Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella allergia, luulen nyt itsellä olevan sama, muilla näin?

Vierailija
22.01.2012 |

Minulla on kaksi maitoallergista lasta, ainakin toinen myös soijalle allerginen. Nyt kun meillä on käytetty maitoa viimeaikoina todella vähän, olen huomannut itsellä myös tulevan maidosta mahakipuja ja ilmavaivoja. Onko minullakin jonkinasteinen maitoallergia? On kai näitä ollut aina, mutten ole niin miettinyt asiaa. Lapsena olin kova oksentelemaan ruokia, mutta se meni ohi eikä sille koskaan tehty mitään. Ehkä olinkin allerginen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä tauko jostain ruoka-aineesta aiheuttaa aina oireita kun sitä pitkän tauon jälkeen alkaa uudelleen käyttämään. Se on ihan lääketiedefakta. Taas kun sitkeesti käyttää niin ajan mittaan elimistö tottuu siihen uudelleen.

Vierailija
2/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai laktoosi-intoleranssia, mikä ei siis ole allergia vaan kyvyttömyys pilkkoa maitosokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moniallergista lasta (ml lehmänmaito), lisäksi suvussani on aikuisiakin jotka saavat maidosta anafylaksian. Lapsena kieltäydyin juomasta maitoa siitä lähtien kun osasin puhua. Koulussa se oli siihen aikaa 70-luvulla iso juttu, mutta en vaan sietänyt sitä. Suurena herkkuna meille joskus tarjottiin myös jugurttia. Ilahdutin sillä aina jonkun luokkakaverini. En ole kuitenkaan kokenut että olisin maitoallerginen koska syön juustoja. Mutta tulen kyllä edelleen hurjan kipeäksi jos satun syömään juustojen ulkopuolelta jotakin muuta maitotuotetta esim kermaan tehtyä kastiketta. Ehkä olen kuitenkin jonkun verran allerginen maidolle, mutta aion edelleen syödä niitä maitotuotteita jotka minulle sopivat.

Luulen, että jos jokin tuote on kokonaan pois ruokavaliosta se saattaa aiheuttaa reaktioita kun sen ottaa takaisin. Mutta onko se sitten allergiaa. Sen voisi ehkä saada selville kun ottaa tuotteen ruokavalioon hitaasti ja hallitusti, kuten pienille lapsille tehdään altistuksia.

Vierailija
4/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla lapsilla oli maitoallergia, tosin toisella on nyt lieventynyt niin, että hän sietää laktoosittomia tuotteita. Itselleni tulee myös oireita maitotuotteista, ja huomasin aika äkkiä, että itseasiassa mulla oli ollut mahakipuja jo silloin kun maitotuotteita käytin - olin vaan turtunut niihin, kun en ollut tajunnut niiden tulevan maidosta. Huomasin ne vasta, kun kipuja ei ollutkaan ollenkaan.

Vierailija
5/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samalla tavoin.

Minusta tuo nykylinja siedättää itsensä oireille on vähän kyseenalainen. Aikuinen vielä tietääkin mitä on valmis sietämään mutta lasten kohdalla tehdään paljon pahaa tuolla kohtuuttomalla siedätyksellä.

Itse käytän juustoja satunnaisesti ilman isompia ongelmia. Mutta jos käytän muita maitotuotteita merkittävi määriä tai juustoja jatkuvasti niin minulle tulee tosi kurja olo ja iho kuivuu korpuksi jne. Siispä käytän vain sen verran maitotuotteita ja lähinnä juustoja että oloni on hyvä.

Minulta löytyi myös peruna-allergia ja se on niin voimakas että perunaa vältän tosi tarkasti. Ennen tuon allergian löytymistä elämä oli jatkuvaa väsymystä ja kurkkua kuristi tosi usein. En pystynyt pyöräilemään edes kolmea kilometriä kun olo oli melkein jatkuvasti niin huono että taju meinas mennä. Oletan että allergisoiduin perunalle parilla tosi tiukalla imetysdietillä kun söin perunaa tosi paljon kun ei ollut juuri muuta syötävää. Minulla elämän laatu parani huomattavasti kun allergiat löytyi ja diettaan sopivasti noita muutamia ruoka-aineita.

Vierailija
6/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös mahakivuista olen kärsinyt ajoittain aina. Mutta nii kai kaikki. Minulla on ollut kolikkoihottumaa, erityisesti kösivarsissa ja silmäluomissa. Käytän maitotuotteita muutenkin tosi vähän, kahvimaitoa ja joskus juustoa.

Ajattelisin, että olen joko nyt välttämisjakson jälkeen vain hetkellisesti herkkävatsainen TAI olen aina saanut oireita ja vain tottunut ja siedättynyt.

Ap

Vierailija
7/7 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä jatkossa maitotuotteita sen verran että olo on hyvä. Jos mahakivut ei haittaa tai ilmavaivat niin käytä maitoa. Jos haittaavat niin käytä vain juustoja vähän. Ja jos nekin haittaavat niin jätä maito pois. Ei ole välttämättömyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän