Vihaisen äidin purkaus lapsesta.
En tiedä miten saisin otetta tuohon kolmivuotiaaseen. Mitään rajoja en saa asetettua, kun toinen nauraa päin naamaa. Jäähyt olen pitänyt, evännyt iltasadun ja jälkiruoan, palkinnut hyvästä käytöksestä jne.
Äsken se kakara tuli ja potkaisi minua. Kun suutuin, pentu nauroi minulle päin naamaa. Nyt istuu keittiössä jäähyllä ja lällättää "mä en istu!" ja nauraa päälle.
Fyysistä kuritusta en kannata. En keksi mitään, millä saisin mitään otetta tuohon lapseen. Tekisi mieli pistää se parvekkeelle jäähylle, niin loppuisi tuo v-mäinen räkätys.
Kommentit (3)
Minä olen todennut jäähyn olevan tehokas juttu. Lapsi menee joko vessaan jäähylle tai meidän makuuhuoneeseen (missä ei ole erityisiä virikkeitä) peiton alle rauhoittumaan ja miettimään. Pois ei tulla, ennen kuin on hetki mietiskelty/ollaan valmiita pyytämään anteeksi/mitä vain onkin tapahtunut. Yleensä ollaan vielä pistetty huoneesta valot pois, niin jäähy ei tunnu miltään mukavalta lepohetkeltä, ja usein pelkkä jäähyllä uhkaaminen (seuraavalla kerralla menet jäähylle jne) auttaa.
Mainitsit erilaisia menetelmiä, mutta onko sulla mitään johdonmukaisuutta niissä? Tietääkö lapsi, mitä seuraa, kun käyttäytyy huonosti? Meillä lapsi tietää, että jäähylle mennään ja seuraa pieni puhuttelu/selitys, miksi niin tai näin ei saa tehdä. Muista myös palkita hyvästä käytöksestä, kehu aina kun lapsi tekee jotain oikein, JA muista kehua myös esim. kun tottelemattomuuden jälkeen lapsi tottelee! Esim. kun olet pyytänyt siivoamaan asian x -> lapsi ei tottele -> jankkausta aiheesta, ei tapahdu mitään, jäähylle -> lapsi pois jäähyltä sillä ehdolla että siivoaa asian -> kehu.
eli kaikessa sinun ei tarvitse voittaa. Vain tärkeimmissä.
,että siihen auttaa vain aika. Ja se on valitettavasti totta. Kärsivällisyyttä. Sano lapselle mikä on oikein ja mikä väärin. Ton ikänen jo ymmärtää puhetta.