Rv 12+1 ja ruskea vuoto
Kellään kokemusta ruskeasta vuodosta raskauden aikana?
Kommentit (7)
Kohta sulla pärähtää keskenmeno. Mulla alko ruskealla vuodolla, aattelin että menkat tulee, kun voivat tulla raskauden aikana. 3 päivää eteenpäin, tulikin keskenmeno. Olin suurinpiirtein samoilla viikoilla.
Kahdessa muussa raskaudessa ei vuotoja tullut.
Alkuraskauden niukka vuoto on yleistä ja mahdollisia syitä on monia. Saattaa olla keskenmenon ensioire tai sitten ei. Et ikävä kyllä voi tehdä muuta kuin odottaa. Jos vuoto runsastuu ja kivut alkavat, hakeudu terveyskeskuksen päivystykseen tai yksityiselle gynekologille. Jos näin ei käy, huokaise helpotuksesta.
Pitkää pinnaa ja tsemppiä!
Just noilla viikoilla tuli vähän paperiin kun pyyhki. Pelkäsin, mutta oksettava olo pysyi, niin ajattelin, ettei ole hätää. Meni ohi ja vauva voi hyvin.
Minulla alkoi rv 13+4 raju vuoto, ihan verta tuli holisemalla. Keskenmenoksi itse luulin, mutta seuraavana päivänä ultrassa löytyi ihan viikkoja vastaava elävä sikiö. Vuosi pari päivää ja sitten pari viikkoa tuli ruskeaa vuotoa. Kaikki meni kuitenkin hyvin.
Nuo vuodot on yllättävän yleisiä, vaikka kaikki olisi ok. Minulla ei löytynyt mitään syytä vuodolle.
ja syitä ennen kaikkea kaksi
1) "kuukautiset" eli elimistö on vähän sekaisin ja pukkaa kuukautisia raskauden alussa, jotka kuitenkin ovat tuollaiset niukat ja ruskeat. Tämä on yleisin syy.
2 ) Keskenmenon oire.
Et voi tehdä mitään muuta kuin odotella, jos vuoto tulee runsaaksi, tulee kovia kipuja, niin sitten on keskenmeno ja sitten menet päivystykseen.
Kävin sitten ä-polillakin näyttämässä, kun sitä tuli paljon. Se on ns. vanhaa verta, harmitonta.
Mulla syynä oli ilmeisesti eteisistukka, joka selvisikin sitten rakenneultrassa.