisjuttua vaan valita sen mitä itse haluaa. Ja esim virkkaus on ollut myös poikien suosiossa vuosia. Itse olen opiskellut vuosia vaatetusalaa ja myös poikia/miehiä on ollut samaan aikaan koulussa ja myös opettajina. Joten miksipä ei poika voisi valita tekstiilityötä myös lapsena.

Vierailija
7/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli siinä seiskallakin. Ei esiintynyt kiusaamista, eikä ollut ryhmän ainut poika. Tykkäsi!

Vierailija
8/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattoi olla draamaa, urheilua yms.

Vierailija
9/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattoi olla draamaa, urheilua yms.

Vierailija
10/17 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja millä luokilla, mutta jos oikein mietit kumpaa haluat lapseesi kasveattaa, tehkää sen mukaan

- massan mukana on helpompa mennä, kiusaamisia ei tarvitse niin paljon pelätä. JOutuu kyllä tekemään valintoja jotka miellyttävät muita eikä itseä.

- yksilöllisiä valintoja tehdessään on altiimpi silmätikuksi joutumiselle, mutta saa toteuttaa omaa lahjakkuuttaan ja mielitekojaan. Täytyy kasvattaa henkistä kanttiaan, että uskaltaa seisoa valintojensa takana.

Minull on kolmas poika valinnut "rättikässän" alaluokilla silloin kun muut pojat menivät puutöihin eikä joutunut siitä kiusatuksi. Hän uskaltaa muutenkin poikeata joukosta ja alkaa vaikka luokan kiusatuimman pojan kaveriksi sen sijaan että hengailee ostarilla juomassa. Muutkin lapseni olen kasvattanut samoin, rohkeiksi ja sosiaalisiksi. (Vanhimmat 20, 18, 16) He saavat siitä paljon hyvää palautetta.

Kannatan siis jälkimmäistä, jos itsekin jaksat olla paljon lasten tukena ja jutella heidän kanssaan.

Vierailija
11/17 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin myös tuon tekstiilityön ja jos kaverit kiusaa nii opettajalle suoraa puhumaan

Vierailija
12/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika valitsi tekstiilityön ja on ihan tyytyväinen. Oli siellä myös toinen poika kuulemma.

Vierailija
13/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä valinnais aineet tulee vasta 8-luokalla

Vierailija
14/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään valintaa. 7. luokan loppuun saakka on sekä tytöillä että pojilla puolet vuodesta rättikässää ja puolet puukässää. Sen jälkeen kässää voi ottaa valinnaiseksi ja voi valita mitä kässää riippumatta sukupuolesta, pakollista käsityö ei enää 8. - 9. luokilla ole.

Vierailija
15/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan tuolla pojalla on poikaystävä kun on aika vanha aloitus.

Vierailija
16/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan koulukohtaista tuo pitääkä vaita vai ei. Täällä piti, vitosen alusta vaan jompaakumpaa. Tylsää kun lapsi olisi halunnut molempia.

Vierailija
17/17 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 07:28"]

Ei meillä ole mitään valintaa. 7. luokan loppuun saakka on sekä tytöillä että pojilla puolet vuodesta rättikässää ja puolet puukässää. Sen jälkeen kässää voi ottaa valinnaiseksi ja voi valita mitä kässää riippumatta sukupuolesta, pakollista käsityö ei enää 8. - 9. luokilla ole.

[/quote]

Eihän tuota sukupuoleen perustuvaa jakoa ole ollut käsitöissä enää yli 40 vuoteen eli kansakoulun jälkeen.  Itse ja moni muu tyttö kanssani oli teknisessä jo 80-luvun alussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi