Miten lto voi mokata pedagogisen vastuun kanssa?
Kommentit (14)
niin, että lapsi menee kouluun, vaikka hänen taitonsa esim. sosiaalisssa kontakteissa (tai oppimistaidoissa), eivät ole sillä tasolla mitä tarvitaan.
Eriasia tietysti jos lto on tuonut asian esille ja toimenpiteisiin on ryhdytty, mutta vanhemmat eri tahojen mielipiteistä ja toimista huolimatta haluavat laittaa lapsen kouluun.
meillä lto mokasi rankimman kautta eskarilaisten kanssa: heille ei opetettu mitään, koko lukuvuonna 2 kirjainta, ei lainkaan eskarilaisille kuuluvia kynänkäyttö jne harjoituksia, pelkkää eskaria käyvätkin lapset olivat vain leikkiparkissa koko sen vuoden. Lasten taitoja ei seulottu mitenkään jotenka ekaluokan ope sai käsiinsä täysin kouluun valmistelemattomia lapsia lauman, joiden taidot vrt. toisen pk:n eskarilaisiin täysin olemattomat.
Lisäksi 3 lasta olisi tarvinut todella paljon tukea ja tutkimuksia jo eskariaikana. Lto kun hädin tuskin kävi ryhmässä eikä opettanut mitään niin jäi huomioimatta, sen takia nää lapset pääsi ekalle vaikeiden oppimisvaikeuksien siivittämänä joka tärveli koko ekan luokan heiltä kun eivät oppineet lukemaan, laskemaan, ei mitään. Eskarissa olisi voitu puuttua tähän ja mm tukea antaen ehkä jokin lapsista saavuttaa tarvittavat koulutaidot tai ainakin dg:t ajoissa eikä 2v myöhässä ja tuet ajoissa lapsille.
Voisin jatkaa listaa pitkään.
Eli siis erityisvaikeuksiin puuttumattomuus on pahasta. Toiv. puheterapeuttien, keltojen jne. kanssa tehdään yhteistyötä, jos omat taidot eivät riitä.
Entä tavallisten lasten kohdalla?
Jos laistaa kaiken sen, niin eskarilaiset eivät pääse tutustumaan kouluun ja koulussa toimimiseen.
Voi kuule monin tavoin, meillä lto mokasi rankimman kautta eskarilaisten kanssa: heille ei opetettu mitään, koko lukuvuonna 2 kirjainta, ei lainkaan eskarilaisille kuuluvia kynänkäyttö jne harjoituksia, pelkkää eskaria käyvätkin lapset olivat vain leikkiparkissa koko sen vuoden. Lasten taitoja ei seulottu mitenkään jotenka ekaluokan ope sai käsiinsä täysin kouluun valmistelemattomia lapsia lauman, joiden taidot vrt. toisen pk:n eskarilaisiin täysin olemattomat.
Lisäksi 3 lasta olisi tarvinut todella paljon tukea ja tutkimuksia jo eskariaikana. Lto kun hädin tuskin kävi ryhmässä eikä opettanut mitään niin jäi huomioimatta, sen takia nää lapset pääsi ekalle vaikeiden oppimisvaikeuksien siivittämänä joka tärveli koko ekan luokan heiltä kun eivät oppineet lukemaan, laskemaan, ei mitään. Eskarissa olisi voitu puuttua tähän ja mm tukea antaen ehkä jokin lapsista saavuttaa tarvittavat koulutaidot tai ainakin dg:t ajoissa eikä 2v myöhässä ja tuet ajoissa lapsille.
Voisin jatkaa listaa pitkään.
ettekö vanhempina itse opeta lapsillenne mitään?
Oma eskarilaiseni halusi joskus kolmevuotiaana opetella kirjaimia ja tehdä itselleen tehtäviä..
Ottakaa nyt hyvät ihmiset itse vastuuta omista lapsistanne. Tehän ne olette hankkinneet emmekä me alakoulu opet tai lastentarhanopettajat. Vai olenkohan ymmärtänyt vanhemmuuden jotenkin väärin:D
meillä lto mokasi rankimman kautta eskarilaisten kanssa: heille ei opetettu mitään, koko lukuvuonna 2 kirjainta, ei lainkaan eskarilaisille kuuluvia kynänkäyttö jne harjoituksia, pelkkää eskaria käyvätkin lapset olivat vain leikkiparkissa koko sen vuoden. Lasten taitoja ei seulottu mitenkään jotenka ekaluokan ope sai käsiinsä täysin kouluun valmistelemattomia lapsia lauman, joiden taidot vrt. toisen pk:n eskarilaisiin täysin olemattomat.
Lisäksi 3 lasta olisi tarvinut todella paljon tukea ja tutkimuksia jo eskariaikana. Lto kun hädin tuskin kävi ryhmässä eikä opettanut mitään niin jäi huomioimatta, sen takia nää lapset pääsi ekalle vaikeiden oppimisvaikeuksien siivittämänä joka tärveli koko ekan luokan heiltä kun eivät oppineet lukemaan, laskemaan, ei mitään. Eskarissa olisi voitu puuttua tähän ja mm tukea antaen ehkä jokin lapsista saavuttaa tarvittavat koulutaidot tai ainakin dg:t ajoissa eikä 2v myöhässä ja tuet ajoissa lapsille.
Voisin jatkaa listaa pitkään.
Pelottava ajatuskin että niitä on muitakin. Harmitti hirveesti etenkin niiden kolmen puolesta, jotka kärsivät koulussa paljon sen dg:n puutteen takia.
Pelottava ajatuskin että niitä on muitakin. Harmitti hirveesti etenkin niiden kolmen puolesta, jotka kärsivät koulussa paljon sen dg:n puutteen takia.
sinä tiesit minkä verran lto oli tehnyt asioiden eteen? Mikä rooli sinulla oli tuossa kuviossa?
ja tämä kiinnostaisi minuakin.
Itselleni vanhempana riittää, että lapseni VIIHTYY päiväkodissa. Ei siellä tarvitse mitenkään erikseen opettaa vaan pitää huolta ja ehkä max. tutustua eri asioihin leikin varjolla.
Oppiminen kuuluu kouluun.
Jos lto on lämmin ja mukava, kaikki hyvin!