Arvatkaapa Salkkareiden ikäraja?
Monet antaa pikku koululaisten katsoa sitä, mutta eipä kannata!
Arvatkaa sen ikäraja? Ei saa tarkistaa!
Kommentit (13)
Ainakin saisi olla. Alkuvuosina katoin ehkä 10-20 jaksoa, mutta kun se kadotti alkujaankin ohuen kässärin kokonaan niin eihän tuollaista schaibaa voi katsoa. Palsta pitää kyllä huolen kun päivittää kaikki mauttomuudet tänne, ettei tarvi sitä kattoa todellakaan.
Monet antaa pikku koululaisten katsoa sitä, mutta eipä kannata!
Arvatkaa sen ikäraja? Ei saa tarkistaa!
<a href="http://elisa.net/elisatv/tvjaradio/tv/tiedot.tv?t=&s=&id=MTV20120123025" alt="http://elisa.net/elisatv/tvjaradio/tv/tiedot.tv?t=&s=&id=MTV20120123025">http://elisa.net/elisatv/tvjaradio/tv/tiedot.tv?t=&s=&id=MTV20120123025…;
Eli 15 v on.
Se on nykyään K12, maikkarilla on ikärajat K7, K12, K16 ja K18. K15 ei ole edes olemassa.
hyvä, jos sitä ikärajaa on nostettu!
Eihän nyt jumalauta ala-asteikäinen voi käsittää mitään pettämis-tappamis-kidnappaus-draamaa. Ja kun yhden yksi parisuhdekaan ei normaali siinä sarjassa ole. Ja ne kaikki huumehommatkin.
Eihän nyt jumalauta ala-asteikäinen voi käsittää mitään pettämis-tappamis-kidnappaus-draamaa. Ja kun yhden yksi parisuhdekaan ei normaali siinä sarjassa ole. Ja ne kaikki huumehommatkin.
että ne jotka antoi lastensa ennenkin sitä katsoa, ei nyt yhtäkkiä antaisikaan? En usko.
Katsoin joskus, kun yhden roolihahmon nimi oli Nikkinen. Oli suloinen näyttelijä:D
Mutta en enää siis vuosiin, mitä ihmettä sieltä tulee?
Sarjassa imetään kikkeleitä, huorataan, tehdään rikoksia, petetään, käytetään huumeita tapellaan. ELI KAIKKI MITÄ PIENEN LAPSEN EI TULISI NÄHDÄ.IKINÄ. koko sarja tulis kieltää
Vierailija kirjoitti:
onko ikäraja koskaan estänyt yhtäkään lasta?
voi jessus... pienemmät lapset eivät tietenkään ymmärrä pettämis yms draamaa, mutta siksi ne ei siitä järkytykään. jos joku pettää sarjassa jotakuta, myy huumeita tai jotain, ei lapset siitä järkyty?? ei lapset ymmärrä miksi huumeidenkäyttö on järkyttävää esim. Lapsi ymmärtää korkeintaan sen, että huumeisiin voi kuolla, jos sarjassa niin on meinannut käydä, mutta ei siitä järkyty.
Mutta niin, eikö se ole niin että ikärajat ovat jaksokohtaisia, raaemmat jaksot sitten k12? Kutosluokkalaiset katsovat tosin jo paljon sairaampaa materiaalia mm. leffoista, yms. Esim 14-vuotiaalle ei sarjassa ole mitään jännittävää, uutta tai järkyttävää enää. Itse seuraan sarjaa vain jos ei ole muuta tekemistä, ja siksi, että ihmissuhteet ja juonenkäänteet ovat niin naurettavia. Jos jotain järkyttävää haluaa nähdä, niin nuoret ja lapset kyllä tietää että netistä löytyy :D ei tv:stä ole koskaan tullut mitään liian raakaa, ainakaan suomalaisissa ohjelmissa tai sarjoissa, eikä tule. Uutisetkin ovat ihan tylsiä nuorten ja lasten mielessä.
jos sarja ansaitsisi mielestänne korkeamman ikärajan, viekää lapsenne pois tv:n äärestä. Vanhempi itse voi arvioida, mitä lapsi voi katsoa. Usein ikärajat ovat liian korkeita, oikeasti, joillekin taas liian matalia. Arvioikaa itse, onko lapsenne niitä herkimpiä, joiden tulisi ikärajoja noudattaa, yleensä lapset eivät ole niin herkkiä. Salkkareissa ei ole mitään kummallista, aika pitkäveteinen sarja useimmiten ?
Perheen kanssa katsottuna ei pitäisi olla traumaattista ? Saahan leffoissakin vanhemman kanssa mennä jopa kolme vuotta vanhemmille tarkoitettuun leffaan. Usein vanhemmat eivät voi katsoa edes (entisiä) k-13 leffoja, jotka ovat liian tylsiä itse 13-vuotiaille ?
Jos lapsi järkyttyy näkemästään, älkää antako hänen katsoa. Jos ei, niin älkää turhaan suojelko, ikärajatkin ovat vain suuntaa-antavia. Pienempänä päiväkoti-ikäisenä en salkkareitakaan katsonut kovin usein niiden tylsyyden takia, ei lapsi ymmärrä aikuisten elämän koukeroita ja itsemurha-ajatuksia yms mitä siellä esiintyy.
Ja ala-asteellakin katsoin vain koska kavereiden perheessä katsottiin, yhtä tylsältä sarja tuntui. Nyt on hieman uudistusta mielestäni tapahtunut, ja naurettavuuden takia ihan seurattava sarja, tosin joka päivä ei jaksa katsoa.
Huom. Itse olen niitä herkkiä, joka ei uskaltanut katsoa mitään mitä kaverit aina katsoivat, en oikeasti mitään. Vasta 14-vuotiaana uskaltauduin katsomaan kaikki Scary Movie:tkin, enkä Orpokotiakaan uskaltanut katsoa 15-vuotiaana kunnolla (k-13) ja ne eivät nykyään mielestäni järkyttävyyttä ole nähnytkään. Sitten kun niihin tottui, niin olen päässyt peloistani eroon ja nyt mikään k18 leffa ei kohauta, vaikka inhottavia monet ovatkin. Vaikken 18 vielä olekaan.
Jos lapsia suojelee liikaa, joutuu hän suuren totuttelemisen eteen täyttäessään vaikkapa 18-vuotta, kun saa vihdoin katsoa kunnon järkyttävää materiaalia. Kannattaa totutella lasta pikkuhiljaa eikä heti kiivastua jostain k7 ikärajasta.