Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mikä kasvissyöjissä ärsyttää?

Vierailija
23.01.2012 |

Itseäni ärsyttää se, että he tuntuvat olevan jotenkin moraalisesti muiden yläpuolella. Sekin, että jos ruokavaliosta kysyy, he sanovat, etteivät jaksa puhua asiasta.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut kasvissyöjä 13 vuoden ajan. Ja edelleen vanhempani ja sisarukseni kyselevät, olenko maistanut niitä ja noita uusia makkaroita, tai että syönhän kalaa sitten kun tulen käymään jne?

Vierailija
22/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kasvissyöjän lapset eivät saisi lihaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin. . Ihmettelen kasvissyöjä-perheiden tapaa väittää että sekasyönti on valinta siinä missä kasvissyöntikin. Näinhän ei ole. Kasvissyöjä- perheissä ei lapselle anneta edes mahdollisuutta valita liian,kalan ynnä muun syömistä. Sekasyöjät taas antavat mahdollisuuden että lapsi voi myöhemmin halutessaan valita oman ruokavalionsa. Tämä vain ihmetyttää, ei kamalasti häiritse. En oikeastaan edes tunne kasvissyöjiä. Jos järjestämiini juhliin tulee kasvissyöjä toki valmistam hänelle sopivaa syötävää. Vaihtoehtoja ei välttämättä ole yhtä paljon kuin sekaruokailijoille, mutta jotain kuitenkin. :)

Oikeastihan missään perheessä lapset eivät valitse ruokavaliotaan, vaan vanhemmat valitsevat sen heidän puolestaan. Myöhemmin sitten kun itse ovat tarpeeksi isoja ja miettivät asioita, he voivat tehdä omat valintansa suuntaan tai toiseen.

Nykyisin sekasyönti kylläkin on valinta. Jokainen on tietoinen lihan alkuperästä ja siihen liittyvistä eettisistä kysymyksistä. On turha esittää, että lihansyönti olisi jotain neutraalia "emme halua tuputtaa lapselle mitään elämäntapaa ja haluamme hänen voivan itse myöhemmin vapaasti valita".

Vierailija
24/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää kasvissyöjien "kestämättömät perusteet". Siis ne kasvissyöjät, jotka tunnen, esittävät mitä ihmeellisimpiä perusteita valinnalleen. Ne ärsyttävät ihan suunnattomasti, enkä tiedä syytä sille - jotenkin ne perusteet nyt vaan särähtävät korvaan, kuullostavat ihan scheisselle. Tyyliin ihminen, joka lähes vihaa eläimiä eikä todellakaan kunnioita niitä, selittää vauhkona ettei halua tehdä eläimille pahaa... (aloitti ihan hiljattain kasvissyönnin, liki 4-kymppisenä, kun joutui uuteen sosiaaliseen piiriin). Ja niin edelleen.

Kuitenkin minä allekirjoitan ihan täysin sen, että tietynlainen kasvisruokavalio on varmasti ekologisesti ja eettisesti kestävämpää kuin mikään sekaravinnon syönti -> kasvissyöntiä pitäisi ehdottomasti lisätä. Itse en vaan halua rajoittaa perheeni ruokavaliota millään radikaaleilla toimenpiteillä, vaan syömme jonkin verran (luomu-)lihaa ja vähän broileria - joka ei valitettavasti ole luomua (syystä että sitä ei marketista saa).

Oma suhtautumiseni kasvissyöntiin on siis ihan ristiriitainen. Joku kallonkutistaja kenties vois auttaa :)

Vierailija
25/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mielellään oman kasvissyöntini perusteista. Tai jos puhun, niin puhun joko muiden vegetaristien tai sellaisten ihmisten kanssa, jotka jo valmiiksi suhtautuvat myönteisesti kasvisruokavalioon. Olen huomannut, että lihansyöjät vain harvoin ovat tutustuneet niihin eettisiin ja filosofisiin perusteluihin, miksi esim. eläimen kärsimys tulisi ottaa huomioon ja mikä on myötätunnon merkitys etiikassa. Jos tietämys on kovin erilaista keskustelukumppaneiden välillä, niin helposti siinä tulee toiselle tunne että tuo toinen kuvittelee olevansa ylempänä häntä.

Vierailija
26/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona syödä lihaa, paitsi kalaa, muttei tulisi mieleenikään kylässä alkaa nirsoilemaan tarjottavien suhteen. Mulla on tuttavaperheissä porukkaa, joiden suusta on nyyttäreillä kuultu lapsille paniikissa sanottuna mm. "Eeva, ethän ehtinyt maistaa sitä nakkia, ethän!" Mitähän olisi Eevalle tai maailmalle tapahtunut, jos Eeva-rukka olisi ehtinyt haukata nakista?

Meillä ollaan melkokasvissyöjiä siksi, etten vanhempana suosi eläinten tehokasvatusta. Jos tykkäisimme lihasta, voisin kuvitella syövämme riistaa. Ja todellakin, syömme kalaa! Arrrgggh! Ja missä tahansa kyläpaikassa maistuu, jos maistuu, myös liha. Ei kävisi mielessäkään nirsoilla vakaumuksen vuoksi.

Vierailija
27/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli absolutistillekin vain viinaa lasiin kylässä, ei mitään nirsoiluja.

Vierailija
28/28 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteella ja lukiossa oli niitä vaahtoavia show-vegejä, mutta enpä niihinkään ole viimeiseen 10 vuoteen törmännyt. Ja olen vielä ituhippien rakastamalla ympäristöalalla töissä!

juuri se älytön kitinä ja puhdas snobbailu. Ja mun mielestä on tyhmää, kun aikuinen ihminen kitisee, ettei löydy kasvisruokaa sellaisista paikoista, joissa se ei ole mitenkään tunnettua tai maan tapa, tyyliin Venäjän matkalla tai jossain Suomen syrjäkylällä Tapsan grillillä. "Nyyh kun ei ollu Tapsan grillillä kasvishampurilaista!"

Mutta nykyiset aikuiset tuntemani kasvissyöjät ovat ihan ok, eivätkä tee asiasta mitään numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi