Pitäiskö lasta rangaista tahallaan sisälle pissaamisesta?
5-6v päättää kusta omaan roskapönttöön roskien sekaan, kun ensin kylässä ollut kaveri on sinne kussut. Miten reagoisitte? En tiedä muista mutta ei mulla olis tullut ton ikäsenä mieleenkään kusta roskikseen ainakaan kaverilla kylässä ollessa..
Kommentit (8)
Eli ei kavereita eikä niille mennä.
Ja tietokonekielto.
Kertoisin sinne kaverin kotio mitä lapsi tehnyt, ihan vaan sillä että ne tietää että lapsi tuollaisia saa päähänsä.
Niin ja iso puhuttelu minne pissataan.
Ensimmäinen kerta on tyhmyyttä, siitä ei rangaista. Asiasta keskustellaan.
ja kysyisin lapselta, mitä hän luulee sille pissalle roskiksessa tapahtuvan. Sen jälkeen lapsi tyhjentäisi roskiksen ja pesisi sen.
Virheistään ihminen oppii, ei rangaistuksista.
Kyllä mä olen kanssa sitä mieltä, että ensin keskustellaan.
ja kysyisin lapselta, mitä hän luulee sille pissalle roskiksessa tapahtuvan. Sen jälkeen lapsi tyhjentäisi roskiksen ja pesisi sen.
Virheistään ihminen oppii, ei rangaistuksista.
Ensimmäinen kerta on tyhmyyttä, siitä ei rangaista. Asiasta keskustellaan.
jos ei tiedä, minne pissataan. Onko ensimmäisellä kerralla lyöminenkin tyhmyyttä, eikä siitä pidä rangaista? Entä tahallinen kamppaaminen, töniminen, kepillä hakkaaminen tms? Joo, se lapsi on vain tyhmä, annetaan sen tehdä kerran... Miten olis kerrasta poikki ja selväksi, että noin ei saa tehdä?
Kyllähän lapsi tietää minne virtsataan.
Jos lapsesi virtsaa jonkun toisen kotona roskikseen eskarilaisena niin silloinkin keskustelisitte?
Jos et rankaise, lapsi luulee, että asia oli ihan ok. Jos rankaiset, tulee selväksi, että näin ei voi toimia ja se on kiellettyä. Voi että näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä...