Lapsi unohti hanan valumaan melkein vuorokaudeksi..
Lähdettiin eilen syömään mummolaan ja lapsi kävi lähtiessä ylhäällä vessassa. Jäätiin extempore yöksi ja tänään tultiin puoliltapäivin kotiin..iltapäivällä menin ylös ja siellähän hana lorotti vessassa täysillä lämmintä vettä. Oli siis valunut liki vuorokauden! Miten kauhea lasku tuosta mahtaa tulla? Ja juu juu kyllä kyllä vanhemman pitäisi lähtiessään huolehtia että valot on pois ja vedet ei valu, en lasta syyttelekään, vahinko oli.
Kommentit (12)
Jos on tarpeeksi iso käymään yksin vessassa, pitäisi osata sulkea hana.
sähkölaskussakin varmasti näkyy...
näkisikö vertailemalla vesilaskun mittarinlukemaa ja nykyistä mittarinlukemaa.
Ei kai sen tarvitse olla aina jotain rikki mennyttä. Taloudellinen vahinko riittää.
Osaa kyllä käydä itse vessassa mutta en lähtisi kauheasti syyttelemään unohduksesta. Näin on käynyt aiemminkin että kiireessä leikkeihin hana on unohtunut valumaan ja olen sen pian huomannut, nyt en vaan enää älynnyt varmistaa lähtöhulinassa. Tahallaan ei tehnyt.
Hirvittää kun en yhtään osaa arvioida paljonko tämä tulee maksamaan..
Ap.
täysillä kolme vuorokautta aina kun on uima-allas laitettu täyteen vettä.
Lasku on ollut silloin tuhat euroa lisää. ELi kerran kolmessa vuodessa kutakuinkin.
Tuskin siis teillä niin paljon, koska ei se hana varmasti ihan täysillä ole ole ollut, muutoinhan olisi pärskynyt ympäriinsä kun käsiä on pesty.
veikkaan, että toista sataa euroa saattais tulla yhteensä lisälaskua.
onnellisia. Naapurissa vanhenmmat olivat viikn lomamatkalla ja heidän 20 v. tyttö unohti vinttikerroksessa hanan päälle ja avuaarissa oli tulppa kii...Vedet valui lattiasta läpi...Perhe asui useamman viikon kellaritiloissa, kun koko talo meni saneeraukseen...
Että ens kerralla peräänkatsoja lapselle kaiken varalta ja tällä kertaa maksatte ilomielin suhteellisen pieneksi jäävän vesimaksunne:)
Jos ajattelee, että hanasta tulisi 16 l/min, niin vuorokaudessa menisi noin 23m3. Lämpimän veden keskiarvohinta on 7,36 eur.
Eli tuolla kaavalla kustannus olisi 170 euroa.
sähkölaskussakin varmasti näkyy...
näkisikö vertailemalla vesilaskun mittarinlukemaa ja nykyistä mittarinlukemaa.
Mittarit lienee katsottu vuodenvaihteessa? Jos on, niin on mahdollista arvioida, paljonko on mennyt nyt ylimääräistä.
Jos on Oraksen hanat (tai varmasti muillakin onnistuu), niin veden maksimivirtausta voi säätää pienemmäksi hyvin helposti. Se ei tässä nyt auta, mutta jatkossa vähentää veden kulutusta. Turha sitä hanaa on käyttää täysillä muutenkaan eli se säätö rajoittaa vedenvirtausta ja kulutusta.
Itse säädin vessan hanan virtauksen pienemmäksi koska moni käytti sitä täysillä ja siitä tuli sen verran kohinaa, että herätti. Ja vesi roiskui helposti. Nyt täysi asento antaa edelleen täysin riittävän virtauksen käsien pesuun, mutta selvästi pienemmän, joten ei kohinaongelmaa.
Säädöstä... tai jos nyt ei kuitenkaan "hyvin helppoa" ole, niin melko helppoa silti kun ohjeista "Oras hanat ja venttiilit huolto" katsoo tarkemmin. :)
Merkkinastan alla on ruuvi, sitten saa vivun irti jne... omalla vastuulla, eli jos on mämmikoura, niin parempi ettei tee mitään... Samalla voi vaikuttaa lämpötilan säätöön.
Meillä lapsi teki saman. Itse annoin siitä lapselle sellaiset koulutusiskut, etten vienyt päiväkotiin kolmeen viikkoon. Mutta kyllä kannatti: nyt lorottaa käsiä pestessään niin pienellä, että vuoden mittaan saadaan vahinko takaisin.
Oon kyllä nyt muutenkin säädellyt sitä että lapsi nyt seuraavan vuoden juo vettä yht. max kaksi lasia päivässä tehtyään tuollaisen vahingon. Päiväkodissa voi toki juoda sitten niin paljon kuin haluaa. Mut opettaakseen lasta tarttee rakkautta ja rajoja.
- yksinhuoltaja isukki -
Tuhansia litroja vettä plus kuuman veden lämmitys. Kallis paukku.