Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni pakkosyöttää lastaan - teenkö lastensuojeluilmoituksen?

Vierailija
23.01.2012 |

Hei,

en tiedä mitä pitäisi tehdä:

olen nähnyt kuinka ystäväni on muutaman kerran pakkosyöttänyt kaksivuotiasta lastaan. Hän myös kerran sanoi lapselle, että haluaisi puhkoa häneltä silmät.

Olen heistä hyvin huolissani - ystäväni vakuuttaa, että ei halua puhua kanssani ja "en ole hänelle tilivelvollinen" ja että saa kyllä vertaistukea muualta jaksamiseensa.

Pitäisikö minun tehdä lastensuojeluilmoitus?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa heillä on ollut pitkään ongelmia - välillä syö hyvin, mutta juuri noin, että jos ei syö, niin sitten on kiukkuinen tms. Tiedän, että ystäväni on väsynyt, enkä syyllistä häntä, sillä tiedän, että hän on todella kovan stressin alla.

Mutta tottakai on ajateltava lapsen parasta, pelkään vaan, ettei tuosta ilmoituksesta seuraa mitään hyvää. Olen puhunut tästä huolesta ystäväni kanssa, hän sanoo, että jos näen tuon aiheelliseksi, niin voin sen toki "itseni takia" tehdä, mutta että se on vain turhaa työtä virkailijoille ja että hän yrittää pitää sen mieheltään salassa, jotta mies ei suuttuisi minulle aivan hirvittävästi.

Tilanne on siis aivan kamala. Tiedättekö, onko noita mahdollista tehdä niin, että vain toiseen vanhemmista otetaan yhteyttä?

Vierailija
22/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ja kaikkia "eri sirkustemppuja" on kyllä kokeiltu (kirjoja, dvd ja se, että ei mitään). Olen myös yrittänyt tarjota apuani ja saanutkin aina välillä auttaa. Mutta nyt hän on suuttunut vahvasti reaktiostani - kun olen useamman kerran yrittänyt puhua hänen kanssaan tuosta pakkosyöttämisestä ja siitä, että ei lapselle voi puhua noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei missään tilanteessa ole pakkossyöttö sallittua!

lapsi syö silloin kun on nälkäinen. Tuonikäinen osaa jo todellakin päättää minkäverran syö vai syökö ollenkaan.

Briteissähän kuoli joku aika sitten lapsi (vauva) kun äiti pakkosyötti lastansa. Raukka tukehtui siihen ruokaan kun se joutui keuhkoihin.

Miten kummassa muka sairaalahoidossa on voitu sallia pakkosyöttö? en kyllä voi uskoa todeksi!?!

ja ap:lle, sinun täytyy olla vahva aikuinen ja tehdä se ls-ilmoitus. Lapsi on totaalisen avuton tuossa tilanteessa! Kyllä ihan itkettää tämä maailman kauheus. miten kummassa joillakin voi oikeasti vintti pimetä noin?

Vierailija
24/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten äiti puhuu lapselleen. Ja tietenkin se raivopää aviomies. Tiedät itsekin, että tuossa perheessä voidaan huonosti ja eniten vanhempien pahoinvoinnista kärsii lapsi. Äidillä on hukassa vanhemmuus. Kaikki apu mitä hän tulee saamaan lastensuojelun kautta, on vain hyväksi.

Vierailija
25/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa heillä on ollut pitkään ongelmia - välillä syö hyvin, mutta juuri noin, että jos ei syö, niin sitten on kiukkuinen tms. Tiedän, että ystäväni on väsynyt, enkä syyllistä häntä, sillä tiedän, että hän on todella kovan stressin alla.

Mutta tottakai on ajateltava lapsen parasta, pelkään vaan, ettei tuosta ilmoituksesta seuraa mitään hyvää. Olen puhunut tästä huolesta ystäväni kanssa, hän sanoo, että jos näen tuon aiheelliseksi, niin voin sen toki "itseni takia" tehdä, mutta että se on vain turhaa työtä virkailijoille ja että hän yrittää pitää sen mieheltään salassa, jotta mies ei suuttuisi minulle aivan hirvittävästi.

Tilanne on siis aivan kamala. Tiedättekö, onko noita mahdollista tehdä niin, että vain toiseen vanhemmista otetaan yhteyttä?

Vierailija
26/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli lähes 3-vuotiaaksi suuria ongelmia suun motoriikan kanssa, ja syöminen oli todella ongelmallista. En pakkosyöttänyt, mutta olisiko kaverisi lapsellakin kyse tästä?

Onko lapsella muita aistiherkkyysongelmia? Jos on, niin arki on haasteellista. Kokemusta on. Ei se oikeuta lapsen rääkkäykseen, mutta kaverisi tarvitsee kiiruusti apua.

Vierailija
27/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkosyöttämiseen mitään "syytä"?

Eli onko taustalla jotain kasvuongelmaa tms. miksi äiti tekee noin? Onko tilanne vaan riistäytynyt käsistä koska äidillä on niin iso huoli lapsesta, eikä enää osaa suhtautua asiaan oikein/hakea riittävästi apua?

Vai onko kyse siitä, että äiti käyttää valtaa lasta kohtaan, tyyliin "sinä syöt kun minä sanon niin!" ja siksi pakkosyöttää?

Onko lapsi kotihoidossa, jolloin on aina tuon "pakkosyötön armoilla"?

Jos lapsella on ollut pitkään ongelmia syönnin kanssa, niin ehkä pakkosyöttöön on ajauduttu? Tietystikään se ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää, mutta jos eivät osaa hakea apua, niin tilanne voi riistäytyä käsistä.

Vierailija
28/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat siihen todella ajautuneet, sillä itsekin lasta paljon hoitaneena tiedän, että kaikkia keinoja on kyllä käytetty. Lapsi oli pitkään allerginen, ilman että tästä tiedettiin - nyt ruokavalio on saatu kohdilleen, mutta edelleenkään ei aina ruoka maistu (mikä mielestäni ihan normaalia). Välillä syö ihan hyvin ja on ihan normaalikokoinen - itse näkisin, että nuo kerrat kun pakkosyötön olen nähnyt ovat olleet äidin turhautumista, väsyneisyyttä.

Olen myös hyvin huolestunut tuosta tavastaan puhua, tiedän että hän hyvin temperamenttinen ja saattaa aikuisellekin sanoa noin, mutta eihän lapsi tuollaista ymmärrä - eikä tietenkään aikuisellekaan pitäisi.

Tiedän, että voivat huonosti ja tarvitsevat apua, mutta ystäväni kieltää tämän. Kaikki läheiseni sanovat, että "eikö olisi nyt jotain muuta keinoa", mutta en keksi enää mitä muuta voisi tehdä.

Vierailija
29/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa omalle pikkuiselleen jotain noin karseeta. Äiti on turva eikä pelon aihe! Voi kauheeta kun kaikki ne lisääntyy vaikkei pitäisi.

Vierailija
30/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihnetellä kun paino ei ole just heitin mielen mukaan. Mulle kävi niin mutta onneksi en välittänyt. Lapset jo isoja ja vieläkin hoikkia:))

Vierailija
31/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osaltaan allergiatkin vaikuttaneet syömättömyyteen. Jo pienetkin lapset osaavat karttaa ruokia joista tulee huono olo, vaikka eivät sitä osaa kertoa.

Lapsi ilmeisesti on pelkästään kotihoidossa? Jos syöminen/syömättömyys olisi kovinkin iso ongelma jatkuvasti, olisi varmasti asiaan puututtu myös hoidossa, jos siellä olisi?!

Melko pienikin lapsi 2-> osaa vielä alkaa käyttää keinoja, joilla voi kokeilla vanhempia, tämä on ihan normaalia "uhmaa", jos uhmaikäinen näkee, että joku asia ärsyttää vanhempia, voi alkaa käyttää tapaa jatkuvasti huomion hakemiseen. Vanhemmat ärsyyntyy enemmän, ja kierre on valmis :/

Ymmärrän huolesi, sillä pakkosyöttö ei ole hyväksyttävää, vaan pitäisi tietää mistä ongelma on lähtöisin, ja sitten alkaa purkaa ongelmaa.

(Vastasin jo aiemmin, mutta en nyt muista numeroani, pitempi viesti tässä äskettäin..)

Vierailija
32/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis nykyään kasvaa ihan normaalia tahtia, että mikään kovin suuri ongelma tuon ei sinällään luulisi olevan.

Lapselle on aika äskettäin syntynyt pikkusisarus ja taitaa todella hakea huomiota yms.

Suurimman osan ajasta tuntuvat pärjäävän todella hyvin, mutta nuo kovakouraiset otteet säikäyttivät minut kyllä.

Minulla ei itsellä ole lapsia, ja ystäväni käyttääkin aina tuota "korttia" minua vastaan: en kuulemma voi ymmärtää. En varmasti täysin voikaan, mutta ei tuo kuulosta mielestäni normaalilta.

Vierailija
33/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivoisi tietysti, että nuo muutamat kerrat(?) kun pakkosyöttöä on tapahtunut, on tosiaan vain äidin väsymyksestä johtuvia. Tietysti mietityttää, että miksi ruokailu on äidille niin iso asia. Jos kasvun takia ei ole mitään erityistä pakkoa, että lapsen olisi aina syötävä hyvin, olisi parempi jättää temppuilut omaan arvoonsa. Ei terve lapsi ruokalautasen edessä nälkään kuole. Syö kun syö, tarjotaan vain se ruoka eikä lähdetä mihinkään temppuiluun mukaan. Jos menee kiukutteluksi pöydässä, niin nostetaan lapsi pois.

Ehkä äidillä on muuten niin rankkaa, ettei osaa suhtautua asioihin oikein. Toivottavasti osaisi ottaa neuvolassa, tai ystävien kanssa puheeksi, että on väsynyt. Huolten purkaminen voisi auttaa paljon, varsinkin jos on vielä parisuhteessa ongelmia.

Aiemmin vastannut 23, 27

Vierailija
34/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaaloissa ketään pakkosyötetä.

Jos ei voi antaa suun kautta niin letkulla ravinto.

Miksi joku edes jaksaa yrittää noin heikkoa provosointia? Poliisi asia pakkosyöttäminen on tai ap.n tapauksessa vaihtoehtoisesti lastensuojelu.

Vierailija
35/36 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille rohkaisevista kommenteista.

Olette tietenkin oikeassa, että lapsen etua on aina ajateltava ja tuohon asiaan on jotenkin puututtava. En vain ole varma, onko tuo lastensuojeluilmoitus oikea ratkaisu - vai pitäisikö yrittää vielä muin keinoin.

Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista, auttavat minua miettimään asiaa eteenpäin.

Vierailija
36/36 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen päättää mitä syödään ja milloin syödään. Lapsi päättää kuinka paljon syö.

Tee ilmo, jos olet huolissasi. Ei sun kaverilla ole mitään syytä loukkaantua jos mitään ei ole pielessä. Mieluummin turha ilmo kuin lapsi,joka kärsii ja uupunut äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän