Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että lapseni on sairastumassa skitsofreniaan

Vierailija
24.01.2012 |

Lapsi siis jo 12v on alkanut puhumaan, että meillä on kummituksia tai henkiä. Tosissaan puhuu, että hänen sängyn päädyssään seisoo joskus iltaisin tumma hahmo, hänen tavaransa liikkuvat ja jokin "kylmä" menee joskus hänen lävitseen, näkee nukkamatollaan jalanjälkiä kun jokin henki kävelee sillä yms. Kaikki tämä "tapahtuu" lapsen huoneessa. Lapsella on vilkas mielikuvitus tiedetään, mutta mihin asti tällainen on normaalia?

Nämä puheet ovat alkaneet ihan vastikään, parisen viikkoa sitten.

Ollaan asuttu tässä jo useita vuosia ettei voi olla kyseessä sekään, että uudessa paikassa kuulisi eri ääniä tai häntä pelottaisi uudessa huoneessa tms. Mitään erityistä ei ole tapahtunut elämässä ja en usko, että on huomionhakuakaan, on niin tosissaan asian kanssa. Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksilla voi sitten selvittää ettei ole kyse mistään aivokasvaimesta tms.

Vierailija
2/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

skitsofrenian ensimmäiset positiiviset oireet (eli esim. juuri harhat) eivät kyllä useinkaan esiinny noin nuorilla. Toki voivat esiintyä ja jos kyse on oikeista harhoista niin kyllähän niiden esiintyminen ennustaa skitsofrenian puhkeamista aikuisiällä.

Kyse voi kuitenkin olla paljolti muustakin. Olisiko leikkinyt tai jutellut kavereitten kanssa yliluonnollisista jutuista? Mä tein sitä paljon tuossa iässä ja pelkäsin myös kaikkea yliluonnollista ihan hirveästi, varsinkin yöllä omassa huoneessa.

Onko lapsella ollut mitään stressaavia tai traumaattisia kokemuksia ennen pelkojen alkua?

Onko lapsella normaalit suhteet oman ikäisiinsä, miten pärjää sosiaalisesti? Taipumusta eristäytyä?

Onko lapsella mitään muita outoja ajatuksia tai tapoja?

Jos lapsella on vaikeuksia sosiaalisissa suhteissaan ja muitakin outoja ajatuksia/tapoja, niin kyllä itse ainakin haluaisin lastenpsykiatrin mielipiteen kuulla. Älä kuitenkaan huolestu liikaa, aika epätodennäköistähän se on että skitsofrenia "näkyisi" jo tuossa iässä.

eli en tiedä onko hereillä, mutta tämä hahmo ja ne jalanjäljet ilmaantuu illalla kun hän on jo sängyssään. On ehkä saattanut nukahtaakin (?), mutta tulee siis kuitenkin kertomaan niistä heti. Esim. eilen illalla tuli n. puoli tuntia nukkumaanmenon jälkeen kertomaan, että heräsi siihen kun joku seisoi sängyn päädyssä. Ei osaa kuvailla miltä näytti vain tumma hahmo.

Lapsi ei ole kova lukemaan kirjoja, mutta voi olla mahdollista että olisi päässyt esim netissä seikkailemaan ja lukemaan tämmöisistä asioista. Olen jutellut ja kertonut hänelle, että jossakin iässä on minullakin pelottanut just jotkut tummat hahmot hämärässä huoneessa, jotka olen sitten huomannut varjoiksi.

Mutta sitten on vielä ne jalanjäljet matolla ja tavaroiden siirtyminen. Hän ei itse ole nähnyt tavaroiden siirtymistä, mutta laittaa kännykkään aina herätyksen ja kännykkä on hänen yöpöydällään. Yksi ilta hän tuli kertomaan, että oli lähdössä vessaan, niin kännykkä oli siirtynyt kirjoituspöydälle ja siinä paloi valo ja oli ihan varma että kännykkä oli ensin yöpöydällä. Ihan tosissaan selvitti, että joku henki on siirtänyt puhelimen ja sytyttänyt siihen vielä valotkin. Minä tietenkin tarkistin, josko siitä olisi ollut akku lopussa ja siksi olisi känny aktivoitunut, mutta ei...

Nauretaanko mut pellolle jos tilaan lääkäriin ajan tämmöisen vuoksi? Vai uskaltaisiko tätä seurata vielä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali lapsi kyseessä, on kavereita, harrastuksissa kulkee 3x viikossa, koulussa menestyy hyvin nyt joulun ka 8.7, ei outoja tapoja eikä mielestäni mitään erityistä ole elämässäkään tapahtunut joka voisi tämän selvittää.

Vierailija
4/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisin ihan lapsen kanssa noista unihalvauksista, jos helpottaisi pelkoa, kun lukee että tuollaiset todentuntuiset painajaiset ovat ihan yleisiä. Stressi voi varmaan aiheuttaa, ja mun lääkärini sanoi, että "hyvin herkillä ihmisillä on tuollaisia".

Siis vaikka lääkärissä kävisikin, niin kannattaa koittaa sillä välin rauhoittaa pelkoa kuitenkin.

Ja kännykkään voi syttyä valo yöllä itsekseenkin, en tiedä mitä verkkoako hakee tms. mutta mun miesystävän puhelin on ihmetyttänyt mua usein yöllä:)

Vierailija
5/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele lastasi ja tarkasti. Älä tee hänestä mt-lasta. Voi olla että lapsesi on normaalia herkempi aistimaan asioita ja se voi myös olla lahja. Suosittelen lukemaan Sylvie Brownien "elämää toisella puolella"-kirjan. Voi helpottaa oloasi ja sen jälkeen on helpompi keskustella myös lapsesi kanssa. Älä vie vielä lääkäriin.. Tsemppiä

Vierailija
6/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristäytyminen? Vetäytyminen omiin oloihinsa? Alakuloisuus? Ilmeettömyys? Erikoiset ilmeet? Vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa? Toimintakyvyn lasku? Hitaus? Ahdistuneisuus?

Minä käyttäisin lapsen lääkärissä (mielellään psykiatrilla). Mielestäni oireet kuulostavat vakavilta. Lääkäri ottaa varmasti ne vakavasti, ja jos ei ota niin pyydä psykiatrin konsultaatiota. Pidän jopa mahdollisena, että lapsi otetaan sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin.

Jos lapsi on ahdistuneen oloinen ja/tai toimintakyky laskee (ei saa tehtyä asioita normaalisti, on hitaampi, ei jaksa), lapsen voi viedä päivystykseen. Vakavat psyykkiset oireet ovat päivystysasia.

Vierailija
7/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä tapauksessa huokaista aika pitkälle helpotuksesta. Lapsuusiän skitsofreniaan liittyy käsittääkseni käytännössä aina "outoa" käytöstä ja muitakin oireita kuin harhat ja oudot uskomukset, ja lähes aina sosiaalista eristäytymistä.

Mutta en nyt silti pidä "hulluna" käydä lääkärille tuosta puhumassa, voivathan nuo kokemukset vaivata lastakin. Mutta todella todennäköistä on, että kyseessä on yhdistelmä vilkasta mielikuvitusta ja kasvamiseen liittyvää stressiä + ehkä tuo unihalvaus, mikä on kuulemma todella pelottava tila.

Ihan normaali lapsi kyseessä, on kavereita, harrastuksissa kulkee 3x viikossa, koulussa menestyy hyvin nyt joulun ka 8.7, ei outoja tapoja eikä mielestäni mitään erityistä ole elämässäkään tapahtunut joka voisi tämän selvittää.

Vierailija
8/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiikö oireistaan? Haluaisiko lääkäriin?

Ja näille, jotka suosittelevat henkimaailman kirjoja tms: psykoottiset oireet ovat todella tuskallisia! Älkää vähätelkö, kiitos! Hoitamaton psykoosi on vaarallinen.

Vierailija
9/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen nyt tartte mitään skitsofreniaa olla ollakseen joku (väliaikainenkin) mt-häiriö, vaikka jonkinsortin ahdistuneisuutta. Unihalvaukselta kuulostaa myös, mutta ei kai lapsi lääkärillä käynnistä kuitenkaan ahdistukaan? Itse tiedät mitä haluat tehdä.

Vierailija
10/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen siis nähnyt outoja kuvioita makuuhuoneen seinällä, aistinut jonkun jalkopäässä/kumartuuvan ylleni, kuunnellut askeleita vieressäni, (odotin että poistuvat makuuhuoneesta), kunnes jossain vaiheessa tajunnut pakottaa itseni hereille. Ja joskus en ole uskaltanut nukahtaa uudelleen, kun heti siinä unen rajamailla sama alkaa uudelleen. Ja herättyäkin olo on pitkään pelokas.

Voisitteko sopia, että käyt vähän väliä tarkistamassa tilanteen, ts. että se olet sinä joka siinä vuoteen päädyssä käy? Ehkä huomaisit onko lapsi tosiaan nähnyt unta, ja hänkin voisi rauhoittua?

Vierailija
11/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä kavereita jotka ovat sekaantuneet spiritismiin, noituuteen tms?

Entä, mikä on teidän perheen maailmankatsomus? Oletteko uskossa? Uskooko lapsi Jumalaan?

Mielestäni kannattaisi kokeilla kahta asiaa:

1. Lapsen kannattaisi iltaisin rukoilla "Isä meidän"-rukous.

2. Suosittelisin lapselle hyvälaatuista E-EPA kalaöljyä (olisiko sopiva annos 1 kapseli/vrk?).

Itse näen "ylimääräisiä" asioita. Rukoilemisesta ja kalaöljystä on ollut itselleni apua. Itselleni kalaöly aiheutti aloitusvaiheessa noin 1-2 viikon mittaisen painajaisjakson (saman minkä psykoosilääkkeet tekevät aloitusvaiheessa). Kalaöljy jotenkin vaikuttaa aivoissa samoihin asioihin kuin psykoosilääkkeet.

Vierailija
12/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis, että äiti tai isä käy välillä katsomassa lasta illalla.

Mä olen siis nähnyt outoja kuvioita makuuhuoneen seinällä, aistinut jonkun jalkopäässä/kumartuuvan ylleni, kuunnellut askeleita vieressäni, (odotin että poistuvat makuuhuoneesta), kunnes jossain vaiheessa tajunnut pakottaa itseni hereille. Ja joskus en ole uskaltanut nukahtaa uudelleen, kun heti siinä unen rajamailla sama alkaa uudelleen. Ja herättyäkin olo on pitkään pelokas.

Voisitteko sopia, että käyt vähän väliä tarkistamassa tilanteen, ts. että se olet sinä joka siinä vuoteen päädyssä käy? Ehkä huomaisit onko lapsi tosiaan nähnyt unta, ja hänkin voisi rauhoittua?

Vierailija
13/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neurologi osaisi varmaan suositella psykiatria tarvittaessa

Vierailija
14/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi että pyytäisin jotain uskovaista pappia toimittamaan kotimme siunauksen. Kysyisin myös lapselta, haluaako hän keskustella papin kanssa siitä mitä on kokenut ja nähnyt.

Joka tapauksessa viestisin lapselle, että hän ei ole missään vaarassa. Jos hän on lukenut noituutta tms käsittelevää kirjallisuutta tai katsonut telkusta tai netistä jotain vastaavia ohjelmia tms, huolehtisin, ettei lapsi enää lukisi/katsoisi sellaista.

Skitsofreniasta en ihan esimmäisenä olisi huolissani.

Vierailija
15/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiikö oireistaan? Haluaisiko lääkäriin? Ja näille, jotka suosittelevat henkimaailman kirjoja tms: psykoottiset oireet ovat todella tuskallisia! Älkää vähätelkö, kiitos! Hoitamaton psykoosi on vaarallinen.

puhua psykoosista? Lapsen mielikuvitusmaailma on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin aikuisella.

Vierailija
16/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua psykoosista? Lapsen mielikuvitusmaailma on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin aikuisella.

pienen lapsen kyllä, mutta jos 12-vuotias alkaa vaikka nähdä hirviöitä päiväsaikaan, niin ei sitä mielikuvituksen piikkiin voi laittaa. Kyllä senkin ikäinen voi sairastua mielenterveydellisesti.

Vierailija
17/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenialle ei ole tyypillistä näköharhat.

Voisiko olla epilepsiaa?

Vierailija
18/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun puhuit tuosta, niin olen minäkin ihan vastikään tuntenut tuommoisen, että joku leijuu päällä, joku ahdistava ja en ole pystynyt heräämään heti vaan on pitänyt pakottaa itse itsensä heräämään kun on ollut todella ahdistava olo ja kylmänhiki. Mutta nehän on vain painajaisia, mutta ehkä ne onkin sitten tuollaisia myös lapsella. Ovat kyllä pelottavia painajaisia, kun ei niissä oikein edes tapahdu mitään, vain tuo kauhea ahdistuksen tunne ja että joku aiheuttaa sen. Vaikea kuvailla.

Kiitos kaikille vastaajille! Tästä oli suuri apu!

Vierailija
19/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta voidaanko noin nuoren lapsen kohdalla puhua psykoosista? Lapsen mielikuvitusmaailma on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin aikuisella."

Psykooseja on muitakin kuin skitsofrenia. Psykoosiin voi sairastua minkä ikäinen tahansa. Myös lapsi. On harvinaista, että alle 10v sairastuu psykoosiin, mutta yli 10 vuotiaalla se ei olekaan enää niin harvinaista.

Kodin siunaaminen? Löytyykö esimerkkiä Raamatusta? Tietääkseni Jeesus ei siunannut esineitä eikä asuntoja, ainoastaan ihmisiä. En suosittele kodin siunaamista, jos siitä ei puhuta Raamatussa.

Vierailija
20/38 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverillani todettiin yläasteiässä aivokasvain. Oireina olivat mm. äänien kuuleminen. Heilläkin pelättiin ennen lääkäriin menoa skitsofreniaa mutta tutkimuksissa selvisi aivokasvain, joka aiheutti ne harhat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä