Olen ollut n. puolivuotta pph enkä kyllä kivempaa tötä keksisi :)
Miksihän en
tätä hommaa aikaisemmin tullut ajatelleeksi? Varmaankin vaikutti paljon se ,että tätä hommaa paljon haukutaa. Että on raskasta ja pieni palkka yms.
Oma esikoinen koulussa ja pienempi tässä kotona. Lisäksi kolme lasta hoidossa.
Ja meidän päivät kyllä menee ihan hujauksessa ,kun on niin mukavaa! Lepposisa mukavia päiviä.
Kommentit (11)
tuntunut myös. Mulla käsitys ettei välttämättä tarvii koulutusta, ainakin muutama tuntemani ihminen jolla ei mitään varsinaista koulutusta ole. Toinen oli koulutukseltaan insinööri. Ainoo huono puoli, et en tiedä haluanko asua työpaikalla ...Koulutukseltani sairaanhoitaja, eli tiedän silläkin koulutuksella pph:na toimittavan, palkka vaan taitaa olla ihan onneton...
tuntunut myös. Mulla käsitys ettei välttämättä tarvii koulutusta, ainakin muutama tuntemani ihminen jolla ei mitään varsinaista koulutusta ole. Toinen oli koulutukseltaan insinööri. Ainoo huono puoli, et en tiedä haluanko asua työpaikalla ...Koulutukseltani sairaanhoitaja, eli tiedän silläkin koulutuksella pph:na toimittavan, palkka vaan taitaa olla ihan onneton...
Minulla vanhempien maksuosuus hoitomaksusta on 300 euroa. Tämän päälle tulee Kelan yksityisen hoidon tuki, noin 166 euroa ja Helsingin kaupungin kuntalisä 290 euroa yhdestä lapsesta.
Tuloni ovat siis reilu 3000 euroa. Tästä vähennetään yrittäjän eläkevakuutus, jonka määrän voi itse määrittää (vaikuttaa eläkkeeseen) sekä verot. Maksan yrittäjän eläkevakuutusta minimimäärän, eli 120 euroa kuukaudessa. Veroja ison asuntolainan takia 400 euroa. Toisin sanoen käteen jää noin 2500 euroa. Omasta mielestäni se on tästä työstä todella kohtuullinen korvaus.
Oman alani alkupalkka on jo bruttonakin 800 euroa vähemmän kuin mitä nyt saan nettona. Oman alan työt eivät siis houkuta ollenkaan pitkään aikaan.
Parasta tässä on kiireettömyys, saa olla oman itsensä herra, voin lähettää lapset kouluun ja olla iltapäivällä vastassa. Omat lapseni ovat alakoululaisia.
Helsingissä yksityisilta perhepäivähoitajilta ei vaadita koulutusta, kunnallisilta vaaditaan.
jos vain saa hoitolapsia haalittua. Kunnalliseksi pph:ksi vaaditaan perhepäivähoitajan koulutus.
Olen itse aloittamassa yksityisenä perhepäivähoitajana Nurmijärvellä ja odotan kyllä innolla uuden työn alkua.
Lapsiryhmä ei kuitenkaan ole vielä täynnä, yksi paikka on vielä vapaana. Jos se ei täyty ja myöhemminkin, jos paikkoja vapautuu joskus kesken kauden, tulot heilahtelevat aika paljon tuon yhdenkin lapsen myötä. Mulla on ryhmässä myös omat pienet, joten tulot eivät muutenkaan ole niin suuret.
Uskon näin etukäteen, että parasta työssä on se, että saa touhuta lasten kanssa, ulkoilla joka päivä ja samalla työtä tehdessään huolehtia myös omat koululaiset koulutielle.
niin tuo anoppikin sanoi, että pph:n homma on niin mukavaa, kun pääsee helpolla ja saa tehtyä kaikki kotihommat ym. "työ"päivän aikana, eikä tarvitse iltaa niihin tuhlata.
se ,että kotityöt on tehty siinävaiheessa kun lapset lähtee kotiin :). Ei tarvitse enää töiden jälkeen alkaa pyykkiä pestä tai tiskikonetta tyhjentää. Ja ruokakin on jo valmiina.
-ap
Olen ollut yksityinen pph jo useamman vuoden. En kylläkään tee kotitöitä hoitopäivän aikana, pyykkikoneen saatan laittaa pyörimään aamulla ennen lasten tuloa ja nostaa pyykit päiväunien aikaan, tai tyhjentää tiskikoneen aamulla ennen lastentuloa..minusta imuroinnit tai pyykinpesut eivät ole asioita joita tehdään hoitopäivän aikana lasten läsnäollessa, silloin keskityn lapsiin. Ruuan toki laitan ja siivoan pöydän ruuan jälkeen. Kauppareissut yms. omat asiat hoidan myös päivän jälkeen vasta.
No meni vähän nipottamiseksi mutta tämä työ on kyllä mukavaa!
Kertokaahan pph:t, miten sellaiseksi pääsee!3
Entä jotain lupia? Miten löysitte hoidettavat?
t. Puolitosissaan alan vaihtoa suunnitteleva